Kannattavuuden parantaminen logistiikkakustannuksia alentamalla, Case: Yritys X
Pirinen, Ruusu (2019)
Pirinen, Ruusu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411816
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli Yritys X:n kannattavuuden parantaminen logistiikkakustannuksia alentamalla. Tarkoituksena oli löytää yrityksen tämänhetkisistä toimintatavoista kehityskohtia, joihin vaikuttamalla logistiikkakustannuksia saataisiin pienennettyä.
Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineisto koostuu Yritys X:n toimitusjohtajalle tehdystä teemahaastattelusta sekä yrityksen tilinpäätöksistä ja kirjanpitojärjestelmästä kerätyistä tiedoista.
Työn teoreettisessa osuudessa käsitellään liiketoiminnan kannattavuutta, logistiikan kustannuksia ja logistiikan vaikutusta kannattavuuteen. Empiirinen osuus koostuu Yritys X:lle tehdystä tutkimuksesta, jossa selvitetään Yritys X:n tämänhetkisen kannattavuuden tasoa ja logistiikkakustannuksiin vaikuttavia tekijöitä. Työn lopussa esitetään kehitysehdotuksia logistiikkakustannusten alentamiseksi ja arvioidaan näiden vaikutusta yrityksen kannattavuuteen.
Tutkimus osoitti, että Yritys X:n toiminta on kannattavaa, mutta kannattavuudessa on vielä parantamisen varaa. Eniten logistiikkakustannuksia Yritys X:ssä aiheutuu eniten tavaroiden ja tuotteiden kuljetus-, tilaus- ja varastointikustannuksista sekä varastoon sitoutuneen pääoman kustannuksista.
Yritys X:n kuljetustoiminta on ulkoistettu, ja kahdesta kuljetusliikkeestä (A ja B) aiheutuu eniten kustannuksia. Kuljetusliike A toimittaa Yritys X:n verkkokaupan kautta asiakkaiden ostamat tuotteet asiakkaille, B toimittaa Yritys X:n ostamat tuotteet yrityksen varastoihin. Yhtenä kehitysehdotuksena on, että kuljetusliike A:lle tulisi tehdä uusi tarjouspyyntö ja kuljetusliikkeen hinnat tulisi myös kilpailuttaa, jotta nykyisiä hintoja saataisiin alennettua. Toisena kehitysehdotuksena on optimaalisen eräkoon ja tilauspisteen hyödyntäminen. Näiden avulla kuljetusliikkeestä B aiheutuvia kustannuksia, tavaroiden ja tuotteiden tilaus- ja varastointikustannuksia sekä varastoon sitoutuneen pääoman kustannuksia saataisiin alennettua. Kuljetuskustannusten pienentyminen parantaisi Yritys X:n kannattavuutta suoraan lyhyellä aikavälillä, ja muiden kustannusten alentuminen parantaisi sitä epäsuorasti pitkällä aikavälillä toiminnan tehostumisen ja myynnin lisääntymisen seurauksena.
Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineisto koostuu Yritys X:n toimitusjohtajalle tehdystä teemahaastattelusta sekä yrityksen tilinpäätöksistä ja kirjanpitojärjestelmästä kerätyistä tiedoista.
Työn teoreettisessa osuudessa käsitellään liiketoiminnan kannattavuutta, logistiikan kustannuksia ja logistiikan vaikutusta kannattavuuteen. Empiirinen osuus koostuu Yritys X:lle tehdystä tutkimuksesta, jossa selvitetään Yritys X:n tämänhetkisen kannattavuuden tasoa ja logistiikkakustannuksiin vaikuttavia tekijöitä. Työn lopussa esitetään kehitysehdotuksia logistiikkakustannusten alentamiseksi ja arvioidaan näiden vaikutusta yrityksen kannattavuuteen.
Tutkimus osoitti, että Yritys X:n toiminta on kannattavaa, mutta kannattavuudessa on vielä parantamisen varaa. Eniten logistiikkakustannuksia Yritys X:ssä aiheutuu eniten tavaroiden ja tuotteiden kuljetus-, tilaus- ja varastointikustannuksista sekä varastoon sitoutuneen pääoman kustannuksista.
Yritys X:n kuljetustoiminta on ulkoistettu, ja kahdesta kuljetusliikkeestä (A ja B) aiheutuu eniten kustannuksia. Kuljetusliike A toimittaa Yritys X:n verkkokaupan kautta asiakkaiden ostamat tuotteet asiakkaille, B toimittaa Yritys X:n ostamat tuotteet yrityksen varastoihin. Yhtenä kehitysehdotuksena on, että kuljetusliike A:lle tulisi tehdä uusi tarjouspyyntö ja kuljetusliikkeen hinnat tulisi myös kilpailuttaa, jotta nykyisiä hintoja saataisiin alennettua. Toisena kehitysehdotuksena on optimaalisen eräkoon ja tilauspisteen hyödyntäminen. Näiden avulla kuljetusliikkeestä B aiheutuvia kustannuksia, tavaroiden ja tuotteiden tilaus- ja varastointikustannuksia sekä varastoon sitoutuneen pääoman kustannuksia saataisiin alennettua. Kuljetuskustannusten pienentyminen parantaisi Yritys X:n kannattavuutta suoraan lyhyellä aikavälillä, ja muiden kustannusten alentuminen parantaisi sitä epäsuorasti pitkällä aikavälillä toiminnan tehostumisen ja myynnin lisääntymisen seurauksena.