Pelitalon toimitilojen rakennussuunnittelu
Hakulinen, Aleksi (2019)
Hakulinen, Aleksi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411793
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella suomalaiselle pelialan yritykselle uudet, nykyaikaiset tilat videopelien kehitystä ja tiimityöskentelyä varten. Työssä tutkittiin toimistorakennusten tilasuunnitteluun liittyviä ohjeita ja määräyksiä, joihin sisältyi myös ensisijaisen tärkeästi toimistotilojen yksityisyysvyöhykkeiden muodostuminen ja vaikutus toimitila-arkkitehtuurissa. Tärkeää tietoa aiheesta saatiin myös perehtymällä luovan työskentelyn tarpeisiin. Näitä tietoja sovellettiin aiempaan tietoon pelialan yritysten toimitiloista.
Työssä tehtiin tutkimus pelialan yritysten toimitiloista sekä yritysten toimitiloihin liittyvistä toiveista ja ihanteista. Tutkimus tehtiin haastattelemalla suomalaisia pelialan yrityksiä sekä vierailemalla yritysten toimitiloissa. Haastattelussa ilmeni yritysten ihanteita, joita ovat muun muassa oman ajan trendien seuraaminen, yrityksen halu pitää organisaation myötä toimitilat avoimena ja sosiaalisina sekä toimitilojen muokattavuus tarpeen mukaan. Tutkimustietoa yhdisteltiin olemassaolevan tiedon kanssa ja tuloksia ja havaintoja hyödynnettiin rakennussuunnittelussa.
Lopputuotoksena tehtiin luonnostasoiset suunnitelmat toimitilarakennuksesta. Suunnittelu tehtiin Autodesk Revit -mallinnusohjelmistolla. Kantavat rakenteet suunniteltiin betonirakentamisen jänneväleillä. Työssä tarjottiin kyseisestä käyttötarkoitusta varten tärkeää tutkimustietoa sekä yksi ratkaisu toivottua rakennusta varten. Työ tuki myös tekijän omaa ammatillista kasvua haastamalla ajattelemaan rakennusta kokonaisuutena sekä tuoden esille uusia suunnitteluun liittyviä asioita. The aim of this final project was to design contemporary premises for a Finnish video game development company. This project included studying instructions and regulations related to office building design. State-of-the-art trends and technologies and the wishes of the company were to be taken into account as well.
The information was combined to the previous information about the premises for game development business. First, a study related to the desires and ideas of business premises in the gaming industry was made. The survey was made by visiting and interviewing Finnish video game developing companies. Then, the research data was combined with the existing knowledge and finally applied in the building design. Draft sheets for the business premises were made using Autodesk Revit modeling software. The structural system was designed by using column spans used in concrete structures.
This project provided important research data for planning game development premises and a solution for the desired building. This project also developed the professional skills of the author by challenging to think the building as a unity.
Työssä tehtiin tutkimus pelialan yritysten toimitiloista sekä yritysten toimitiloihin liittyvistä toiveista ja ihanteista. Tutkimus tehtiin haastattelemalla suomalaisia pelialan yrityksiä sekä vierailemalla yritysten toimitiloissa. Haastattelussa ilmeni yritysten ihanteita, joita ovat muun muassa oman ajan trendien seuraaminen, yrityksen halu pitää organisaation myötä toimitilat avoimena ja sosiaalisina sekä toimitilojen muokattavuus tarpeen mukaan. Tutkimustietoa yhdisteltiin olemassaolevan tiedon kanssa ja tuloksia ja havaintoja hyödynnettiin rakennussuunnittelussa.
Lopputuotoksena tehtiin luonnostasoiset suunnitelmat toimitilarakennuksesta. Suunnittelu tehtiin Autodesk Revit -mallinnusohjelmistolla. Kantavat rakenteet suunniteltiin betonirakentamisen jänneväleillä. Työssä tarjottiin kyseisestä käyttötarkoitusta varten tärkeää tutkimustietoa sekä yksi ratkaisu toivottua rakennusta varten. Työ tuki myös tekijän omaa ammatillista kasvua haastamalla ajattelemaan rakennusta kokonaisuutena sekä tuoden esille uusia suunnitteluun liittyviä asioita.
The information was combined to the previous information about the premises for game development business. First, a study related to the desires and ideas of business premises in the gaming industry was made. The survey was made by visiting and interviewing Finnish video game developing companies. Then, the research data was combined with the existing knowledge and finally applied in the building design. Draft sheets for the business premises were made using Autodesk Revit modeling software. The structural system was designed by using column spans used in concrete structures.
This project provided important research data for planning game development premises and a solution for the desired building. This project also developed the professional skills of the author by challenging to think the building as a unity.