Mummot ja vaarit kipin kapin kirjastoon : Kaarinan kaupunginkirjaston palvelujen markkinointi ikäihmisille
Mäki-Takala, Tiina (2019)
Mäki-Takala, Tiina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712108
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin, miten ikäihmisten kirjaston palvelujen markkinoidaan. Kaarinan Kaupunginkirjaston tarkoituksena on, uuden kirjastorakennuksen myötä, tavoittaa isommalla volyymillä ikäihmiset. Kirjastolla on paljon palveluja, joilla parannetaan heidän arkensa laatua. Tällä hetkellä kirjasto on tilanteessa, jossa ikäihmisille voidaan tarjota erilaisia palveluja sekä tapahtumia huomattavasti enemmän kuin aiemmin. Tietoisuus niistä, ei kuitenkaan ole saavut-tanut kohderyhmää.
Eri haastattelutilanteissa kävi hyvin selväksi kohderyhmän ihmettely ja hämmästely siitä, mitä kaikkea kirjastolla on tarjottavana. Tämä on viesti kirjastolle, että jotain on tehtävä. Kaarinan kaupunginkirjasto ei pysty vastaamaan palvelutarpeisiin, jos Kaarinan kaupungin asukkaat eivät tiedä olemassa olevista palveluista. Lapset ja nuoret, sekä perheasiakkaat on helpompi tavoittaa. Heille on helppo viestittää ja markkinoida, koska he käyttävät useampia, jopa kaikkia mahdollisia markkinointi- ja viestintä kanavia. Ikäihmisien kohdalla tilanne on toinen. Heillä ei aina ole läheisiä, ja he saattavat asua vielä yksin kotona, vaikka esim. liikkuminen on jo han-kalaa. Eri markkinointikanavat eivät välttämättä saavuta kaikkia ikäihmisiä.
Kaarinan kirjasto on suuren asian äärellä. Kirjasto ja vanhuspalvelut ovat aloittaneet yhteis-työn. Vastaisuudessa koulutuksiin, joita vanhuspalvelun puolella järjestetään, ja jos ne sisäl-löltään ovat sen suuntaisia, että kirjastolaiset niistä hyötyvät, niin niihin on mahdollista osallis-tua. Ne voisivat auttaa kirjastolaisia ymmärtämään kohderyhmäänsä ja heidän arkeaan. Kirjas-ton tarkoitus on tavoittaa ikäihmiset, jotta he voisivat säilyttää lukemisharrastuksen osana heidän arkipäiväänsä. Kirjastossa on puhuttu vastaisuudessa lisätä kotihoidon, ja muiden ikäihmisten kanssa työskentelevien tietämystä kirjaston tarjoamista palveluista kohderyhmäl-le. Koulutuksien sisältöjä tulee suunnitella ja koulutuksen annin pitää myös toteutua kentällä. The thesis explored how to market the services of the elderly library. The purpose of Kaarina City Library is, with the new library building, to reach older people with larger volumes. The library has many services to improve the quality of their everyday life. Currently, the library is in a situation where different services and events can be offered to older people much more than before. Awareness of them, however, has not reached the target group.
In different interview situations, it became very clear to the target audience that they were wondering and wondering what everything the library had to offer. This is a message to the library that something has to be done. Kaarina City Library is unable to respond to service needs if the residents of Kaarina do not know about existing services. Children and young people, as well as family customers, are easier to reach. It is easy for them to communicate and market because they use more, even all possible, marketing and communication channels. For the elderly, the situation is different. They do not always have a close relationship, and they may still live alone at home, although, for example, moving is already a Han fish. Different marketing channels may not reach all older people.
The Kaarina Library is a big thing. The library and elderly services have started to work together. In the future, the trainings that are organized on the side of the elderly service, and if they are in the same direction as the librarians, will benefit them. They could help librarians understand their target group and their everyday life. The purpose of the book is to reach out to the elderly so that they can keep reading as part of their everyday life. The library has talked about the future increase in home care, and the knowledge of other people working with the elderly about the library's services to the target group. The content of the training must be planned and the training provider must also be implemented on the field
Eri haastattelutilanteissa kävi hyvin selväksi kohderyhmän ihmettely ja hämmästely siitä, mitä kaikkea kirjastolla on tarjottavana. Tämä on viesti kirjastolle, että jotain on tehtävä. Kaarinan kaupunginkirjasto ei pysty vastaamaan palvelutarpeisiin, jos Kaarinan kaupungin asukkaat eivät tiedä olemassa olevista palveluista. Lapset ja nuoret, sekä perheasiakkaat on helpompi tavoittaa. Heille on helppo viestittää ja markkinoida, koska he käyttävät useampia, jopa kaikkia mahdollisia markkinointi- ja viestintä kanavia. Ikäihmisien kohdalla tilanne on toinen. Heillä ei aina ole läheisiä, ja he saattavat asua vielä yksin kotona, vaikka esim. liikkuminen on jo han-kalaa. Eri markkinointikanavat eivät välttämättä saavuta kaikkia ikäihmisiä.
Kaarinan kirjasto on suuren asian äärellä. Kirjasto ja vanhuspalvelut ovat aloittaneet yhteis-työn. Vastaisuudessa koulutuksiin, joita vanhuspalvelun puolella järjestetään, ja jos ne sisäl-löltään ovat sen suuntaisia, että kirjastolaiset niistä hyötyvät, niin niihin on mahdollista osallis-tua. Ne voisivat auttaa kirjastolaisia ymmärtämään kohderyhmäänsä ja heidän arkeaan. Kirjas-ton tarkoitus on tavoittaa ikäihmiset, jotta he voisivat säilyttää lukemisharrastuksen osana heidän arkipäiväänsä. Kirjastossa on puhuttu vastaisuudessa lisätä kotihoidon, ja muiden ikäihmisten kanssa työskentelevien tietämystä kirjaston tarjoamista palveluista kohderyhmäl-le. Koulutuksien sisältöjä tulee suunnitella ja koulutuksen annin pitää myös toteutua kentällä.
In different interview situations, it became very clear to the target audience that they were wondering and wondering what everything the library had to offer. This is a message to the library that something has to be done. Kaarina City Library is unable to respond to service needs if the residents of Kaarina do not know about existing services. Children and young people, as well as family customers, are easier to reach. It is easy for them to communicate and market because they use more, even all possible, marketing and communication channels. For the elderly, the situation is different. They do not always have a close relationship, and they may still live alone at home, although, for example, moving is already a Han fish. Different marketing channels may not reach all older people.
The Kaarina Library is a big thing. The library and elderly services have started to work together. In the future, the trainings that are organized on the side of the elderly service, and if they are in the same direction as the librarians, will benefit them. They could help librarians understand their target group and their everyday life. The purpose of the book is to reach out to the elderly so that they can keep reading as part of their everyday life. The library has talked about the future increase in home care, and the knowledge of other people working with the elderly about the library's services to the target group. The content of the training must be planned and the training provider must also be implemented on the field