Kundundersökning för Ekenäs naturum 2018
Sandberg, Jenny; Sandberg, Jenny (2019)
Sandberg, Jenny
Sandberg, Jenny
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311633
Tiivistelmä
Arbetet är en kundundersökning för Ekenäs naturum där materialet är insamlat från 1.7–5.8 2018 och resultatet sammanställt år 2019. Det är en enkät på fyra sidor med frågor anpassade till Ekenäs naturum. Enkäten ger en bild av hurudana besökarna är, gruppdynamik och vad som förväntas av verksamheten. Totalt samlades 142 svar in och alla togs till behandling.
Syftet med att göra en kundundersökning är att få reda hur kunderna upplever verksamheten för att sedan kunna ta till åtgärder baserat på resultaten. Fokuset ligger på besökarens belåtenhet, intryck och respons gällande beröm samt förbättringsförslag.
Jag ställde även några hypoteser innan jag började arbeta med rapporten. De kommer jag också gå igenom för att se huruvida de stämde överens med resultaten. Mina hypoteser tangerar basutställningen och en eventuell uppdatering av den på kundernas begäran. Jag tror även att frågor i enkäten gällande tjänster för barn kommer få berömliga vitsord och att besökargrupperna främst kommer bestå av 2–5 personer samt familjer. Min sista hypotes är att besökarna hittat fram till Ekenäs naturum av en slump eller fått höra om stället ryktesvägen.
Genomförandet gick ut på att samla in enkäter för att sedan manuellt mata in materialet i Forststyrelsens dataprogram Asta. I denna rapport har jag sedan sammanställt svaren, gjort några jämförelser med kundundersökningen från år 2012 samt funderat ut olika förbättringsförslag för Ekenäs naturrums verksamhet baserat på respondenternas respons.
Slutligen kan jag konstatera att besökarna är nöjda med Ekenäs naturum på flera plan. Tjänsterna för barn, god kundservice och funktionell utställning tillsammans med en interaktiv miljö är något som lockar besökare och för många har Ekenäs naturum blivit ett årligt utflyktsmål. Työ on asiakaskysely Tammisaaren luontokeskukselle, jossa tiedot on kerätty aikavälillä 1.7–5.8.2018 ja tulos on koottu vuonna 2019. Kyseessä on neljän sivuinen lomake, jossa kysymykset ovat sopeutetut Tammisaaren luontokeskuksen tarpeita varten. Lomake antaa kuvan siitä minkälaisia kävijät ovat, ryhmien kokoonpanot ja heidän odotuksensa toiminnasta. Kaiken kaikkiaan vastauksia kerättiin 142 kappaletta ja kaikki käsiteltiin.
Kyselyn tarkoituksena on kerätä palautetta siitä, miten asiakkaat kokevat toiminnan, jotta palvelua voitaisiin muuttaa tämän parannusehdotuksiin. Katse on kohdattu asiakkaiden tyytyväisyyteen, vaikutelmaan ja positiiviseen palautteeseen sekä parannus ehdotuksiin.
Asetin itse myös muutaman hypoteesin ennen raportin aloitusta jotka myös käyn läpi, jotta näen miten hyvin ne pitävät paikkansa tuloksiin nähden.
Hypoteesit koskevat pysyvää näyttelyä ja sen mahdollista päivittämistä asiakkaiden toiveiden mukaisesti.
Uskon myös, että kysely, joka koskee palveluita lapsille saa hyvää arvostelun ja että kävijäryhmät lähinnä koostuvat 2–5 henkilöstä sekä perheistä. Uskon, että kävijät ovat löytäneet Tammisaaren luontokeskukseen sattumalta tai ovat kuulleet siitä huhuja.
Käytännön työ koostui kyselyiden keräämisestä ja tulosten täyttämisestä Metsähallituksen tietokoneohjelmaan Asta. Tässä raportissa olen yhdistänyt vastaukset, tehnyt muutaman vertailun aikaisempaan tutkimukseen vuodelta 2012 sekä miettinyt eri parannusvaihtoehtoja luontokeskuksen toimintaa ajatellen palautteen perusteella.
Lopuksi voin päätellä, että kävijät ovat tyytyväisiä Tammisaaren luontokeskukseen monelta osin.
Lasten palvelut, hyvä asiakaspalvelu ja toimiva näyttely sekä interaktiivinen ympäristö ovat asioita, jotka houkuttelevat kävijöitä. Monelle Tammisaaren luontokeskuksesta on tullut vuosittainen retkikohde. The thesis is a customer survey for Ekenäs Nature Center where the material is collected between 1.7 and 5.8 2018 and the results compiled in 2019. It is a survey of four pages with questions adapted to the nature center. The survey gives a picture of what kind of visitors visit, group dynamics and what is expected of the business. In total, 142 responses were collected, and all were included in the thesis.
The purpose of conducting a customer survey is to find out how customers experience the business and then be able to take measures based on the results. The focus is on the visitor's satisfaction, impressions and feedback regarding positive feedback and suggestions for improvement.
I also asked a few hypotheses before I started working on the report. I will also go through them to see whether they matched the results. My hypotheses are in relation to the basic exhibition and a possible to update at the customer's request. I also believe that questions in the questionnaire regarding services for children will receive commendable grades and that the visitor groups will consist mainly of 2–5 people and families. My last hypothesis is that the visitors have found their way to Ekenäs Nature Center by chance or have been told about the location of the word of mouth.
The implementation was to collect questionnaires and then manually input the material into the Metsähallitus computer program Asta. In this report, I have then compiled the answers, made some comparisons with the customer survey from the year 2012, and considered various suggestions for improvement for Ekenäs Nature Center activities based on respondent feedback.
Finally, I can state that visitors are satisfied with the nature center on several levels. The services for children, good customer service and functional exhibition together with an interactive environment is something that attracts visitors and for many, Ekenäs nature center has become an annual excursion.
Syftet med att göra en kundundersökning är att få reda hur kunderna upplever verksamheten för att sedan kunna ta till åtgärder baserat på resultaten. Fokuset ligger på besökarens belåtenhet, intryck och respons gällande beröm samt förbättringsförslag.
Jag ställde även några hypoteser innan jag började arbeta med rapporten. De kommer jag också gå igenom för att se huruvida de stämde överens med resultaten. Mina hypoteser tangerar basutställningen och en eventuell uppdatering av den på kundernas begäran. Jag tror även att frågor i enkäten gällande tjänster för barn kommer få berömliga vitsord och att besökargrupperna främst kommer bestå av 2–5 personer samt familjer. Min sista hypotes är att besökarna hittat fram till Ekenäs naturum av en slump eller fått höra om stället ryktesvägen.
Genomförandet gick ut på att samla in enkäter för att sedan manuellt mata in materialet i Forststyrelsens dataprogram Asta. I denna rapport har jag sedan sammanställt svaren, gjort några jämförelser med kundundersökningen från år 2012 samt funderat ut olika förbättringsförslag för Ekenäs naturrums verksamhet baserat på respondenternas respons.
Slutligen kan jag konstatera att besökarna är nöjda med Ekenäs naturum på flera plan. Tjänsterna för barn, god kundservice och funktionell utställning tillsammans med en interaktiv miljö är något som lockar besökare och för många har Ekenäs naturum blivit ett årligt utflyktsmål.
Kyselyn tarkoituksena on kerätä palautetta siitä, miten asiakkaat kokevat toiminnan, jotta palvelua voitaisiin muuttaa tämän parannusehdotuksiin. Katse on kohdattu asiakkaiden tyytyväisyyteen, vaikutelmaan ja positiiviseen palautteeseen sekä parannus ehdotuksiin.
Asetin itse myös muutaman hypoteesin ennen raportin aloitusta jotka myös käyn läpi, jotta näen miten hyvin ne pitävät paikkansa tuloksiin nähden.
Hypoteesit koskevat pysyvää näyttelyä ja sen mahdollista päivittämistä asiakkaiden toiveiden mukaisesti.
Uskon myös, että kysely, joka koskee palveluita lapsille saa hyvää arvostelun ja että kävijäryhmät lähinnä koostuvat 2–5 henkilöstä sekä perheistä. Uskon, että kävijät ovat löytäneet Tammisaaren luontokeskukseen sattumalta tai ovat kuulleet siitä huhuja.
Käytännön työ koostui kyselyiden keräämisestä ja tulosten täyttämisestä Metsähallituksen tietokoneohjelmaan Asta. Tässä raportissa olen yhdistänyt vastaukset, tehnyt muutaman vertailun aikaisempaan tutkimukseen vuodelta 2012 sekä miettinyt eri parannusvaihtoehtoja luontokeskuksen toimintaa ajatellen palautteen perusteella.
Lopuksi voin päätellä, että kävijät ovat tyytyväisiä Tammisaaren luontokeskukseen monelta osin.
Lasten palvelut, hyvä asiakaspalvelu ja toimiva näyttely sekä interaktiivinen ympäristö ovat asioita, jotka houkuttelevat kävijöitä. Monelle Tammisaaren luontokeskuksesta on tullut vuosittainen retkikohde.
The purpose of conducting a customer survey is to find out how customers experience the business and then be able to take measures based on the results. The focus is on the visitor's satisfaction, impressions and feedback regarding positive feedback and suggestions for improvement.
I also asked a few hypotheses before I started working on the report. I will also go through them to see whether they matched the results. My hypotheses are in relation to the basic exhibition and a possible to update at the customer's request. I also believe that questions in the questionnaire regarding services for children will receive commendable grades and that the visitor groups will consist mainly of 2–5 people and families. My last hypothesis is that the visitors have found their way to Ekenäs Nature Center by chance or have been told about the location of the word of mouth.
The implementation was to collect questionnaires and then manually input the material into the Metsähallitus computer program Asta. In this report, I have then compiled the answers, made some comparisons with the customer survey from the year 2012, and considered various suggestions for improvement for Ekenäs Nature Center activities based on respondent feedback.
Finally, I can state that visitors are satisfied with the nature center on several levels. The services for children, good customer service and functional exhibition together with an interactive environment is something that attracts visitors and for many, Ekenäs nature center has become an annual excursion.