Talouspäällikköpalvelut - Asiakkaiden tietous ja tarve : Case Tilitoimisto X
Björkas, Johanna (2019)
Björkas, Johanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311632
Tiivistelmä
Taloushallinnon digitalisaatio muuttaa taloushallinnon ammattilaisten työnkuvaa esimerkiksi tilitoimistoissa. Manuaaliset työt vähenevät ja asiakkaiden neuvonta ja tilinpäätösten lukujen tulkinta korostuu. Controller- /talouspäällikköpalvelut yleistyvät ja niistä onkin muodostunut tilitoimistojen yksi kilpailuvalteista. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää toimeksiantajayrityksen asiakkaiden tietous ja tarve liittyen talouspäällikköpalveluihin. Työ on toimeksiantajayrityksen toiveesta anonyymi.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena kyselymenetelmää käyttäen. Kysely lähetettiin toimeksiantajayrityksen asiakasyrityksille Varsinais-Suomen alueella verkkokyselynä sähköpostitse. Kysely suoritettiin maalis-huhtikuussa 2019 ja vastausprosentiksi saatiin noin 14 %. Vastaukset analysoitiin kyselytyökalusta saatavien raporttien ja Excel-kaavioiden avulla.
Tulosten perusteella asiakasyritykset tarvitsevat lisää tietoutta tilitoimiston tarjoamista palveluista. Monet tarjolla olevista palveluista ovat kuitenkin sellaisia, etteivät asiakkaat tiedä, mitä niillä edes tarkoitetaan. Palveluiden markkinointia asiakkaille tulee lisätä esimerkiksi suoramarkkinoinnin tai uusien asiakastilaisuuksien järjestämisen avulla. Vaikeita termejä tulee avata ja asiakkaita tulee esimerkiksi kirjanpitäjien kautta ohjata talouspäällikköpalveluiden pariin. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että myös kirjanpitäjien toimenkuvan tulisi muuttua entistä konsultoivampaan suuntaan. Digitalization of the financial management changes the work of the professionals in accounting agencies. Manual labor decreases and the consulting the customer increases as well as the interpretation of the financial numbers. Controller and Chief Financial Officer Services become more common and they have become one of the major advantages in accounting agency markets.
This thesis discusses and finds out the customer knowledge and demand according to Chief Financial Officer Services the commissioner has to offer. According to the client’s wish the thesis is anonymous.
The study was performed as a quantitative study using an inquiry. The questionnaire was sent to the client’s customers around Southwestern Finland by email. The response rate was c. 14 percent and the survey was conducted during March and April 2019. The results were analyzed by using the reports and Excel-charts downloaded from the client’s inquiry tool environment.
Based on the results the customers need more knowledge about the services the accounting agency can offer. Customers are not all aware what the offered services even mean. The marketing of the services needs to be increased by arranging events and using direct marketing for the customers. Difficult terms need to be explained and customers need to be pushed to the right direction on the way to the Chief Financial Officer Services. This means that the accountants need to have more consulting approach with the customers.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena kyselymenetelmää käyttäen. Kysely lähetettiin toimeksiantajayrityksen asiakasyrityksille Varsinais-Suomen alueella verkkokyselynä sähköpostitse. Kysely suoritettiin maalis-huhtikuussa 2019 ja vastausprosentiksi saatiin noin 14 %. Vastaukset analysoitiin kyselytyökalusta saatavien raporttien ja Excel-kaavioiden avulla.
Tulosten perusteella asiakasyritykset tarvitsevat lisää tietoutta tilitoimiston tarjoamista palveluista. Monet tarjolla olevista palveluista ovat kuitenkin sellaisia, etteivät asiakkaat tiedä, mitä niillä edes tarkoitetaan. Palveluiden markkinointia asiakkaille tulee lisätä esimerkiksi suoramarkkinoinnin tai uusien asiakastilaisuuksien järjestämisen avulla. Vaikeita termejä tulee avata ja asiakkaita tulee esimerkiksi kirjanpitäjien kautta ohjata talouspäällikköpalveluiden pariin. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että myös kirjanpitäjien toimenkuvan tulisi muuttua entistä konsultoivampaan suuntaan.
This thesis discusses and finds out the customer knowledge and demand according to Chief Financial Officer Services the commissioner has to offer. According to the client’s wish the thesis is anonymous.
The study was performed as a quantitative study using an inquiry. The questionnaire was sent to the client’s customers around Southwestern Finland by email. The response rate was c. 14 percent and the survey was conducted during March and April 2019. The results were analyzed by using the reports and Excel-charts downloaded from the client’s inquiry tool environment.
Based on the results the customers need more knowledge about the services the accounting agency can offer. Customers are not all aware what the offered services even mean. The marketing of the services needs to be increased by arranging events and using direct marketing for the customers. Difficult terms need to be explained and customers need to be pushed to the right direction on the way to the Chief Financial Officer Services. This means that the accountants need to have more consulting approach with the customers.