Flygimport från Kina till Finland - En fallstudie om kundernas upplevelser och verkliga behov
Davidson, Bero (2019)
Davidson, Bero
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311626
Tiivistelmä
Detta examensarbete handlar om flygimport från Kina till Finland. I dag bygger speditionstjänstekonceptet för flygimporten långt på de kundbehov som speditören är medveten om. Fraktvolymerna mellan Kina och Finland är märkbara och därför är det viktigt att speditionsverksamheten är möjligast optimerad. Syftet med studiens teoridel är att undersöka flygimporten från Kina till Finland på en allmän nivå för att få en uppfattning om hur nuläget ser ut. Därtill studeras möjliga speditionstjänster som ett speditionsbolag kan erbjuda kunden. Syftet med den empiriska delen är att undersöka speditionsbolaget DSV Air & Sea Oy:s företagskunders upplevelser gällande tjänstepaketet flygimport. Utöver det kartläggs även kundernas verkliga tjänstebehov nu och i framtiden. Behandlingen av flygrutterna avgränsas till linjerutterna mellan Kina och Helsingfors-Vanda flygstation. Studien beaktar inte materialhanteringen inom flygtransporter eller flygimportprocessen inom speditionen. Teoridelen består av sex huvudkapitel som har utformats på basis av flera källor. Flyg som transportsätt, flygindustrin, flygtrafiken mellan Kina och Finland, speditionsbolagens verksamhet, service och kundnöjdhet samt tjänster inom flygspeditionen. Den empiriska undersökningen utförs med hjälp av en kvantitativ webbenkät som skickas till alla kontaktbara DSV Air & Sea Oy:s företagskunder som använder tjänstepaketet flygimport från Kina till Finland. Startpunkten till enkätens frågeställningar utgörs av fyra tidigare forskningar, både nationella och internationella. Forskningarnas resultat jämförs med denna studies resultat. Vid analysen av studiens resultat jämförs också valda variabler mellan de statistiskt signifikanta företagsgrupperna. Genom en omfattande teoridel, en tillämpning av tidigare forskning och en bred datainsamling med hjälp av webbenkäten, har jag fått svar på studiens fyra forskningsfrågor. Teoridelen visar att flygverksamheten mellan länderna är välutvecklat, vilket stöder flygimportverksamheten. Möjliga speditionstjänster som ett speditionsbolag kan erbjuda kunden är väldigt mångsidiga. Resultatet av den empiriska undersökningen visar att majoriteten av kunderna är nöjda med tjänsterna inom tjänstepaketet flygimport från Kina till Finland. Dagens tjänsteutbud täcker också kundernas verkliga behov. Utvecklingen av tjänstebehoven hos kunderna ger varierande resultat. Efterfrågan på en del tjänster anses växa, en del förblir stabila och även en minskning av efterfrågan kan identifieras. Utvecklingsområden för flygimportverksamheten och speditionstjänsterna framkommer också. Korstabuleringen mellan de statistiskt signifikanta företagsgrupperna, små och medelstora företagen, visar både likheter och olikheter. Då enkätens resultat jämförs med de tidigare forskningarna finns det partiella korrelationer, vilket ytterliga ökar trovärdigheten av denna studies resultat. Resultatet av detta examensarbete kan användas som stöd vid utvecklingen av flygimportverksamheten från Kina till Finland.