Lasten tunnetaitojen vahvistaminen luovien toimintojen avulla
Vinttilä, Marjo; Heikkinen, Suvi (2019)
Lataukset:
Vinttilä, Marjo
Heikkinen, Suvi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052511902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052511902
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luovien ja toiminnallisten menetelmien avulla vahvistaa 4−6-vuotiaiden lasten tunteiden ilmaisua ja käsitellä tunnetaitoja. Tavoitteena oli, että lapset saisivat harjoitusta tunteiden nimeämisestä, sekä kehon ja tunteiden yhteyden ymmärtämisestä. Tavoitteena oli myös antaa lapsille keinoja tunteiden säätelyyn, kuten vihanhallintaa, hengittämistä ja mielikuvituksen käyttöä. Lisäksi lapsia haluttiin opastaa purkamaan tunteitaan luovilla keinoilla, esimerkiksi musiikin, maalaamisen ja muovailun kautta. Lapsia haluttiin opastaa ajattelemaan, että tunteista saa ja pitää puhua. Tunnetaidot liittyvät olennaisesti vuorovaikutustaitoihin; siksi tavoitteena oli myös, että lapset harjoittelevat ryhmässä toimimista. Tunnetaitojen hallinta vaikuttaa elämään kokonaisvaltaisesti, siksi tunnetaitojen harjoittelu tulisi aloittaa jo varhaiskasvatuksessa. Hyvät vuorovaikutustaidot antavat pohjan yhteiskunnallisen osallisuuden vahvistumiselle. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin yhteistyössä Mannerheimin lastensuojeluliiton Keravan Me-talon kanssa. Me-talolle perustettiin suljettu ryhmä, tunnekerho, johon valikoitui kuusi lasta. Tunnekerho oli avointa varhaiskasvatustoimintaa ja se kokoontui kahdeksan kertaa. Toiminnallisesta osuudesta luotiin kooste Me-talolle, sekä hyödynnettäväksi myös muualla varhaiskasvatuksessa ja lastensuojelussa. Koosteessa esitellään erilaisia luovia ja toiminnallisia menetelmiä, joita voidaan hyödyntää tunnetaitojen harjoittelemisessa. Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrotaan tunteista, tunne- ja vuorovaikutustaidoista, sekä luovista menetelmistä varhaiskasvatuksen näkökulma huomioiden.
Opinnäytetyössä käytettyjä luovia menetelmiä olivat esimerkiksi leikki, askartelu, muovailu, piirtäminen, draama, sadut ja musiikki. Aineiston tiedonkeruumenetelminä käytettiin havainnointia, palautekeskusteluja, kyselyitä, valokuvaamista ja äänittämistä. Koosteesta tuli kattava ja monipuolinen, sekä työelämään helposti sovellettava.
Opinnäytetyön perusteella luovat ja monipuoliset menetelmät sopivat tunnetaitojen vahvistamiseen hyvin; olennaista 4−6-vuotiaiden lasten tunnetaitojen vahvistamisessa on toiminnan kiinnostavuus ja vaihtelevuus, sekä ohjaajan taito kehittää ja muokata toimintaa ryhmän tarpeiden mukaisesti. Tunnetaitojen harjoittelua edistää turvallinen ilmapiiri ja hyvä ryhmähenki.
Opinnäytetyössä käytettyjä luovia menetelmiä olivat esimerkiksi leikki, askartelu, muovailu, piirtäminen, draama, sadut ja musiikki. Aineiston tiedonkeruumenetelminä käytettiin havainnointia, palautekeskusteluja, kyselyitä, valokuvaamista ja äänittämistä. Koosteesta tuli kattava ja monipuolinen, sekä työelämään helposti sovellettava.
Opinnäytetyön perusteella luovat ja monipuoliset menetelmät sopivat tunnetaitojen vahvistamiseen hyvin; olennaista 4−6-vuotiaiden lasten tunnetaitojen vahvistamisessa on toiminnan kiinnostavuus ja vaihtelevuus, sekä ohjaajan taito kehittää ja muokata toimintaa ryhmän tarpeiden mukaisesti. Tunnetaitojen harjoittelua edistää turvallinen ilmapiiri ja hyvä ryhmähenki.