Tunteiden ja tunneälytaitojen vaikutus esimiestyöhön
Norring, Petra (2019)
Norring, Petra
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411699
Tiivistelmä
Esimiesten tunneälytaidot ovat ajankohtainen aihe, koska johtamisessa vaadittavat taidot ovat muuttuneet. Työntekijöiden itsensä toteuttamisen halu ja pyrkimys vaikuttaa omaan tekemiseen haastaa organisaatioiden johtamistapoja. Muuttuneet vaatimukset edellyttävät behavioristisen käskyttävän johtamistavan muuttamista työntekijät huomioonottavampaan johtamistapaan. Tämä opinnäytetyö käsittelee tunneälyn merkitystä ja tunneälytaitojen käyttämistä ja ilmenemistä esimiestyössä. Työn avulla halutaan lisätä ymmärrystä tunneälyn merkityksestä esimiestyölle sekä tarjota kehittämisideoita tunneälytaitojen kehittämiseksi esimiesvalmennuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa selvitettiin teemahaastatteluiden (N=6) avulla palvelualan esimiesten antamaa merkitystä tunneälylle ja tunteille työpaikalla. Tavoitteena on osoittaa osa-alueet, joihin esimiesvalmennuksessa tulisi keskittyä, jotta esimiehet kehittyisivät tunneälytaidoissaan.
Tulokset antoivat tietoa esimiesten tunneälyyn kohdistuvista ajatuksista. Tuloksissa korostui kriittisimpinä kehityskohteina tunneviestinnän ymmärryksen lisääminen, empatian merkityksen selventäminen, konfliktitaitojen kehittäminen sekä palautteen varmistaminen. Syntyneet kehityskohteet ja -ideat on tarkoitus hyödyntää palvelualan esimiesten valmennusprosessissa. Liitteessä 1. on luonnos valmennusideoiden esittämisestä omalle organisaatiolle esimiesten tunneälytaitojen kehittämiseksi. The emotional intelligence skills of the superiors are a topical issue because the requirements for the skills needed in leadership have changed. Employees are nowadays willing to take more responsibility for their own work and they want to have more influence on what they are doing. The management skills that are required must be more accommodating and leadership can no longer be based commanding. The present Master’s thesis focuses on the importance of emotional intelligence and its manifestation in managerial work.
The research was executed as a qualitative study and the data were collected by conducting theme interviews (N=6). The aim of the study was to identify the areas in leadership coaching which the organization should focuses on when developing the superiors’ emotional intelligence skills.
The study aims to offer more information about how emotional intelligence skills appear in the supervisory work and to give development ideas for leadership coaching. Appendix 1. presents a draft of coaching ideas for the organization to develop supervisors’ emotional intelligence skills.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa selvitettiin teemahaastatteluiden (N=6) avulla palvelualan esimiesten antamaa merkitystä tunneälylle ja tunteille työpaikalla. Tavoitteena on osoittaa osa-alueet, joihin esimiesvalmennuksessa tulisi keskittyä, jotta esimiehet kehittyisivät tunneälytaidoissaan.
Tulokset antoivat tietoa esimiesten tunneälyyn kohdistuvista ajatuksista. Tuloksissa korostui kriittisimpinä kehityskohteina tunneviestinnän ymmärryksen lisääminen, empatian merkityksen selventäminen, konfliktitaitojen kehittäminen sekä palautteen varmistaminen. Syntyneet kehityskohteet ja -ideat on tarkoitus hyödyntää palvelualan esimiesten valmennusprosessissa. Liitteessä 1. on luonnos valmennusideoiden esittämisestä omalle organisaatiolle esimiesten tunneälytaitojen kehittämiseksi.
The research was executed as a qualitative study and the data were collected by conducting theme interviews (N=6). The aim of the study was to identify the areas in leadership coaching which the organization should focuses on when developing the superiors’ emotional intelligence skills.
The study aims to offer more information about how emotional intelligence skills appear in the supervisory work and to give development ideas for leadership coaching. Appendix 1. presents a draft of coaching ideas for the organization to develop supervisors’ emotional intelligence skills.