Minä erityismusiikkikasvattajana? : Musiikkipedagogi erityispedagogisten kysymysten äärellä
Syrjäläinen, Noora (2019)
Syrjäläinen, Noora
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311650
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkitaan haastattelujen, oppimispäiväkirjojen ja kirjallisuuden pohjalta, mitä erityismusiikkikasvatuksella tarkoitetaan ja millaisia valmiuksia musiikkipedagogilla on toimia erityismusiikkikasvattajana. Työ toteutettiin kolmena teemahaastatteluna sekä omien oppimispäiväkirjojen tulkinnalla vuosien 2017 – 2018 aikana. Haastattelut purettiin litteroimalla ja aineistosta esiin nousseet teemat luokiteltiin. Myös oppimispäiväkirjojen sisältö analysoitiin ja luokiteltiin eri teemojen alle. Haastatteluista sekä oppimispäiväkirjoista nousseet teemat liitettiin osaksi kirjallisuudesta nousseita keskeisiä aiheita.
Erityismusiikkikasvatuksen määrittelyssä keskeisiksi teemoiksi nousivat inkluusio sekä erityismusiikkikasvatuksen tavoitteellisuus. Olennaista oli myös pohtia kysymystä, kuka on erilainen oppija. Erityismusiikkikasvattajan osalta esiin noussut tärkeä teema oli erityismusiikkikasvattajan oma toiminta, jolla on oletetusti vaikutusta oppilaassa heräävään kiinnostukseen ja motivaation ylläpitoon. Lisäksi erityismusiikkikasvattajien verkostoituminen, ammatillinen kehittyminen, työssä jaksaminen, monipuolinen opetus sekä monipuolisten työtapojen merkitys nousivat aineistosta esiin. Kerron lopuksi erityismusiikkikasvatuksen kentällä toimineiden musiikkikasvattajien vinkkejä muille musiikkikasvattajille.
Opinnäytetyön tekeminen oli kiinnostava ja opettavainen projekti. Tulen tulevaisuuden töissäni soveltamaan opinnäytetyöprosessin aikana oppimiani asioita. Syventyessäni erityismusiikkikasvatuksen alueeseen olen ymmärtänyt enemmän siitä, millä keinoilla musiikkipedagogi voi tukea erilaisia oppijoita. Kun musiikkipedagogi tukee erilaisia oppijoita, hän tukee aivan kaikkia oppijoita ja todennäköisesti monipuolistaa omaa opetustaan.
Erityismusiikkikasvatuksen määrittelyssä keskeisiksi teemoiksi nousivat inkluusio sekä erityismusiikkikasvatuksen tavoitteellisuus. Olennaista oli myös pohtia kysymystä, kuka on erilainen oppija. Erityismusiikkikasvattajan osalta esiin noussut tärkeä teema oli erityismusiikkikasvattajan oma toiminta, jolla on oletetusti vaikutusta oppilaassa heräävään kiinnostukseen ja motivaation ylläpitoon. Lisäksi erityismusiikkikasvattajien verkostoituminen, ammatillinen kehittyminen, työssä jaksaminen, monipuolinen opetus sekä monipuolisten työtapojen merkitys nousivat aineistosta esiin. Kerron lopuksi erityismusiikkikasvatuksen kentällä toimineiden musiikkikasvattajien vinkkejä muille musiikkikasvattajille.
Opinnäytetyön tekeminen oli kiinnostava ja opettavainen projekti. Tulen tulevaisuuden töissäni soveltamaan opinnäytetyöprosessin aikana oppimiani asioita. Syventyessäni erityismusiikkikasvatuksen alueeseen olen ymmärtänyt enemmän siitä, millä keinoilla musiikkipedagogi voi tukea erilaisia oppijoita. Kun musiikkipedagogi tukee erilaisia oppijoita, hän tukee aivan kaikkia oppijoita ja todennäköisesti monipuolistaa omaa opetustaan.