Suomen kansainvälinen matkailumarkkinointi yhteistyöhankkeissa
Kuivalainen, Tuikku (2019)
Kuivalainen, Tuikku
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411711
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisin keinoin Suomea markkinoidaan kansainvälisille matkailijoille valittujen yhteistyöhankkeiden näkökulmasta. Yhteistyöhankkeet valikoituivat tämän selvityksen aiheeksi toimeksiantajan Rural Finland II - hankkeen kautta.
Työn teoriaosuudet antavat taustaa Suomen kansainväliselle matkailun markkinoinnille. Suomessa kansainvälistä matkailumarkkinointia toteutetaan muun muassa erilaisilla teemoilla kuten vuodenajoilla ja kohdemarkkinoinnilla. Matkailumarkkinoinnin kehittämistoimenpiteisiin kuuluu digitaalisuuden laajentaminen ja hyödyntäminen sekä yhteistyöverkostojen parantaminen.
Selvitys toteutettiin haastattelulla kuudelle eri yhteistyöhankkeelle. Jokaisen yhteistyöhankkeen tavoitteisiin kuului kehittää yrityksiään kansainvälisesti. Haastatteluiden tuloksista selviää muun muassa, mitä haasteita hankkeet ovat kohdanneet ja mitä samankaltaisuuksia hankkeiden välillä oli. Tuloksista nousi haasteiksi yritysten välinen yhteistyö, rahoitukset, henkilökohtainen myyntityö ja markkinointiosaamisen puuttuminen. Samankaltaisuutta hankkeissa oli selkeästi kohdemaat, Venäjä ja Keski-Eurooppa. Tulevaisuudessa haastattelun tuloksia voidaan hyödyntää seuraaviin hankkeisiin. Opinnäytetyössä esille tulleet haasteet voidaan ottaa kehittämistyön alle ja suositella hyviksi todettuja toimenpiteitä.
Työn teoriaosuudet antavat taustaa Suomen kansainväliselle matkailun markkinoinnille. Suomessa kansainvälistä matkailumarkkinointia toteutetaan muun muassa erilaisilla teemoilla kuten vuodenajoilla ja kohdemarkkinoinnilla. Matkailumarkkinoinnin kehittämistoimenpiteisiin kuuluu digitaalisuuden laajentaminen ja hyödyntäminen sekä yhteistyöverkostojen parantaminen.
Selvitys toteutettiin haastattelulla kuudelle eri yhteistyöhankkeelle. Jokaisen yhteistyöhankkeen tavoitteisiin kuului kehittää yrityksiään kansainvälisesti. Haastatteluiden tuloksista selviää muun muassa, mitä haasteita hankkeet ovat kohdanneet ja mitä samankaltaisuuksia hankkeiden välillä oli. Tuloksista nousi haasteiksi yritysten välinen yhteistyö, rahoitukset, henkilökohtainen myyntityö ja markkinointiosaamisen puuttuminen. Samankaltaisuutta hankkeissa oli selkeästi kohdemaat, Venäjä ja Keski-Eurooppa. Tulevaisuudessa haastattelun tuloksia voidaan hyödyntää seuraaviin hankkeisiin. Opinnäytetyössä esille tulleet haasteet voidaan ottaa kehittämistyön alle ja suositella hyviksi todettuja toimenpiteitä.