Kiusaamisen ennaltaehkäisy. Keinot ja menetelmät yhteisopettajuusluokassa.
Niemi, Jenna (2019)
Niemi, Jenna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411787
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimuksessa on tutkittu Kotkan koulun koulukiusaamisen tilannetta sekä kartoitettu yhteisopettajuusluokan vaikutuksia koulukiusaamiseen. Tutkimuksen kohteena olivat 9 - 10-vuotiaat lapset. Tutkimuksen tavoitteena oli kehitellä keino kiusaamisen ennaltaehkäisyyn tutkimuksen koh-teena olevalle koululle lasten mielipiteet huomioiden.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin paljon teoreettista tietoa, jonka avulla luodaan ymmärrystä lukijoille. Teoreettisella tiedolla saadaan peruskuva kiusaamisesta, niiden vaikutuksista ja erilaisista tutki-muksista, joita kiusaamisesta on tehty. Koulukiusaaminen on yleinen ongelma kouluympäristössä ja tutkimusten perusteella se on jatkuvaa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella ja kvalitiivisella tutkimusmenetelmällä, jonka apuna käytettiin kyselylomaketta. Kyselyyn osallistui 51 oppilasta ja vastausprosentti oli 94 %. Kysely toteutettiin Webpropol -ohjelmalla. Tutkimustulokset kerättiin Webpropol -ohjelman kautta ja avoimien kysy-mysten tuloksia hyödynnettiin laadullisella menetelmällä eli lasten mielipiteitä ja vastauksia tuotiin tutkimuksessa esille.
Tutkimuksen tavoitteena oli mahdollistaa ennaltaehkäisevä keino Kotkan koululle. Opinnäytetyön tutkimuskyselyn avulla huomioitiin lasten mielipiteet ja kehitysideat. Lasten mielipiteillä saadaan tarkempaa tulosta, sillä lapset kuuluvat kohderyhmiin, joissa kiusaamista useimmiten tapahtuu. Lasten mielipiteet huomioiden voidaan tehdä konkreettisempia toimenpiteitä koulukiusaamisen lo-pettamiseen ja sen ennaltaehkäisyyn.
Tutkimustulokset osoittivat, että Kotkan koulun viidennen luokan koulukiusaamisen tilanne oli suh-teellisen hallussa. Yhteisopettajuuden vaikuttuvuudella ei näyttänyt vastausten perusteella olevan suurinta myönteistä vaikutusta kiusaamiseen. Ennaltaehkäisyn vuoksi koulun on hyvä ottaa myös jatkossa oppilaat huomioon ja kehitellä toimiva ennaltaehkäisevä keino opinnäytetyötä hyödyntäen.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin paljon teoreettista tietoa, jonka avulla luodaan ymmärrystä lukijoille. Teoreettisella tiedolla saadaan peruskuva kiusaamisesta, niiden vaikutuksista ja erilaisista tutki-muksista, joita kiusaamisesta on tehty. Koulukiusaaminen on yleinen ongelma kouluympäristössä ja tutkimusten perusteella se on jatkuvaa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella ja kvalitiivisella tutkimusmenetelmällä, jonka apuna käytettiin kyselylomaketta. Kyselyyn osallistui 51 oppilasta ja vastausprosentti oli 94 %. Kysely toteutettiin Webpropol -ohjelmalla. Tutkimustulokset kerättiin Webpropol -ohjelman kautta ja avoimien kysy-mysten tuloksia hyödynnettiin laadullisella menetelmällä eli lasten mielipiteitä ja vastauksia tuotiin tutkimuksessa esille.
Tutkimuksen tavoitteena oli mahdollistaa ennaltaehkäisevä keino Kotkan koululle. Opinnäytetyön tutkimuskyselyn avulla huomioitiin lasten mielipiteet ja kehitysideat. Lasten mielipiteillä saadaan tarkempaa tulosta, sillä lapset kuuluvat kohderyhmiin, joissa kiusaamista useimmiten tapahtuu. Lasten mielipiteet huomioiden voidaan tehdä konkreettisempia toimenpiteitä koulukiusaamisen lo-pettamiseen ja sen ennaltaehkäisyyn.
Tutkimustulokset osoittivat, että Kotkan koulun viidennen luokan koulukiusaamisen tilanne oli suh-teellisen hallussa. Yhteisopettajuuden vaikuttuvuudella ei näyttänyt vastausten perusteella olevan suurinta myönteistä vaikutusta kiusaamiseen. Ennaltaehkäisyn vuoksi koulun on hyvä ottaa myös jatkossa oppilaat huomioon ja kehitellä toimiva ennaltaehkäisevä keino opinnäytetyötä hyödyntäen.