Instagram storiesin käyttö ja suhtautuminen sen sisältöön nuorten aikuisten keskuudessa
Lavi, Anni (2019)
Lavi, Anni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311630
Tiivistelmä
Tarinamuotoiset 24 tunnin mittaiset video- ja kuvasarjat ovat tuttu näky yhä useammalla
sosiaalisen median alustalla. Tässä opinnäytetyössä keskitytään Instagramin vuonna 2016
julkaisemaan tarinaominaisuuteen. Tutkimuksessa selvitetään, miten nuoret aikuiset käyttävät
Instagram storiesia ja sitä, miten he suhtautuvat siellä julkaistuun sisältöön. Teoriaosiossa
käsitellään stories-ilmiön historiaa ja kasvua, sosiaalisen median käyttäjien motiiveja
ja sisällöntuotantoa kohdeyleisölle. Teoriaosion lisäksi analysoidaan menestyneimpiä Instagram
stories -käyttäjiä ja heidän tuottamaansa sisältöä.
Opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Kyselytutkimus suunnattiin
20–25 vuotiaille nuorille aikuisille. Kyselytutkimus toteutettiin lokakuussa 2018 ja siihen
vastasi 38 suomalaista nuorta aikuista. Kyselytutkimus sisälsi monivalintakysymyksiä
sekä lineaarisella asteikolla kiinnostavuutta mittaavia kysymyksiä. Kyselyn lopussa oli vielä
yksi vapaaehtoinen avoin kysymys, jonka vastauksia analysoitiin kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän
keinoin.
Kyselytutkimuksen vastauksissa ilmeni vaihtelevuutta, mutta tulosten perusteella syntyi
eräänlainen sisällöltään ja kerrontatavoiltaan täydellinen ”unelmakäyttäjä”. Vastauksissa toimivina Instagram stories -sisältöinä nousivat esiin realistisuus, huumori, informatiivisuus ja
kevyet sisällöt. Liikaa mainostus ja filtterit ärsyttivät kohderyhmää. Tutkimuksesta ilmeni
myös se, että uutissisällöt Instagram storiesissa todennäköisesti keräisivät yleisöä.
Tulosten toivotaan hyödyttävän etenkin Instagram storiesista kiinnostuneita sisällöntuottajia.
Työ toivottavasti antaa neuvoja siihen, millainen sisältö Instagramissa toimii ja millä tavalla
sisällöntuottajan tulisi huomioida nuoret aikuiset kohderyhmänään. Sosiaalisen median nopean
kehityksen myötä on kuitenkin vaikea ennustaa sitä, kuinka kohderyhmien mielenkiinto
tarinaominaisuutta ja sen sisältöjä kohtaan tulee muuttumaan lähitulevaisuudessa.
sosiaalisen median alustalla. Tässä opinnäytetyössä keskitytään Instagramin vuonna 2016
julkaisemaan tarinaominaisuuteen. Tutkimuksessa selvitetään, miten nuoret aikuiset käyttävät
Instagram storiesia ja sitä, miten he suhtautuvat siellä julkaistuun sisältöön. Teoriaosiossa
käsitellään stories-ilmiön historiaa ja kasvua, sosiaalisen median käyttäjien motiiveja
ja sisällöntuotantoa kohdeyleisölle. Teoriaosion lisäksi analysoidaan menestyneimpiä Instagram
stories -käyttäjiä ja heidän tuottamaansa sisältöä.
Opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Kyselytutkimus suunnattiin
20–25 vuotiaille nuorille aikuisille. Kyselytutkimus toteutettiin lokakuussa 2018 ja siihen
vastasi 38 suomalaista nuorta aikuista. Kyselytutkimus sisälsi monivalintakysymyksiä
sekä lineaarisella asteikolla kiinnostavuutta mittaavia kysymyksiä. Kyselyn lopussa oli vielä
yksi vapaaehtoinen avoin kysymys, jonka vastauksia analysoitiin kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän
keinoin.
Kyselytutkimuksen vastauksissa ilmeni vaihtelevuutta, mutta tulosten perusteella syntyi
eräänlainen sisällöltään ja kerrontatavoiltaan täydellinen ”unelmakäyttäjä”. Vastauksissa toimivina Instagram stories -sisältöinä nousivat esiin realistisuus, huumori, informatiivisuus ja
kevyet sisällöt. Liikaa mainostus ja filtterit ärsyttivät kohderyhmää. Tutkimuksesta ilmeni
myös se, että uutissisällöt Instagram storiesissa todennäköisesti keräisivät yleisöä.
Tulosten toivotaan hyödyttävän etenkin Instagram storiesista kiinnostuneita sisällöntuottajia.
Työ toivottavasti antaa neuvoja siihen, millainen sisältö Instagramissa toimii ja millä tavalla
sisällöntuottajan tulisi huomioida nuoret aikuiset kohderyhmänään. Sosiaalisen median nopean
kehityksen myötä on kuitenkin vaikea ennustaa sitä, kuinka kohderyhmien mielenkiinto
tarinaominaisuutta ja sen sisältöjä kohtaan tulee muuttumaan lähitulevaisuudessa.