Ammatillisen oppilaitoksen johtoryhmätyöskentelyn kehittäminen-Case Edupoli
Leino, Anja (2019)
Leino, Anja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052511918
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052511918
Tiivistelmä
Opinnäytetyö keskittyy kuvaamaan ammatillisen oppilaitoksen johtamisen ja etenkin johtoryhmätyöskentelyn kehittämisen haasteita. Tarve johtoryhmätyöskentelyn kehittämiseen on seurausta laajasta organisaatiomuutoksesta. Organisaatiomuutos toteutettiin, jotta kohdeorganisaatio voisi paremmin vastata ammatillisen koulutuksen reformista ja ammatillisen koulutuksen rahoituksen muutoksista syntyneisiin haasteisiin.
Tietoperusta muodostui kotimaisista ja kansainvälisistä lähteistä, jotka käsittelivät johtamisen strategista merkitystä, johtoryhmän roolia organisaatiossa, sekä vuorovaikutuksen ja luottamuksen merkitystä johtoryhmätyöskentelyssä.
Työssä kehitetyn johtamisen kehittämismallin rakentaminen perustuu ammatillisen reformin mukanaan tuomiin haasteisiin oppilaitoksen johtamiselle sekä rehtorin haastattelun kautta esille tulleisiin kehittämiskohteisiin.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä esitetään, että johtoryhmätyöskentelyssä tulisi keskittyä vuorovaikutusosaamisen kehittämiseen, jotta työskentelystä saataisiin paras mahdollinen vaikuttavuus. Yhteisten suunnittelu -ja kehittämistilaisuuksien määrää on lisättävä, muuten yhteistä tahtotilaa ei saada. Nämä toimet vaativat muutosjohtamista koko organisaation tasolla ja mittareita, joilla seurata rahoituksen ja koulutuksen järjestämisen tasapainoa.
Tietoperusta muodostui kotimaisista ja kansainvälisistä lähteistä, jotka käsittelivät johtamisen strategista merkitystä, johtoryhmän roolia organisaatiossa, sekä vuorovaikutuksen ja luottamuksen merkitystä johtoryhmätyöskentelyssä.
Työssä kehitetyn johtamisen kehittämismallin rakentaminen perustuu ammatillisen reformin mukanaan tuomiin haasteisiin oppilaitoksen johtamiselle sekä rehtorin haastattelun kautta esille tulleisiin kehittämiskohteisiin.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä esitetään, että johtoryhmätyöskentelyssä tulisi keskittyä vuorovaikutusosaamisen kehittämiseen, jotta työskentelystä saataisiin paras mahdollinen vaikuttavuus. Yhteisten suunnittelu -ja kehittämistilaisuuksien määrää on lisättävä, muuten yhteistä tahtotilaa ei saada. Nämä toimet vaativat muutosjohtamista koko organisaation tasolla ja mittareita, joilla seurata rahoituksen ja koulutuksen järjestämisen tasapainoa.