Markkinoinnin vuosikello kauneushoitolalle
Maarala, Eevakaisa (2019)
Maarala, Eevakaisa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052611998
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052611998
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ja aikatauluttaa kauneushoitolan markkinointia vuosikellon avulla. Toimeksiantajana on pieni kauneushoitola, joka toimii parturi-kampaamon yhteydessä. Molemmat yritykset toimivat itsenäisinä yrittäjinä yhteisissä tiloissa. Kauneushoitola on tämän opinnäytetyön tekijän oma yritys ja halu toteuttaa markkinointia suunnitelmallisemmin pohjautuu omiin tarpeisiin. Kauneushoitolalla ei ole tällä hetkellä markkinointisuunnitelmaa.
Kehittämistehtävänä oli luoda kauneushoitolalle markkinointiaikataulu eli vuosikello, jonka avulla tietyt markkinointitoimenpiteet toistuvat tiettyinä ajankohtina vuosittain. Vuosikellon avulla luotiin markkinointitoimenpiteille perusta, jota täydennetään tarpeen mukaan pitkin vuotta. Vuosikellossa olevat markkinointiteemat suunnitellaan valmiiksi kaksi kertaa vuodessa aina puoleksi vuodeksi eteenpäin.
Teoreettisessa viitekehityksessä käsiteltiin markkinoinnin onnistumisen kannalta olennaisia asioita, kuten markkinointia yleisesti ja siihen liittyviä tekijöitä; segmentointia, riskien ja mahdollisuuksien analysointia SWOT- analyysin avulla sekä markkinointiviestintää ja sen suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi tarkasteltiin erilaisia markkinointikanavia, jotka sopivat parhaiten toimeksiantajana olevan kauneushoitolan markkinointiin. Teoreettinen viitekehys sisältää myös markkinointitoimenpiteiden budjetointiin ja tulosten tarkasteluun liittyviä tekijöitä.
Toiminnallisena työnä tässä opinnäytetyössä toteutettiin markkinoinnin vuosikello, johon suunniteltiin jokaiselle kuukaudelle vähintään yksi teema, jonka pohjalle markkinointia lähdettiin rakentamaan. Vuosikellossa on kirjattu ylös myös jokaiseen teemaan sopivat markkinointikanavat, kohderyhmät, tavoitteet, markkinoinnin ajankohta ja kuukauden mahdolliset muut teemat. Vuosikello toteutettiin pystysuuntaisena kuvaluettelona, josta on helppo katsoa tehtävät toimenpiteet. Kuvat johdattavat ajatukset visuaalisesti jokaiseen teemaan.
Markkinoinnin vuosikellon toteutus herätti tarpeen myös markkinointibudjetin suunnittelulle. Lisäksi tavoitteiden asettamisen tärkeys ja markkinointitoimenpiteiden seuranta osoittautuivat työn edetessä erittäin tärkeiksi asioiksi. Tuloksellinen ja tehokas markkinointi vaatii suunnittelua ja yrittäjältä itsensä johtamista niin, että tarvittavat toimenpiteet tulee tehtyä ajoissa ja tavoitteellisesti.
Kehittämistehtävänä oli luoda kauneushoitolalle markkinointiaikataulu eli vuosikello, jonka avulla tietyt markkinointitoimenpiteet toistuvat tiettyinä ajankohtina vuosittain. Vuosikellon avulla luotiin markkinointitoimenpiteille perusta, jota täydennetään tarpeen mukaan pitkin vuotta. Vuosikellossa olevat markkinointiteemat suunnitellaan valmiiksi kaksi kertaa vuodessa aina puoleksi vuodeksi eteenpäin.
Teoreettisessa viitekehityksessä käsiteltiin markkinoinnin onnistumisen kannalta olennaisia asioita, kuten markkinointia yleisesti ja siihen liittyviä tekijöitä; segmentointia, riskien ja mahdollisuuksien analysointia SWOT- analyysin avulla sekä markkinointiviestintää ja sen suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi tarkasteltiin erilaisia markkinointikanavia, jotka sopivat parhaiten toimeksiantajana olevan kauneushoitolan markkinointiin. Teoreettinen viitekehys sisältää myös markkinointitoimenpiteiden budjetointiin ja tulosten tarkasteluun liittyviä tekijöitä.
Toiminnallisena työnä tässä opinnäytetyössä toteutettiin markkinoinnin vuosikello, johon suunniteltiin jokaiselle kuukaudelle vähintään yksi teema, jonka pohjalle markkinointia lähdettiin rakentamaan. Vuosikellossa on kirjattu ylös myös jokaiseen teemaan sopivat markkinointikanavat, kohderyhmät, tavoitteet, markkinoinnin ajankohta ja kuukauden mahdolliset muut teemat. Vuosikello toteutettiin pystysuuntaisena kuvaluettelona, josta on helppo katsoa tehtävät toimenpiteet. Kuvat johdattavat ajatukset visuaalisesti jokaiseen teemaan.
Markkinoinnin vuosikellon toteutus herätti tarpeen myös markkinointibudjetin suunnittelulle. Lisäksi tavoitteiden asettamisen tärkeys ja markkinointitoimenpiteiden seuranta osoittautuivat työn edetessä erittäin tärkeiksi asioiksi. Tuloksellinen ja tehokas markkinointi vaatii suunnittelua ja yrittäjältä itsensä johtamista niin, että tarvittavat toimenpiteet tulee tehtyä ajoissa ja tavoitteellisesti.