Kiusaamisen ehkäisy Vantaan kaupungin varhaiskasvatusyksiköiden kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelmissa
Louho, Jasmine; Tammi, Karolina (2019)
Louho, Jasmine
Tammi, Karolina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411773
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411773
Tiivistelmä
Opinnäytetyö pohjautuu Vantaan kaupungin varhaiskasvatusyksiköiden laatimiin kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelmiin. Opinnäytetyö selvittää, miten varhaiskasvatusyksiköiden laatimat suunnitelmat vastaavat valtakunnallista ja Vantaan kaupungin laatimaa varhaiskasvatussuunnitelmaa sekä varhaiskasvatuslakia. Opinnäytetyön tavoite on kehittää Vantaan kaupungin varhaiskasvatustyötä sekä varmistaa laadun toteutuminen kiusaamisen ehkäisyn kysymyksissä.
Opinnäytetyön aineisto koostuu yhteensä 12 varhaiskasvatusyksikön laatimasta kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelmasta. Suunnitelmat käydään yksitellen läpi kvalitatiivisesti aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä. Suunnitelmista nostetaan esille keskeisiä keinoja puuttua ja ennaltaehkäistä kiusaamista ja ne luokitellaan omiksi ryhmiksi.
Varhaiskasvatusyksiköiden laatimien suunnitelmien pohjalta saadaan selville, että Vantaan kaupungin päiväkodeilla on olemassa hyvin yhtenäiset keinot kiusaamisen ennaltaehkäisylle ja puuttumiselle. Sitä, millainen merkitys on varhaiskasvattajan roolilla ja toimintatavoilla sekä yhteistyöllä vanhempien kanssa, korostettiin jokaisessa suunnitelmassa. Lisäksi suunnitelmissa käsiteltiin turvallisen ilmapiirin ja oppimisympäristön rakentamista. Korostettiin sitä, että päiväkodin tulee olla paikka, jossa jokainen lapsi kokee olonsa tärkeäksi juuri sellaisena, kuin on. Ryhmäytyminen on suunnitelmien mukaan tärkeää, jotta jokainen lapsi saa kokea yhteenkuuluvuudentunnetta omassa päiväkotiryhmässään.
Suunnitelmat painottavat pienryhmätoiminnan merkitystä ja erityisesti sitä, miten sen myötä aikuisen on helpompi havainnoida lapsia ja tutustua heihin. Lisäksi lasten vuorovaikutus- ja tunnetaitojen harjoittamisen vaikutusta korostettiin, jota voi toteuttaa myöskin pienryhmätoiminnan avulla. Suunnitelmat nostivat esille vahvasti myös leikin merkityksen, jonka avulla lapsi pystyy käsittelemään omia ajatuksiaan ja tunteitaan. Edellä mainittujen keinojen lisäksi suunnitelmista nousi esille lisäksi esimerkiksi laadittujen suunnitelmien arviointi ja kehittäminen, joka on avainasemassa silloin, kun työskentelyä halutaan kehittää yhä laadukkaammaksi ja lapsilähtöisemmäksi.
Suunnitelmista saatujen tulosten pohjalta voidaan todeta, että Vantaan kaupungin varhaiskasvatusyksiköissä on käytössä monipuolisesti erilaisia keinoja ja tapoja kiusaamisen ennaltaehkäisyyn ja puuttumiseen. Tulokset osoittavat, että Vantaan kaupungin päiväkodeissa kiusaamista pidetään tärkeänä asiana, johon on haluttu ja halutaan yhä jatkossa vaikuttaa.
Opinnäytetyön aineisto koostuu yhteensä 12 varhaiskasvatusyksikön laatimasta kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelmasta. Suunnitelmat käydään yksitellen läpi kvalitatiivisesti aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä. Suunnitelmista nostetaan esille keskeisiä keinoja puuttua ja ennaltaehkäistä kiusaamista ja ne luokitellaan omiksi ryhmiksi.
Varhaiskasvatusyksiköiden laatimien suunnitelmien pohjalta saadaan selville, että Vantaan kaupungin päiväkodeilla on olemassa hyvin yhtenäiset keinot kiusaamisen ennaltaehkäisylle ja puuttumiselle. Sitä, millainen merkitys on varhaiskasvattajan roolilla ja toimintatavoilla sekä yhteistyöllä vanhempien kanssa, korostettiin jokaisessa suunnitelmassa. Lisäksi suunnitelmissa käsiteltiin turvallisen ilmapiirin ja oppimisympäristön rakentamista. Korostettiin sitä, että päiväkodin tulee olla paikka, jossa jokainen lapsi kokee olonsa tärkeäksi juuri sellaisena, kuin on. Ryhmäytyminen on suunnitelmien mukaan tärkeää, jotta jokainen lapsi saa kokea yhteenkuuluvuudentunnetta omassa päiväkotiryhmässään.
Suunnitelmat painottavat pienryhmätoiminnan merkitystä ja erityisesti sitä, miten sen myötä aikuisen on helpompi havainnoida lapsia ja tutustua heihin. Lisäksi lasten vuorovaikutus- ja tunnetaitojen harjoittamisen vaikutusta korostettiin, jota voi toteuttaa myöskin pienryhmätoiminnan avulla. Suunnitelmat nostivat esille vahvasti myös leikin merkityksen, jonka avulla lapsi pystyy käsittelemään omia ajatuksiaan ja tunteitaan. Edellä mainittujen keinojen lisäksi suunnitelmista nousi esille lisäksi esimerkiksi laadittujen suunnitelmien arviointi ja kehittäminen, joka on avainasemassa silloin, kun työskentelyä halutaan kehittää yhä laadukkaammaksi ja lapsilähtöisemmäksi.
Suunnitelmista saatujen tulosten pohjalta voidaan todeta, että Vantaan kaupungin varhaiskasvatusyksiköissä on käytössä monipuolisesti erilaisia keinoja ja tapoja kiusaamisen ennaltaehkäisyyn ja puuttumiseen. Tulokset osoittavat, että Vantaan kaupungin päiväkodeissa kiusaamista pidetään tärkeänä asiana, johon on haluttu ja halutaan yhä jatkossa vaikuttaa.