Varhaiskasvatuksen ja neuvolan moniammatillista yhteistyötä kehittämässä : Varhaiskasvatuksen toimintamalli neljävuotiaan lapsen laajan tervestarkastuksen yhteydessä
Nuuttila, Matleena (2019)
Nuuttila, Matleena
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052611940
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052611940
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli varhaiskasvatuksen ja neuvolan moniammatillisen yhteistyön kehittäminen. Tavoitteena oli luoda varhaiskasvatuksen ja neuvolan välille toimintamalli neljävuotiaan lapsen laajan terveystarkastuksen yhteyteen. Tarkoituksena oli myös kehittää moniammattilista yhteistyötä niin, että se olisi jatkossa sujuvampaa ja tieto kulkisi paremmin. Tämä osaltaan edesauttaisi lapsen hyvinvoinnin tukemista.
Tämä opinnäytetyö oli toimintatutkimus, jossa tutkimusmenetelmät seurasivat toisiaan. Tutkimuksen lähtötilanteen alkukartoitus tehtiin ryhmähaastattelulla, joka oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Ryhmähaastattelun tulosten analysoinnin jälkeen valmistettiin työpajat, joissa kehittämismenetelminä käytettiin erilaisia luovia menetelmiä.
Tutkimuksen keskeisin tulos liittyi tiedonsiirron parantatamiseen. Lapsen laajan nelivuotistarkastuksen yhteydessä täytettävät varhaiskasvatuksen ja neuvolan väliset palautelomakkeet kulkivat tulosten mukaan huonosti vanhempien välityksellä. Tähän kehitettiin toimintamalli, jonka toivottiin jatkossa parantavan tiedonsiirtoa. Jatkossa varhaiskasvatuksen ja neuvolan yhteistyötä toivottiin kehitettävän säännöllisillä yhteistyötapaamisilla. Jatkokehittämisideoina nähtiin myös sähköiset tietojärjestelmät tiedonsiirron helpottamiseksi sekä kolmevuotisneuvolatarkastusten tekeminen päiväkodin tiloissa.
Johtopäätöksinä todettiin, että vanhempien tulisi olla tietoisempia varhaiskasvatuksen ja neuvolan välisen yhteistyön merkityksestä, sillä vanhemmat ovat keskeisiä henkilöitä moniammatillista yhteistyötä tehtäessä. Varhaiskasvatuksen ja neuvolan välillä kulkevat palautelomakkeet lisäävät tietoa lapsen kehityksestä ja hyvinvoinnista. Moniammatilliset yhteistyötapaamiset varhaiskasvatuksen ja neuvolan välillä lisäisivät toisen työn tuntemusta sekä tutuksi tulemista ammattilaisten välillä, jolloin moniammatillinen yhteistyö olisi helpompaa.
Tämä opinnäytetyö oli toimintatutkimus, jossa tutkimusmenetelmät seurasivat toisiaan. Tutkimuksen lähtötilanteen alkukartoitus tehtiin ryhmähaastattelulla, joka oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Ryhmähaastattelun tulosten analysoinnin jälkeen valmistettiin työpajat, joissa kehittämismenetelminä käytettiin erilaisia luovia menetelmiä.
Tutkimuksen keskeisin tulos liittyi tiedonsiirron parantatamiseen. Lapsen laajan nelivuotistarkastuksen yhteydessä täytettävät varhaiskasvatuksen ja neuvolan väliset palautelomakkeet kulkivat tulosten mukaan huonosti vanhempien välityksellä. Tähän kehitettiin toimintamalli, jonka toivottiin jatkossa parantavan tiedonsiirtoa. Jatkossa varhaiskasvatuksen ja neuvolan yhteistyötä toivottiin kehitettävän säännöllisillä yhteistyötapaamisilla. Jatkokehittämisideoina nähtiin myös sähköiset tietojärjestelmät tiedonsiirron helpottamiseksi sekä kolmevuotisneuvolatarkastusten tekeminen päiväkodin tiloissa.
Johtopäätöksinä todettiin, että vanhempien tulisi olla tietoisempia varhaiskasvatuksen ja neuvolan välisen yhteistyön merkityksestä, sillä vanhemmat ovat keskeisiä henkilöitä moniammatillista yhteistyötä tehtäessä. Varhaiskasvatuksen ja neuvolan välillä kulkevat palautelomakkeet lisäävät tietoa lapsen kehityksestä ja hyvinvoinnista. Moniammatilliset yhteistyötapaamiset varhaiskasvatuksen ja neuvolan välillä lisäisivät toisen työn tuntemusta sekä tutuksi tulemista ammattilaisten välillä, jolloin moniammatillinen yhteistyö olisi helpompaa.