Henkilöbrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa : Opas tulevalle sisällöntuottajalle Personal Trainer Marko Eloranta
Lampinen, Kristian (2019)
Lampinen, Kristian
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052511929
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052511929
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä oli tutkia henkilöbrändin rakentamista sosiaalisessa mediassa, käyttäen teoreettista tutkimusta ja laadullista kyselyä. Kohderyhmänä olivat vasta aloittavat tai aloitusvaiheessa olevat sisällöntuottajat, jotka haluavat kehittää henkilöbrändiään ja sitä kautta omaa tunnettavuutta sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kiteyttää tutkittu tieto ja tulokset lyhyeksi sosiaalisen median oppaaksi, jota sisällöntuottajat voisivat hyödyntää henkilöbrändin rakentamisessa ja kehittämisessä. Opinnäytetyö oli tehty toimeksinatona Personal Trainer Marko Elorannan kanssa, joka oli halukas kehittämään olemassa olevaa henkilöbrändiään sosiaalisen median avulla.
Brändi ja sisällöntuottaminen ovat olleet vahvasti esillä markkinoinnin opintojaksoilla, ja olin itse kiinnostunut aiheesta, seuraamalla lukuisia sisällöntuottajia eri sosiaalisen median kanavissa. Aihe saattaa tulla itsellenikin ajankohtaiseksi, jos alan rakentamaan omaa henkilöbrändiä fitness-harrastukseni pohjalta.
Teoriaosuus käsitteli henkilöbrändäystä ja sosiaalista mediaa. Tutkimustehtävänä oli ratkaista, miten sisällöntuottaja luo itselleen kiinnostavan ja sitouttavan henkilöbrändin sosiaalisessa mediassa. Tutkimuskysymys käsitteli, että miten sisällöntuottaja voi tietoisesti kehittää omaa henkilöbrändiään, ja mihin sosiaalisen median kanaviin kannattaa keskittyä. Monet tekevät sen virheen, että hajauttavat sisältöään liian moneen eri alustaan, kun olisi parempi keskittyä vain muutamaan samanaikaisesti.
Laadullisen tutkimuksen tulokset tukivat tutkimuksen teoriaa varsin hyvin ja tutkimuksessa tuli paljon sekä samanlaisia, että erilaisia vastauksia. Kysely toteutettiin suomalaisten potentiaalisten somenatiivien kanssa, joiden ikähaarukka oli 18-26 vuotta. Kysymykset koskivat henkilöbrändiä, sosiaalista mediaa sekä sisällöntuottamista. Enemmistö vastaajista kertoi käyttävänsä pääsääntöisesti Instagramia, Facebookia, Snapchatia sekä YouTubea. Kyselyn vastaajat kertoivat, että heidän mielestään hyvä henkilöbrändi sosiaalisessa mediassa koostuu muun muassa positiivisen kuvan luomisesta, laadukkaasta sisällöstä, oman osaamisen esiintuomisesta sekä keskittymisestä tiettyihin aihealueisiin.
Brändi ja sisällöntuottaminen ovat olleet vahvasti esillä markkinoinnin opintojaksoilla, ja olin itse kiinnostunut aiheesta, seuraamalla lukuisia sisällöntuottajia eri sosiaalisen median kanavissa. Aihe saattaa tulla itsellenikin ajankohtaiseksi, jos alan rakentamaan omaa henkilöbrändiä fitness-harrastukseni pohjalta.
Teoriaosuus käsitteli henkilöbrändäystä ja sosiaalista mediaa. Tutkimustehtävänä oli ratkaista, miten sisällöntuottaja luo itselleen kiinnostavan ja sitouttavan henkilöbrändin sosiaalisessa mediassa. Tutkimuskysymys käsitteli, että miten sisällöntuottaja voi tietoisesti kehittää omaa henkilöbrändiään, ja mihin sosiaalisen median kanaviin kannattaa keskittyä. Monet tekevät sen virheen, että hajauttavat sisältöään liian moneen eri alustaan, kun olisi parempi keskittyä vain muutamaan samanaikaisesti.
Laadullisen tutkimuksen tulokset tukivat tutkimuksen teoriaa varsin hyvin ja tutkimuksessa tuli paljon sekä samanlaisia, että erilaisia vastauksia. Kysely toteutettiin suomalaisten potentiaalisten somenatiivien kanssa, joiden ikähaarukka oli 18-26 vuotta. Kysymykset koskivat henkilöbrändiä, sosiaalista mediaa sekä sisällöntuottamista. Enemmistö vastaajista kertoi käyttävänsä pääsääntöisesti Instagramia, Facebookia, Snapchatia sekä YouTubea. Kyselyn vastaajat kertoivat, että heidän mielestään hyvä henkilöbrändi sosiaalisessa mediassa koostuu muun muassa positiivisen kuvan luomisesta, laadukkaasta sisällöstä, oman osaamisen esiintuomisesta sekä keskittymisestä tiettyihin aihealueisiin.