Sinuhen kahvilatilan uudelleenkonseptointi
Luukkonen, Jani (2019)
Luukkonen, Jani
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052612015
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052612015
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli lahtelaisen Sinuhe -lounaskahvilan ja leipomomyymälän sisustuksen toiminnallinen sekä visuaalinen päivittäminen.
Opinnäytetyössä tavoitteena oli analysoida Sinuhe Oy:tä brändinä ja luoda sisustuksellinen ja toiminnallinen konsepti unohtamatta visuaalisuutta, jolla vahvistetaan Sinuhen kuvaa Suomessa merkittävänä leipomoalan yrityksenä. Tarkoituksena oli myös yhtenäistää ravintolatilojen ilmettä sekä brändikuvaa ja parantaa viihtyvyyttä. Opinnäytetyön kohteena oli Sinuhe Oy:n Lahden Vuoripojankadun lounaskahvila ja leipomomyymälä.
Opinnäytetyössä tutkittiin kyseistä yritystä ja valitsemaani kohdetilaa sekä sen toiminnallisuutta. Työssä taustoitettiin ruokalinjaston suunnittelua ja luotiin uusi linjaston suunnitelma. Referenssipohjana käytettiin jo olemassa olevia kahvilakonsepteja ja brändejä. Suunnittelussa kartoitettiin myös tilan suunnittelua ohjaavia ohjeistuksia ja määräyksiä.
Opinnäytetyössä luotiin Sinuhe Oy:n brändiä tukeva sisustus- ja tilakonsepti huomioiden tilojen toiminnallisuus ja muunneltavuus sekä käyttäjäystävällisyys. Tilojen ilmettä modernisoitiin unohtamatta yrityksen historiaa ja sen juuria sekä suomalaisuutta. Opinnäytetyön suunnitelman lopputuloksena yrityksen tilat ovat valoisammat, selkeämmät ja toiminnoiltaan loogisemmat. Suunnitelma mahdollistaa Sinuhe Oy:n brändin yhtenäistettävyyden toimipaikasta riippumatta sekä muunneltavuuden myös toimintojen suhteen. In this thesis the aim was to update interior concept and functionality at Sinuhe cafe and bakery shop. One of the key elements of the study were also the refresh visual identity of this earlier mentioned Sinuhe cafe and bakery shop.
The aim for this thesis was to analyse the brand of Sinuhe Oy and create interior and functional concept that are also visual. These actions also aimed to strengthen Sinuhe Oy as a significant brand amongst Finnish bakery brands. In this study one of the main goals were to standardize the Sinuhe Oy brand and create more comfortable spaces for them. This study was constructed at the cafe and bakery shop in Vuoripojankatu, Lahti.
The purpose of this diploma was to study and examine the Sinuhe Oy brand and the whole corporation and the functionality of their spaces. Furthermore one of the practical solutions created in this study was a new self-service line which was created for Sinuhe Oy’s cafe and bakery shop in Vuoripojankatu. In this study also the already existing cafe brands were examined. In addition the rules governing the design of the space were examined.
The initial conclusions regarding this study was that the thesis plan created for this study can be used to enable Sinuhe Oy’s brands cohesion and convertibility of the brand’s premises.
Opinnäytetyössä tavoitteena oli analysoida Sinuhe Oy:tä brändinä ja luoda sisustuksellinen ja toiminnallinen konsepti unohtamatta visuaalisuutta, jolla vahvistetaan Sinuhen kuvaa Suomessa merkittävänä leipomoalan yrityksenä. Tarkoituksena oli myös yhtenäistää ravintolatilojen ilmettä sekä brändikuvaa ja parantaa viihtyvyyttä. Opinnäytetyön kohteena oli Sinuhe Oy:n Lahden Vuoripojankadun lounaskahvila ja leipomomyymälä.
Opinnäytetyössä tutkittiin kyseistä yritystä ja valitsemaani kohdetilaa sekä sen toiminnallisuutta. Työssä taustoitettiin ruokalinjaston suunnittelua ja luotiin uusi linjaston suunnitelma. Referenssipohjana käytettiin jo olemassa olevia kahvilakonsepteja ja brändejä. Suunnittelussa kartoitettiin myös tilan suunnittelua ohjaavia ohjeistuksia ja määräyksiä.
Opinnäytetyössä luotiin Sinuhe Oy:n brändiä tukeva sisustus- ja tilakonsepti huomioiden tilojen toiminnallisuus ja muunneltavuus sekä käyttäjäystävällisyys. Tilojen ilmettä modernisoitiin unohtamatta yrityksen historiaa ja sen juuria sekä suomalaisuutta. Opinnäytetyön suunnitelman lopputuloksena yrityksen tilat ovat valoisammat, selkeämmät ja toiminnoiltaan loogisemmat. Suunnitelma mahdollistaa Sinuhe Oy:n brändin yhtenäistettävyyden toimipaikasta riippumatta sekä muunneltavuuden myös toimintojen suhteen.
The aim for this thesis was to analyse the brand of Sinuhe Oy and create interior and functional concept that are also visual. These actions also aimed to strengthen Sinuhe Oy as a significant brand amongst Finnish bakery brands. In this study one of the main goals were to standardize the Sinuhe Oy brand and create more comfortable spaces for them. This study was constructed at the cafe and bakery shop in Vuoripojankatu, Lahti.
The purpose of this diploma was to study and examine the Sinuhe Oy brand and the whole corporation and the functionality of their spaces. Furthermore one of the practical solutions created in this study was a new self-service line which was created for Sinuhe Oy’s cafe and bakery shop in Vuoripojankatu. In this study also the already existing cafe brands were examined. In addition the rules governing the design of the space were examined.
The initial conclusions regarding this study was that the thesis plan created for this study can be used to enable Sinuhe Oy’s brands cohesion and convertibility of the brand’s premises.