Kokemuksia asiakasohjauksesta sairaalasta kotiutumisen yhteydessä
Sundström, Camilla (2019)
Sundström, Camilla
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311644
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa Valkeakosken asiakasohjaukselle sekä muille sosiaali- ja terveysalan työntekijöille tietoa siitä, miten asiakasohjauksen uudet asiakkaat kokevat saamansa ohjauksen ja sen vaikutuksen kotona pärjäämiseensä. Sekä tietoa siitä, miten asiakkaat kokevat, että heidän omaisensa on otettu mukaan asiakasohjausprosessiin ja miten asiakasohjausta voitaisiin kehittää vastaamaan entistä paremmin asiakkaiden tarpeita.
Tarkoituksena on kuvata Valkeakosken kaupungin asiakasohjauksen uusien, sairaalasta kotiutuvien asiakkaiden kokemuksia asiakasohjauksesta ja saamastaan ohjauksesta kotiutumisensa jälkeen. Tarkoituksena on myös eritellä erilaisia ohjauksessa esiintyviä asioita, joiden asiakkaat kokevat edistävän tai hankaloittavan kotona pärjäämistään.
Opinnäytetyöni liittyy Ikäneuvo -hankkeeseen, joka oli STM:n rahoittama kärkihanke Pirkanmaalla. Hankkeessa (11/2016-10/2018) oli tarkoitus kehittää Pirkanmaalle yhteinen ikääntyneiden neuvonnan ja asia-kasohjauksen toimintamalli. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Valkeakosken kaupungin asiakasohjauksen kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella lähestymistavalla. Teemahaastatteluja tehtiin seitsemän kappaletta ja haastateltavat olivat Valkeakosken kaupungin asiakasohjauksen uusia asiakkaita. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimustuloksissani ilmeni, että asiakasohjaus sekä palvelu- ja hoitosuunnitelma koettiin termeinä vieraina. Asiakasohjaaja puolestaan helposti lähestyttävänä ja luotettavana. Suurimmaksi kehityskohdaksi nousee se, että asiakkaat toivovat asiakasohjaajan uutta käyntiä sen jälkeen, kun ovat hetken jo olleet kotona. Tällöin he osaisivat paremmin sisäistää uudet asiat sekä osaisivat paremmin kysyä mieltään askarruttavista asioista.
Tarkoituksena on kuvata Valkeakosken kaupungin asiakasohjauksen uusien, sairaalasta kotiutuvien asiakkaiden kokemuksia asiakasohjauksesta ja saamastaan ohjauksesta kotiutumisensa jälkeen. Tarkoituksena on myös eritellä erilaisia ohjauksessa esiintyviä asioita, joiden asiakkaat kokevat edistävän tai hankaloittavan kotona pärjäämistään.
Opinnäytetyöni liittyy Ikäneuvo -hankkeeseen, joka oli STM:n rahoittama kärkihanke Pirkanmaalla. Hankkeessa (11/2016-10/2018) oli tarkoitus kehittää Pirkanmaalle yhteinen ikääntyneiden neuvonnan ja asia-kasohjauksen toimintamalli. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Valkeakosken kaupungin asiakasohjauksen kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella lähestymistavalla. Teemahaastatteluja tehtiin seitsemän kappaletta ja haastateltavat olivat Valkeakosken kaupungin asiakasohjauksen uusia asiakkaita. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimustuloksissani ilmeni, että asiakasohjaus sekä palvelu- ja hoitosuunnitelma koettiin termeinä vieraina. Asiakasohjaaja puolestaan helposti lähestyttävänä ja luotettavana. Suurimmaksi kehityskohdaksi nousee se, että asiakkaat toivovat asiakasohjaajan uutta käyntiä sen jälkeen, kun ovat hetken jo olleet kotona. Tällöin he osaisivat paremmin sisäistää uudet asiat sekä osaisivat paremmin kysyä mieltään askarruttavista asioista.