Kokeiluprojektista valmennuskonseptiksi : asiakaslähtöinen kehittämistyö Tampereen kaupungin työllisyyspalveluille
Ketonen, Emma (2019)
Ketonen, Emma
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311628
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli Tampereen kaupungin työllisyyspalveluiden kuntouttavan työtoiminnan kehittäminen. Työn tarkoituksena oli luoda työttömille suunnattu valmennuskonsepti. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä oli selvittää, miten suunniteltu ja pilotoitu konsepti toimii ja miten sitä pitäisi kehittää. Opinnäytetyö oli konstruktiivinen tutkimus, jossa hyödynnettiin asiakaslähtöisen palvelumuotoilun keinoja. Opinnäytetyössä käytettiin menetelminä haastatteluita, havainnointia, dokumenttianalyysiä sekä kyselyjä ja arviointeja.
Vuonna 2018 toteutettu kokeiluprojekti muodostui valmennuskonseptin 1.0 suunnittelusta, pilotoinnista kohderyhmän kanssa sekä pilotoinnin pohjalta kerättyjen tietojen hyödyntämisessä parannellun valmennuskonseptin 2.0 kehittämisessä. Kokeiluprojektin suunnittelusta ja toteutuksesta vastasivat Tampereen kaupungin työllisyyspalvelut sekä Tampereen ammattikorkeakoulun Co-Studio -hanke. Opinnäytetyössä esille tulleet kehittämistarpeet liittyivät ensisijaisesti valmennusten sisältöön ja toteutustapaan sekä projektinhallintaan. Opinnäytetyössä tuli esiin kehityskohteita, jotka liittyvät ensisijaisesti valmennusten sisältöihin ja toteuttamistapaan. Valmennuksen sisältöjen ja toteutustavan osalta merkityksellisiksi asioiksi osoittautuivat sisältöjen välinen johdonmukaisuus, valmennustehtävien tekeminen käytännössä ja valmennukseen käytettävä aika.
Opinnäytetyön tulosten pohjalta luotiin valmennuskonsepti 2.0, jossa painotettiin asiakaslähtöisyyttä, sisällöllistä ja toiminnallista laatua.
Vuonna 2018 toteutettu kokeiluprojekti muodostui valmennuskonseptin 1.0 suunnittelusta, pilotoinnista kohderyhmän kanssa sekä pilotoinnin pohjalta kerättyjen tietojen hyödyntämisessä parannellun valmennuskonseptin 2.0 kehittämisessä. Kokeiluprojektin suunnittelusta ja toteutuksesta vastasivat Tampereen kaupungin työllisyyspalvelut sekä Tampereen ammattikorkeakoulun Co-Studio -hanke. Opinnäytetyössä esille tulleet kehittämistarpeet liittyivät ensisijaisesti valmennusten sisältöön ja toteutustapaan sekä projektinhallintaan. Opinnäytetyössä tuli esiin kehityskohteita, jotka liittyvät ensisijaisesti valmennusten sisältöihin ja toteuttamistapaan. Valmennuksen sisältöjen ja toteutustavan osalta merkityksellisiksi asioiksi osoittautuivat sisältöjen välinen johdonmukaisuus, valmennustehtävien tekeminen käytännössä ja valmennukseen käytettävä aika.
Opinnäytetyön tulosten pohjalta luotiin valmennuskonsepti 2.0, jossa painotettiin asiakaslähtöisyyttä, sisällöllistä ja toiminnallista laatua.