Estetiikan ja ympäristöystävällisyyden välinen tasapaino graafisessa suunnittelussa
Lahikainen, Anna (2019)
Lahikainen, Anna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311641
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311641
Tiivistelmä
Ympäristöasiat puhututtavat paljon vuonna 2019. Monet yrityksen muuttavat toimintaansa ympäristöystävällisempään suuntaan. Julkaisut sen sijaan ovat pysyneet melko samanlaisina läpi vuosien.
Tässä opinnäytetyössä tutkin, miten julkaisujen painamista ja suunnittelua voisi ohjata ympäristöystävällisempään suuntaan. Tutkimuksessa käydään läpi muun muassa seuraavia asioita. Millaisia julkaisuja on ja miten niitä käytetään? Onko digitaalinen julkaisu ympäristöystävällisempi kuin painettu? Mitä painon valinnassa pitäisi ottaa huomioon? Mitä painomenetelmät ovat ja millaiseen painotyöhön mikäkin niistä sopii? Millainen paperi on ympäristöystävällistä? Mitä eri ympäristösertifikaatit oikeastaan takaavat? Miten musteiden käytöllä voi säästää ympäristöä? Millainen elinkaari julkaisulla on sekä miten julkaisu tulee sitoa, jotta se on mahdollisimman ympäristöystävällinen?
Pureuduin tutkimuksessa näihin aiheisiin ja perustin julkaisun suunnittelun tutkimuksen tuloksiin. Jokainen päätös julkaisun suunnittelussa on perusteltu ympäristöystävällisin perustein.
Loin julkaisulle brändin, jota määrittävä graafinen ohjeisto löytyy julkaisun lopusta. Julkaisu seuraa kokonaisuutena tätä graafista ohjeistoa. Julkaisun ulkoasu pyrkii olemaan yhtenäinen, kaunis ja mielenkiintoinen ilman, että visuaaliset valinnat vähentäisivät julkaisun ympäristöystävällisyyttä. Julkaisu osoittaa, että ympäristöystävällinen suunnittelu ei vaadi visuaalisuudesta tai mielenkiinnosta luopumista.
Keskeisiä teemoja tässä julkaisussa ja opinnäytetössä ovat ympäristöystävällisyys, rehellisyys ja avoimuus, estetiikka, julkaisujen suunnittelu sekä painotekniikka. We talk a lot about environmental topics in year 2019. Many companies have realised the value of being sustainable, both for the environment and for the business. Printed publications on the other hand have been pretty much the same through out the years.
In this thesis I discuss how it would be possible to make publishing more sustainable. My research focused on the following. What kind of publications are there and how people use them? Is a digital publication more sustainable than a printed one? What should one consider while choosing print? What kinds of printing methods are there and for what type of work do they fit the best? What kind of paper is sustainable? What do the different certificates really guarantee? How does ink affect sustainability? What is the life-cycle of a publication and how should the publication be bound to be sustainable?
In the reseach I studied these topics and based my design choises to what I learned. Every design choise is reasoned sustainably.
I designed a brand for the publication in order to make it coherent. You can find the brand book in the end of this publication. The whole publication follows the guidelines set in the brand book. The look of this publication is intended to be coherent, beautiful and interesting, without making it less sustainable.
This publication shows that being sustainable does not mean less beauty, less aesthetics or less intrest.
The biggest themes in this publication and thesis are honesty, openness, sustainability, aesthetics, publication design and printing technology.
Tässä opinnäytetyössä tutkin, miten julkaisujen painamista ja suunnittelua voisi ohjata ympäristöystävällisempään suuntaan. Tutkimuksessa käydään läpi muun muassa seuraavia asioita. Millaisia julkaisuja on ja miten niitä käytetään? Onko digitaalinen julkaisu ympäristöystävällisempi kuin painettu? Mitä painon valinnassa pitäisi ottaa huomioon? Mitä painomenetelmät ovat ja millaiseen painotyöhön mikäkin niistä sopii? Millainen paperi on ympäristöystävällistä? Mitä eri ympäristösertifikaatit oikeastaan takaavat? Miten musteiden käytöllä voi säästää ympäristöä? Millainen elinkaari julkaisulla on sekä miten julkaisu tulee sitoa, jotta se on mahdollisimman ympäristöystävällinen?
Pureuduin tutkimuksessa näihin aiheisiin ja perustin julkaisun suunnittelun tutkimuksen tuloksiin. Jokainen päätös julkaisun suunnittelussa on perusteltu ympäristöystävällisin perustein.
Loin julkaisulle brändin, jota määrittävä graafinen ohjeisto löytyy julkaisun lopusta. Julkaisu seuraa kokonaisuutena tätä graafista ohjeistoa. Julkaisun ulkoasu pyrkii olemaan yhtenäinen, kaunis ja mielenkiintoinen ilman, että visuaaliset valinnat vähentäisivät julkaisun ympäristöystävällisyyttä. Julkaisu osoittaa, että ympäristöystävällinen suunnittelu ei vaadi visuaalisuudesta tai mielenkiinnosta luopumista.
Keskeisiä teemoja tässä julkaisussa ja opinnäytetössä ovat ympäristöystävällisyys, rehellisyys ja avoimuus, estetiikka, julkaisujen suunnittelu sekä painotekniikka.
In this thesis I discuss how it would be possible to make publishing more sustainable. My research focused on the following. What kind of publications are there and how people use them? Is a digital publication more sustainable than a printed one? What should one consider while choosing print? What kinds of printing methods are there and for what type of work do they fit the best? What kind of paper is sustainable? What do the different certificates really guarantee? How does ink affect sustainability? What is the life-cycle of a publication and how should the publication be bound to be sustainable?
In the reseach I studied these topics and based my design choises to what I learned. Every design choise is reasoned sustainably.
I designed a brand for the publication in order to make it coherent. You can find the brand book in the end of this publication. The whole publication follows the guidelines set in the brand book. The look of this publication is intended to be coherent, beautiful and interesting, without making it less sustainable.
This publication shows that being sustainable does not mean less beauty, less aesthetics or less intrest.
The biggest themes in this publication and thesis are honesty, openness, sustainability, aesthetics, publication design and printing technology.