Dialogin tukeminen materiaalilla nuorten vastaanottotoiminnassa : Tervetuloa vastaanottojaksolle opas vanhemmille
Suomalainen, Tiitta (2019)
Suomalainen, Tiitta
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411826
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää opas annettavaksi sijoitettujen nuorten vanhemmille Helsingin kaupungin Nuorten Vastaanotto -toiminnassa. Helsingin kaupungin nuorten vastaanottotoiminta on osa lastensuojelun palveluja 13-17-vuotiaille helsinkiläisille. Vastaanottoyksikköjä on Helsingissä kolme, joissa jokaisessa kahdesta kolmeen osastoa, palvelu on lastensuojelulaitostoimintaa keskittyen lyhyisiin arviointijaksoihin.
Opas kehitettiin tukemaan osaston henkilökunnan ja vanhempien välistä yhteistyötä. Nuoren sijoitus kodin ulkopuolelle on usein kriisi koko perheelle. Kriisi alentaa tunnetusti ihmisen toimintakykyä. Tällä hetkellä vanhemmille annettava tieto on vain sanallista. Opas kehitettiin helpottamaan tiedon kulkua kriisin keskellä, kun asioita voi sisäistää pienissä erissä ja asiaan täytyy voida palata. Opas annetaan vanhemmille heti nuoren tultua vastaanotto-osastolle. Oppaan keskeisenä tavoitteena oli olla helppolukuinen ja helppokäyttöinen. Oppaassa osaston arki esiteltiin ja kerrottiin mitä nuoren arki sisältää osastolla, osaston toimintatavat ja säännöt avattiin sekä vanhemmille selkeytettiin osastolla käytettyjä termejä.
Oppaan kehittämisen taustaksi oli tarkoitus toteuttaa kaksi kyselyä yksi vastaanottojen työntekijöille ja yksi sijoitettujen nuorten vanhemmille. Kyselyistä toinen oli vanhemmille ja siinä haettiin tarkemmin tietoa millainen opas olisi toimivin, kyselyyn ei tullut ainuttakaan vastausta, jonka vuoksi kyselyn tuloksia ei voitu käyttää oppaan rakentamisessa. Toinen kysely toteutettiin työntekijöille ja siinä haettiin vastauksia väittämiin vanhempien ymmärryksestä osaston toiminnasta. Kyselyt toteutettiin Laurean E-lomakkeella täysin anonyymisti. Kyselyt koostuivat väittämistä, joihin vastatiin asteikolla yhdestä viiteen, vastauksissa yksi edusti täysin eri mieltä ja viisi täysin samaa mieltä, väliin jäävät luvut mielipiteitä siltä väliltä. Vastaanotto-osastojen työntekijöiden innostaminen mukaan kehittämiseen ei onnistunut, mikä näkyy vastausten vähäisessä määrässä. Vastauksista pystyi kuitenkin tehdä johtopäätöksen, että työntekijät kokivat vanhempien käsittävän heikosti jakson aikana tapahtuvat asiat. Suurimmaksi toiveeksi työntekijöiltä tuli vanhempien roolin selkeyttämisen. Työntekijät toivoivat vanhempien muistavan, ettei vanhemmuus lopu sijoitukseen. Perhe on nuorelle tärkeä voimavara ja muutosten keskellä sen merkitys ei vähene. Opinnäytetyössä nostettiin vanhemmuuden roolia kuvaamaan termi rinnakkainen vanhemmuus, jota pyrittiin vahvistamaan myös oppaassa.
Oppaan toteutus jäi hyvin itsenäiseksi ja perustui vahvasti oman harjoittelujaksoni havaintoihin. Opinnäytetyön alkuvaiheessa karsittiin tutkimuksellista osuutta jättämällä työntekijöiden teemahaastattelut pois, mikä näkyy lopputuloksessa pinnallisena asioiden läpikäyntinä. Opas on kuitenkin toimiva työkalu ja valmiina käyttöönottoon kaikissa Helsingin Kaupungin Nuorten Vastaanottoyksiköissä. Opas on kirjoitettu yleisoppaaksi kaikkien osastojen käyttöön, kuitenkin niin, että jokainen osasto lisää käyttämäänsä versioon omat yhteystietonsa. Opas toteutettiin tilaajan toiveen mukaisesti niin, että sitä on helppo lukea myös esimerkiksi mobiililaitteilta ja sitä voi jakaa myös sähköisesti.
Opas kehitettiin tukemaan osaston henkilökunnan ja vanhempien välistä yhteistyötä. Nuoren sijoitus kodin ulkopuolelle on usein kriisi koko perheelle. Kriisi alentaa tunnetusti ihmisen toimintakykyä. Tällä hetkellä vanhemmille annettava tieto on vain sanallista. Opas kehitettiin helpottamaan tiedon kulkua kriisin keskellä, kun asioita voi sisäistää pienissä erissä ja asiaan täytyy voida palata. Opas annetaan vanhemmille heti nuoren tultua vastaanotto-osastolle. Oppaan keskeisenä tavoitteena oli olla helppolukuinen ja helppokäyttöinen. Oppaassa osaston arki esiteltiin ja kerrottiin mitä nuoren arki sisältää osastolla, osaston toimintatavat ja säännöt avattiin sekä vanhemmille selkeytettiin osastolla käytettyjä termejä.
Oppaan kehittämisen taustaksi oli tarkoitus toteuttaa kaksi kyselyä yksi vastaanottojen työntekijöille ja yksi sijoitettujen nuorten vanhemmille. Kyselyistä toinen oli vanhemmille ja siinä haettiin tarkemmin tietoa millainen opas olisi toimivin, kyselyyn ei tullut ainuttakaan vastausta, jonka vuoksi kyselyn tuloksia ei voitu käyttää oppaan rakentamisessa. Toinen kysely toteutettiin työntekijöille ja siinä haettiin vastauksia väittämiin vanhempien ymmärryksestä osaston toiminnasta. Kyselyt toteutettiin Laurean E-lomakkeella täysin anonyymisti. Kyselyt koostuivat väittämistä, joihin vastatiin asteikolla yhdestä viiteen, vastauksissa yksi edusti täysin eri mieltä ja viisi täysin samaa mieltä, väliin jäävät luvut mielipiteitä siltä väliltä. Vastaanotto-osastojen työntekijöiden innostaminen mukaan kehittämiseen ei onnistunut, mikä näkyy vastausten vähäisessä määrässä. Vastauksista pystyi kuitenkin tehdä johtopäätöksen, että työntekijät kokivat vanhempien käsittävän heikosti jakson aikana tapahtuvat asiat. Suurimmaksi toiveeksi työntekijöiltä tuli vanhempien roolin selkeyttämisen. Työntekijät toivoivat vanhempien muistavan, ettei vanhemmuus lopu sijoitukseen. Perhe on nuorelle tärkeä voimavara ja muutosten keskellä sen merkitys ei vähene. Opinnäytetyössä nostettiin vanhemmuuden roolia kuvaamaan termi rinnakkainen vanhemmuus, jota pyrittiin vahvistamaan myös oppaassa.
Oppaan toteutus jäi hyvin itsenäiseksi ja perustui vahvasti oman harjoittelujaksoni havaintoihin. Opinnäytetyön alkuvaiheessa karsittiin tutkimuksellista osuutta jättämällä työntekijöiden teemahaastattelut pois, mikä näkyy lopputuloksessa pinnallisena asioiden läpikäyntinä. Opas on kuitenkin toimiva työkalu ja valmiina käyttöönottoon kaikissa Helsingin Kaupungin Nuorten Vastaanottoyksiköissä. Opas on kirjoitettu yleisoppaaksi kaikkien osastojen käyttöön, kuitenkin niin, että jokainen osasto lisää käyttämäänsä versioon omat yhteystietonsa. Opas toteutettiin tilaajan toiveen mukaisesti niin, että sitä on helppo lukea myös esimerkiksi mobiililaitteilta ja sitä voi jakaa myös sähköisesti.