Nuorten seksuaalikasvatus ja seksuaaliterveys- Kirjallisuuskatsaus
Aniste, Susanna; Hyrkäs, Jonna; Koski, Sanna (2019)
Aniste, Susanna
Hyrkäs, Jonna
Koski, Sanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712048
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tavoitteena oli tuottaa tietoa 12-22 vuotiaiden nuorten seksuaaliterveydestä ammattilaisten käyttöön. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla kirjallisuuskatsausta hyödyntäen, nuorten seksuaalikasvatuksen tavoitteita, seksuaaliterveyteen vaikuttavia tekijöitä sekä millaista tietoa nuoret toivovat saavansa seksuaaliterveydestä.
Opinnäytetyön menetelmäksi valittiin kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jonka avulla kuvailtiin artikkeleita. Aineistoa kerättiin muun muassa Medicin, Cinahlin sekä Terveysportin avulla. Tutkimusaineistoksi valikoitui 18 tutkimusta, jotka olivat suomen- ja englanninkielisiä.
Opinnäytetyön tutkimustuloksina selvisi, että terveystiedon opettaminen yläkoulussa oli välttämätöntä nuorten seksuaaliterveyden edistämiselle. Seksuaalikasvatus vähensi nuorten seksuaalikäyttäytymisen riskejä. Tasa-arvokasvatuksen tulisi olla sukupuolineutraalisempaa ja seksuaalikasvatuksen monimuotoisempaa. Hetero-oletuksesta, jossa kaikki luokitellaan heteroiksi voisi luopua. Yhteiskunnan asenteilla ja palveluilla vaikutettiin nuorten seksuaaliterveyteen huomioimalla, yksilö, perhe ja koulu. Perheen ja nuorten hyvä vuorovaikutus vanhempien kanssa oli yhteydessä nuorten vähäisempiin yhdyntäkokemuksiin. Nuorten hyvinvoinnin jakautuminen heijastui myös seksuaaliterveyteen. Palveluita tarvitsivat eniten nuorten, joilla perheen ja läheisten tuki oli vähäistä. Terveystiedon oppikirjojen sisältö oli yksipuolinen ja loi kuvan nuoresta, joka oli epävarma itsestään ja tunteistaan. Nuorempien ikäryhmien varhaisimmat yhdyntäkokemukset ja päihteet lisäsivät seksuaaliterveyden riskikäyttäytymistä. Nuoret toivoivat tietoa ensimmäisestä seksikokemuskesta, murrosikän muutoksista ja parisuhteen muodostamisesta. Opettajan nuori ikä nähtiin tärkeänä, koska hänen katsottiin helpommin ymmärtävän nuorten kokemuksia.
Tutkimustuloksia voivat hyödyntää nuorten parissa työskentelevät ammattilaiset, jotka voivat omalta osaltaan tukea nuorten seksuaaliterveyttä. Nuorten seksuaaliterveyden tukemista ei tule unohtaa yläkoulunkaan jälkeen.
Opinnäytetyön menetelmäksi valittiin kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jonka avulla kuvailtiin artikkeleita. Aineistoa kerättiin muun muassa Medicin, Cinahlin sekä Terveysportin avulla. Tutkimusaineistoksi valikoitui 18 tutkimusta, jotka olivat suomen- ja englanninkielisiä.
Opinnäytetyön tutkimustuloksina selvisi, että terveystiedon opettaminen yläkoulussa oli välttämätöntä nuorten seksuaaliterveyden edistämiselle. Seksuaalikasvatus vähensi nuorten seksuaalikäyttäytymisen riskejä. Tasa-arvokasvatuksen tulisi olla sukupuolineutraalisempaa ja seksuaalikasvatuksen monimuotoisempaa. Hetero-oletuksesta, jossa kaikki luokitellaan heteroiksi voisi luopua. Yhteiskunnan asenteilla ja palveluilla vaikutettiin nuorten seksuaaliterveyteen huomioimalla, yksilö, perhe ja koulu. Perheen ja nuorten hyvä vuorovaikutus vanhempien kanssa oli yhteydessä nuorten vähäisempiin yhdyntäkokemuksiin. Nuorten hyvinvoinnin jakautuminen heijastui myös seksuaaliterveyteen. Palveluita tarvitsivat eniten nuorten, joilla perheen ja läheisten tuki oli vähäistä. Terveystiedon oppikirjojen sisältö oli yksipuolinen ja loi kuvan nuoresta, joka oli epävarma itsestään ja tunteistaan. Nuorempien ikäryhmien varhaisimmat yhdyntäkokemukset ja päihteet lisäsivät seksuaaliterveyden riskikäyttäytymistä. Nuoret toivoivat tietoa ensimmäisestä seksikokemuskesta, murrosikän muutoksista ja parisuhteen muodostamisesta. Opettajan nuori ikä nähtiin tärkeänä, koska hänen katsottiin helpommin ymmärtävän nuorten kokemuksia.
Tutkimustuloksia voivat hyödyntää nuorten parissa työskentelevät ammattilaiset, jotka voivat omalta osaltaan tukea nuorten seksuaaliterveyttä. Nuorten seksuaaliterveyden tukemista ei tule unohtaa yläkoulunkaan jälkeen.