Tiimin osallistavan johtamisen menetelmät
Enckelman, Anne (2019)
Enckelman, Anne
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411794
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, miten hyödyllisiä osallistavan johtamisen menetelmät ovat esimiehelle tiimin johtamisessa haluttuun päämäärään. Tavoitteena oli tuottaa mahdollisimman käytännönläheistä tietoa menetelmistä, joiden avulla esimies voi ohjata tiimiään tuloksellisesti tavoitteiden saavuttamiseen.
Tutkimuksen konteksti oli väliportaan esimiehen eli lähiesimiehen arjen johtamistilanteissa. Organisaatiojohtamisen teoriasta muodostettua näkemystä peilattiin esimiesten aitoon tarpeeseen: Ryhmältä esimiehiä selvitettiin, millaisiin johtamistilanteisiin he tarvitsevat tukea, voidakseen johtaa tiimiään tuloksellisesti. Vastauksia peilattiin teoriapohjaan ja etsittiin konkreettisia menetelmiä tarkemmin rajattuihin esimiestyön haasteisiin. Tältä pohjalta muodostettiin tutkittava malli eli joukko osallistavia johtamismenetelmiä.
Tutkimuksen kolmiosaiseen empiiriseen osioon sisältyivät esimiesten ajankohtaisten johtamishaasteiden kartoitus, valitun mallin testaus esimiestyöpajassa ja mallin hyödyllisyyden selvittäminen kyselytutkimuksella. Tuotoksena syntyi kolme konkreettista, testattua ja käyttövalmista ryhmää osallistavaa menetelmää. Ne ovat arjen johtamis- ja ohjaustilanteissa toimivia työkaluja, joita hyödyntäen esimies ohjaa tiimiään tuloksekkaasti kohti tavoitteiden saavuttamista.
Lähes 90 prosenttia tutkimukseen osallistuneista esimiehistä koki tutkimukseen valitut osallistavat menetelmät hyödyllisiksi, ja lähes 80 prosenttia aikoi hyödyntää niitä oman tiiminsä johtamisessa. Osallistavien menetelmien käyttö oli uutta testiryhmälle – yli 80 prosentilla ei ollut aiempaa kokemusta vastaavasta työskentelystä. Haasteiksi osallistavien menetelmien käytölle tutkittavat ilmoittivat kaksi asiaa: hyvin pienikokoinen tiimi ja aikaresurssin riittämättömyys. Lisäksi, tutkimuksessa ilmeni kolme uutta johtamistilannetta, joiden työstämiseen testiryhmän esimiehet toivoivat vastaavia osallistavia menetelmiä. The aim of this thesis was to solve what kind of management methods support a manager superior in a successful management of the team. Many leadership experts share the view that team’s successful performance can be supported by involving a team in problem solving, setting goals and planning the practical working ways. To understand the overall picture helps the team more effectively to be self-guided towards the targets.
The intent of this study was to produce as practical information as possible about a team's leadership methods which managers would easily put into practice with their own team. The context of the work was in the management situations of an immediate manager or the immediate supervisor. The work was based on a genuine need for working life. The theory of inclusive leadership was reflected to the needs of supervisors. On this basis to define the model to be investigated was a set of inclusive leadership methods.
The three-step empirical part of the study included a questionnaire concerning managers topical needs toward management of a team, a workshop for testing inclusive leadership methods and a feedback survey after the testing of the model. The study resulted in three clear, tested and ready-to-use inclusive leadership methods for immediate managers.
Nearly 90 percent of the supervisors participating in the study found the selected inclusive leadership methods useful and nearly 80 percent intended to use them to lead their own team. The use of these kind of methods was new for the test group – more than 80 percent had no previous experience of similar work. The subjects involved reported two challenges in the use of inclusive methods: a very small team and a lack of time. On the other hand, the study also revealed three new leadership situations for which the supervisors of the test group hoped for similar inclusive methods.
Tutkimuksen konteksti oli väliportaan esimiehen eli lähiesimiehen arjen johtamistilanteissa. Organisaatiojohtamisen teoriasta muodostettua näkemystä peilattiin esimiesten aitoon tarpeeseen: Ryhmältä esimiehiä selvitettiin, millaisiin johtamistilanteisiin he tarvitsevat tukea, voidakseen johtaa tiimiään tuloksellisesti. Vastauksia peilattiin teoriapohjaan ja etsittiin konkreettisia menetelmiä tarkemmin rajattuihin esimiestyön haasteisiin. Tältä pohjalta muodostettiin tutkittava malli eli joukko osallistavia johtamismenetelmiä.
Tutkimuksen kolmiosaiseen empiiriseen osioon sisältyivät esimiesten ajankohtaisten johtamishaasteiden kartoitus, valitun mallin testaus esimiestyöpajassa ja mallin hyödyllisyyden selvittäminen kyselytutkimuksella. Tuotoksena syntyi kolme konkreettista, testattua ja käyttövalmista ryhmää osallistavaa menetelmää. Ne ovat arjen johtamis- ja ohjaustilanteissa toimivia työkaluja, joita hyödyntäen esimies ohjaa tiimiään tuloksekkaasti kohti tavoitteiden saavuttamista.
Lähes 90 prosenttia tutkimukseen osallistuneista esimiehistä koki tutkimukseen valitut osallistavat menetelmät hyödyllisiksi, ja lähes 80 prosenttia aikoi hyödyntää niitä oman tiiminsä johtamisessa. Osallistavien menetelmien käyttö oli uutta testiryhmälle – yli 80 prosentilla ei ollut aiempaa kokemusta vastaavasta työskentelystä. Haasteiksi osallistavien menetelmien käytölle tutkittavat ilmoittivat kaksi asiaa: hyvin pienikokoinen tiimi ja aikaresurssin riittämättömyys. Lisäksi, tutkimuksessa ilmeni kolme uutta johtamistilannetta, joiden työstämiseen testiryhmän esimiehet toivoivat vastaavia osallistavia menetelmiä.
The intent of this study was to produce as practical information as possible about a team's leadership methods which managers would easily put into practice with their own team. The context of the work was in the management situations of an immediate manager or the immediate supervisor. The work was based on a genuine need for working life. The theory of inclusive leadership was reflected to the needs of supervisors. On this basis to define the model to be investigated was a set of inclusive leadership methods.
The three-step empirical part of the study included a questionnaire concerning managers topical needs toward management of a team, a workshop for testing inclusive leadership methods and a feedback survey after the testing of the model. The study resulted in three clear, tested and ready-to-use inclusive leadership methods for immediate managers.
Nearly 90 percent of the supervisors participating in the study found the selected inclusive leadership methods useful and nearly 80 percent intended to use them to lead their own team. The use of these kind of methods was new for the test group – more than 80 percent had no previous experience of similar work. The subjects involved reported two challenges in the use of inclusive methods: a very small team and a lack of time. On the other hand, the study also revealed three new leadership situations for which the supervisors of the test group hoped for similar inclusive methods.