Kuorma-auton päästöjen ja kulutuksen simulointi
Niittymäki, Sami (2019)
Niittymäki, Sami
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411823
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Oy Sisu Auto Ab:lle. Opinnäytetyön tavoitteena oli verrata tyyppihyväksynnässä käytettävän simulointiohjelman lopputuloksia, kun syöttötietoja muutetaan. Työssä muutettiin neljää syöttötietoa. Muutettavat syöttötiedot olivat perävälitys, renkaiden vierintävastuskerroin, ohjaamoiden virtauspoikkipinta-ala ja polttoainekulutuskartan muodostamisesta johtuvat virheet.
Opinnäytetyössä selvitettiin simulointiohjelmiston toimintaperiaate ja lain asettamat aikarajat simulointiohjelmiston käytöstä tyyppihyväksynnässä.
Työssä määritettiin syöttötietoja simulointiohjelmistolle. Syöttötietojen määrityksessä käytettiin komponenttitoimittajien dokumentteja, moottoriohjainlaitteen sisältämiä tietoja ja tutkimuksia. Laskentatyökaluja kehitettiin moottoriohjainlaitteen sisältämien tietojen muuntamiseksi syöttötiedoiksi.
Työ toteutettiin käyttämällä simulointiohjelmistoa, niin kuin sitä käytettäisiin tyyppihyväksynnässä. Jokaista muutettavaa syöttötietoa verrattiin perusajoneuvoon. Perusajoneuvoksi valittiin Oy Sisu Auto Ab:n yleisin ajoneuvomalli.
Opinnäytetyön tuloksilla saavutettiin tavoite. Syöttötietojen muutoksen vaikutus nähtiin lopputuloksissa ja suurimmat muutokset saatiin aikaan perävälityksillä. Ohjaamoiden virtauspoikkipinta-ala sen sijaan ei aiheuttanut muutosta lopputuloksissa. Työn tuloksista ilmeni, että määritettyjä syöttötietoja pitää tarkentaa, ja syöttötietojen tarkennukseen on annettu ehdotuksia. Käyttökokemusten perusteella voitiin todeta simulointiohjelmiston toimineen oikein.
Opinnäytetyössä selvitettiin simulointiohjelmiston toimintaperiaate ja lain asettamat aikarajat simulointiohjelmiston käytöstä tyyppihyväksynnässä.
Työssä määritettiin syöttötietoja simulointiohjelmistolle. Syöttötietojen määrityksessä käytettiin komponenttitoimittajien dokumentteja, moottoriohjainlaitteen sisältämiä tietoja ja tutkimuksia. Laskentatyökaluja kehitettiin moottoriohjainlaitteen sisältämien tietojen muuntamiseksi syöttötiedoiksi.
Työ toteutettiin käyttämällä simulointiohjelmistoa, niin kuin sitä käytettäisiin tyyppihyväksynnässä. Jokaista muutettavaa syöttötietoa verrattiin perusajoneuvoon. Perusajoneuvoksi valittiin Oy Sisu Auto Ab:n yleisin ajoneuvomalli.
Opinnäytetyön tuloksilla saavutettiin tavoite. Syöttötietojen muutoksen vaikutus nähtiin lopputuloksissa ja suurimmat muutokset saatiin aikaan perävälityksillä. Ohjaamoiden virtauspoikkipinta-ala sen sijaan ei aiheuttanut muutosta lopputuloksissa. Työn tuloksista ilmeni, että määritettyjä syöttötietoja pitää tarkentaa, ja syöttötietojen tarkennukseen on annettu ehdotuksia. Käyttökokemusten perusteella voitiin todeta simulointiohjelmiston toimineen oikein.