Jääkiekkovarusteiden Instagram-markkinoinnin kiinnostavuus Suomessa
Holappa, Ville-Petteri (2019)
Holappa, Ville-Petteri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411737
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi jääkiekkovarusteidenvalmistaja Warrior Sports Finland Oy. Sen tavoitteena oli analysoida alan toimijoiden digimarkkinointia, ja löytää sitä kautta tapoja kehittää yrityksen Pohjois-Amerikassa suunniteltua markkinointimateriaalia Suomessa toimivammaksi. Tutkimuksessa tarkastelin kolmen johtavan jääkiekkovarustemerkin suomenkielisten Instagram-tilien julkaisujen keräämiä tykkäyksiä sekä kommentteja. Ajatuksena tässä oli se, että kuluttajia kiinnostava markkinointi kerää myös eniten kuluttaja kanssakäymistä ja markkinoinnin kiinnostavuus kertoo vastaavasti sen onnistuneisuudesta. Tietoperustassa käsittelin digimarkkinointia ja etenkin markkinointia sosiaalisessa mediassa. Etenkin sosiaalisessa mediassa aktiivisimpien segmenttien arviointi, sekä digitaalisen markkinoinnin analyysi olivat keskeistä tälle opinnäytetyölle. Lisäksi kävin läpi markkinointiviestinnän tavoitteita. Tutkimusote oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus ja tarkastelun aikaväli oli 1.1.2018 - 1.10.2018. Analysointimenetelmänä käytin regressioanalyysiä, jota varten jaoin julkaisut eri kategorioihin ja keräsin ylös niissä usein esiintyvät ja ne toisistaan erottavat tekijät. Regressioanalyysillä pystyin arvioimaan eri tekijöiden vaikutusta julkaisun keräämiin tykkäyksiin ja kommentteihin silloin, kun muiden tekijöiden vaikutukset on otettu huomioon. Näin sain eristettyä jokaisen tekijän aiheuttaman muutoksen omaksi luvukseen. Analyysini mukaan eniten jääkiekkovarustemerkkien Instagram julkaisujen kiinnostavuutta avitti suomalaisten ammattipelaajien näkyvyys. Myös keskusteluun rohkaiseva kuvateksti toi julkaisulle selvästi lisää kiinnostavuutta. Negatiivisimmin kiinnostavuuteen vaikutti kuvassa esiintyvä teksti käytetystä kielestä riippumatta. Ulkomaalaisten pelaajien käyttö markkinoinnissa on hyvin yleistä ja siksi sen vaikutukset olivat minimaaliset. Opinnäytetyön perusteella Warriorin tulisi käyttää enemmän suomalaisia ammattipelaajia markkinoinnissaan. Tämä vaatii sitä, että eri markkinoita kiinnostavat tekijät otetaan huomioon kansainvälisiä kampanjoita suunnitellessa. Toinen mahdollisuus kiinnostavuuden lisäämiseen on tuottaa uutta materiaalia Suomessa. Saatuja kuvia ja videoita ei kuitenkaan kannata lähteä kääntämään suomeksi, sillä englannin kieli toimii aivan yhtä hyvin.