Vertaistukiryhmänohjaus mielenterveyshäiriöistä kärsivien nuorten vanhemmille
Ahllund, Kirsi (2019)
Ahllund, Kirsi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411751
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kertoo vertaistukiryhmän ohjauksesta vanhemmille, joiden nuorilla on mielenterveyshäiriöitä ja siitä miten vertaistukiryhmä voi auttaa läheistä
jaksamaan ja miten vanhemmat kokivat vertaistukiryhmän. Tutkimuksessa pohditaan keinoja ryhmän ohjaukseen, testataan niitä käytännössä ja tarkastellaan niiden
vaikutuksia.
Menetelminä olivat ryhmän havainnointi, päiväkirjan pito ja apukysymykset joita ryhmältä kysyttiin sekä lopussa ollut mielipidekysely. Nuorten mielenterveyshäiriöt ovat kasvussa ja vanhemmat tarvitsevat tukea ja neuvoa tilanteessa, jotta hekin jaksavat. Vertaistukiryhmä on hyvä paikka jakaa ajatuksia ja tuntoja hyväksyvässä ja turvallisessa ympäristössä. Asiantuntijat tai muut ryhmäläiset voivat vastata kysymyksiin jotka ovat mielessä.
Vanhemmat pitivät ryhmää hyvänä tukimuotona ja odottivat sinne pääsyä. Ryhmän tuki antoi voimia arkeen ja monet kokivat vahvistuvansa siinä. Ryhmäläiset kokivat saavansa tarvitsemaansa tietoa ja tarvitsemaansa tukea. Ohjaajat saivat paljon positiivista palautetta ryhmältä omasta työstään.
jaksamaan ja miten vanhemmat kokivat vertaistukiryhmän. Tutkimuksessa pohditaan keinoja ryhmän ohjaukseen, testataan niitä käytännössä ja tarkastellaan niiden
vaikutuksia.
Menetelminä olivat ryhmän havainnointi, päiväkirjan pito ja apukysymykset joita ryhmältä kysyttiin sekä lopussa ollut mielipidekysely. Nuorten mielenterveyshäiriöt ovat kasvussa ja vanhemmat tarvitsevat tukea ja neuvoa tilanteessa, jotta hekin jaksavat. Vertaistukiryhmä on hyvä paikka jakaa ajatuksia ja tuntoja hyväksyvässä ja turvallisessa ympäristössä. Asiantuntijat tai muut ryhmäläiset voivat vastata kysymyksiin jotka ovat mielessä.
Vanhemmat pitivät ryhmää hyvänä tukimuotona ja odottivat sinne pääsyä. Ryhmän tuki antoi voimia arkeen ja monet kokivat vahvistuvansa siinä. Ryhmäläiset kokivat saavansa tarvitsemaansa tietoa ja tarvitsemaansa tukea. Ohjaajat saivat paljon positiivista palautetta ryhmältä omasta työstään.