Työsuhteen tehostaminen henkilöstövuokrauksessa
Honka, Valtteri (2019)
Honka, Valtteri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411655
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yritys X:n vuokratyöntekijöiden työhyvinvoinnin tilanne ja löytää mahdollisia kehityskohtia vuokratyöntekijöiden työsuhteen hoidosta.
Työ toteutettiin henkilöstöpalvelualla toimivan vuokrayritys yritys X:n näkökulmasta, mutta ei kuitenkaan tilattuna toimeksiantona.
Opinnäytetyön viitekehyksenä oli vuokratyöhön liittyvä työoikeus ja työhyvinvointi. Työhyvinvoinnin tarkasteluun on käytetty pohjana työhyvinvoinnin portaat -mallia sekä työhyvinvointipääoman käsitettä.
Työn tutkimusosiossa toteutettiin laadullista tutkimusta mittaava puolistrukturoitu kysely ennalta valitulle joukolle yritys X:n vuokratyöntekijöitä. Kysely piti sisällään neljä osiota: Hyvinvointi työssä, yhteydenpito, urakehitys sekä sosiaaliset suhteet työssä. Kyselyn kohteena oli yritys X:n vuokratyöntekijät, jotka työskentelevät myyntialan tehtävissä, saman käyttäjäyrityksen palveluksessa.
Kyselyn vastaajaprosentti oli odotettua alhaisempi, joten tästä syystä selvitys oli kohtalaisen luotettava. Kyselyn tuloksista ilmeni kuitenkin selkeitä kehityskohtia vuokratyöntekijöiden työsuhteenhoidosta, joita tuki myös tutkimusosiossa hyödynnetty aikaisempi yritys X:n vuokratyöntekijöille toteutettu tutkimus.
Opinnäytetyö antoi yritys X:lle kuvan kehityskohteista mahdollisia kehitysehdotuksia varten.
Tässä opinnäytetyössä ei kuitenkaan luotu mahdollisia kehitysehdotuksia, vaan keskityttiin toteamaan tarve kehityskohteiden muodossa.
Opinnäytetyön tavoite saavutettiin, vaikka tutkimuskyselyssä ei saavutettu toivottua osallistuja määrää. Tutkimuskyselyn perusteella saatiin kuitenkin selville tärkeimmät kehityskohteet työsuhteen hoidon näkökulmasta ja vuokratyöntekijöiden työhyvinvoinnin tilasta, niiltä osin mitä tutkimuskyselyssä kysyttiin. Seuraava tutkimus voisi olla kehitysehdotusten luominen tässä opinnäytetyössä ilmenneiden kehityskohteiden pohjalta
Työ toteutettiin henkilöstöpalvelualla toimivan vuokrayritys yritys X:n näkökulmasta, mutta ei kuitenkaan tilattuna toimeksiantona.
Opinnäytetyön viitekehyksenä oli vuokratyöhön liittyvä työoikeus ja työhyvinvointi. Työhyvinvoinnin tarkasteluun on käytetty pohjana työhyvinvoinnin portaat -mallia sekä työhyvinvointipääoman käsitettä.
Työn tutkimusosiossa toteutettiin laadullista tutkimusta mittaava puolistrukturoitu kysely ennalta valitulle joukolle yritys X:n vuokratyöntekijöitä. Kysely piti sisällään neljä osiota: Hyvinvointi työssä, yhteydenpito, urakehitys sekä sosiaaliset suhteet työssä. Kyselyn kohteena oli yritys X:n vuokratyöntekijät, jotka työskentelevät myyntialan tehtävissä, saman käyttäjäyrityksen palveluksessa.
Kyselyn vastaajaprosentti oli odotettua alhaisempi, joten tästä syystä selvitys oli kohtalaisen luotettava. Kyselyn tuloksista ilmeni kuitenkin selkeitä kehityskohtia vuokratyöntekijöiden työsuhteenhoidosta, joita tuki myös tutkimusosiossa hyödynnetty aikaisempi yritys X:n vuokratyöntekijöille toteutettu tutkimus.
Opinnäytetyö antoi yritys X:lle kuvan kehityskohteista mahdollisia kehitysehdotuksia varten.
Tässä opinnäytetyössä ei kuitenkaan luotu mahdollisia kehitysehdotuksia, vaan keskityttiin toteamaan tarve kehityskohteiden muodossa.
Opinnäytetyön tavoite saavutettiin, vaikka tutkimuskyselyssä ei saavutettu toivottua osallistuja määrää. Tutkimuskyselyn perusteella saatiin kuitenkin selville tärkeimmät kehityskohteet työsuhteen hoidon näkökulmasta ja vuokratyöntekijöiden työhyvinvoinnin tilasta, niiltä osin mitä tutkimuskyselyssä kysyttiin. Seuraava tutkimus voisi olla kehitysehdotusten luominen tässä opinnäytetyössä ilmenneiden kehityskohteiden pohjalta