Ulkoistetun palkanlaskennan eroavaisuudet nimetyn palkanlaskijan ja palkkatiimin välillä
Korhonen, Ida (2019)
Korhonen, Ida
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411804
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia eroavaisuuksia nimetyn palkanlaskijan ja palkkatiimin välillä on ulkoistetussa palkanlaskennassa. Tutkimus tehtiin toimeksiantona suomalaiselle tilitoimistolle. Kyseisessä tilitoimistossa otettiin vuoden 2018 keväällä käyttöön uusi työskentelymalli, jossa pienyritysten palkanlaskenta siirrettiin nimetyiltä palkanlaskijoilta useammasta palkanlaskijasta koostuvan palkkatiimin vastuulle.
Tutkimuskysymyksenä oli, miten yksilön ja tiimin palkanlaskenta eroaa toisistaan. Tämän lisäksi tarkoituksena oli selvittää, kumpi työskentelytapa on palkanlaskijan näkökulmasta helpompaa ja tehokkaampaa, onko palvelun laatuun vaikutusta työskentelytavasta riippuen, sekä millä tavalla asiakkaan kanssa kommunikointi eroaa tiimissä ja yksilönä.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa tarkastellaan palkanlaskentaa osana tilitoimistopalveluja, palkanlaskennan prosessia sekä viestintää osana palkanlaskentaa. Käsiteltävät teoriat valittiin tutkimusongelmia tukien. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastatteluun vastaajat valittiin toimeksiantoyrityksestä.
Tutkimustulosten perusteella työskentelytavoissa on sekä yhteneväisyyksiä että eroavaisuuksia. Tiimityöskentelyn hyödyiksi selvisi muiden tiimin jäsenten tuki, nopea reagointi virheisiin sekä tehokkuuden ja palvelun laadun tasaisuus. Tulosten perusteella voitiin päätellä, että palkanlaskenta tiimeissä voisi soveltua myös isommille asiakkaille.
Tutkimuskysymyksenä oli, miten yksilön ja tiimin palkanlaskenta eroaa toisistaan. Tämän lisäksi tarkoituksena oli selvittää, kumpi työskentelytapa on palkanlaskijan näkökulmasta helpompaa ja tehokkaampaa, onko palvelun laatuun vaikutusta työskentelytavasta riippuen, sekä millä tavalla asiakkaan kanssa kommunikointi eroaa tiimissä ja yksilönä.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa tarkastellaan palkanlaskentaa osana tilitoimistopalveluja, palkanlaskennan prosessia sekä viestintää osana palkanlaskentaa. Käsiteltävät teoriat valittiin tutkimusongelmia tukien. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastatteluun vastaajat valittiin toimeksiantoyrityksestä.
Tutkimustulosten perusteella työskentelytavoissa on sekä yhteneväisyyksiä että eroavaisuuksia. Tiimityöskentelyn hyödyiksi selvisi muiden tiimin jäsenten tuki, nopea reagointi virheisiin sekä tehokkuuden ja palvelun laadun tasaisuus. Tulosten perusteella voitiin päätellä, että palkanlaskenta tiimeissä voisi soveltua myös isommille asiakkaille.