Selvitys Boliflash Fertilin vaikutuksista hedelmällisyyteen
Rautiainen, Riikka (2019)
Rautiainen, Riikka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311612
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311612
Tiivistelmä
Boliflash Fertil on hedelmällisyyttä parantava kivennäis- ja hivenainevalmiste, jota Faba myy. Tuote on boluksen muodossa. Bolus on sylinterin muotoinen rehulisäaine, joka koostuu vitamiineista, kivennäis- ja hivenaineista sekä täyteaineista. Bolus annetaan naudalle suun kautta. Pakkauksessa on boluksia 12 kappaletta, ja niitä annetaan naudalle kaksi kerralla. Boluksista toinen on nopeavaikutteinen ja toinen on pitkävaikutteinen.
Opinnäytetyön tavoitteena on saada tietoon parantaako Boliflash Fertil hedelmällisyyttä. Tieto saatiin esille kyselytutkimuksen avulla. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Marjut Suontausta Fabalta. Tuote on ollut myynnissä Faballa alkuvuodesta 2018 lähtien, joten kyselytutkimus käyttökokemuksista oli hyödyllinen. Tuotteen käyttäjiä on kertynyt jo paljon. Kyselytutkimus rajattiin kuitenkin niin, että kysely lähetettiin tiloille, jotka ovat ostaneet tuotetta kaksi tai useamman paketin. Kyselytutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tilojen käyttökokemuksia tuotteesta. Kyselyn avulla selvitettiin myös onko tuote parantanut hedelmällisyyttä.
Kysely toteutettiin Webropol-ohjelmalla. Kyselyssä oli 19 kysymystä, ja siitä oli tarkoitus tehdä helppo. Kysely lähetettiin 113 tilalliselle, jotka ovat ostaneet tuotetta. Kyselystä tehtiin anonyymi, jotta vastauksista tulisi rehellisiä. Kyselyn lähettämisestä viikon päästä tiloille laitettiin muistutuskirje, jotta vastauksia tulisi riittävästi. Kun vastauksia ei ollut tarpeeksi, piti vielä puhelinhaastattelun avulla kerätä vastauksia kyselyyn.
Tavoitteena oli saada 30 vastausta. Tavoitteeseen ei aivan päästy, sillä vastauksia tuli 28 kappaletta. Niukka vastausmäärä ei anna realistista kuvaa todellisuudesta. Vastaukset vaihtelivat suuresti eri tilojen välillä. Suurin osa vastaajista kuitenkin koki tuotteen parantavan hedelmällisyyttä. Lisäksi vastaajat olivat tyytyväisiä tuotteeseen. Koska käyttökokemukset vaihtelivat suuresti, ei voida tarkkaan sanoa, parantaako Boliflash Fertil hedelmällisyyttä kaikilla tiloilla. Osalla tiloista se parantaa hedelmällisyyttä ja toisilla tiloilla taas ei. Tuotetta oli kyselyn perusteella käytetty eniten lehmillä, ja niillä olikin paras tiineysprosentti. Opinnäytetyön kyselyyn vastanneiden mielestä paras hyöty tuotteesta on huomattu lehmillä. Vastaajista suurin osa halusi tuotteen avulla vahvistaa kiiman näkymistä lehmillä. Joillakin tiloilla on kivennäis- tai hivenainepuutteita ja osalla niistä tuote on parantanut nautojen hedelmällisyyttä.
Tuotteelle tuli paljon hyvää palautetta, mutta myös kehittämisideoita. Kolme oli kirjoittanut, että annostelija ei ole hyvä ja sitä voisi parantaa. Nämä olivat erittäin hyviä kommentteja, jotta kehitystä tuotteessa voisi tapahtua. Osa vastaajista on kokenut tuotteen myös hintavaksi.
Toimeksiantaja voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia tuotteen markkinointiin. Toimeksiantaja saa tiedon, onko Boliflash Fertil parantanut hedelmällisyyttä. Asiakkaiden käyttökokemukset tuotteesta on myös tärkeä tieto, jotta tuotetta voidaan kehittää. Toimeksiantaja voi kertoa palautteita tuotteesta eteenpäin Boliflash Fertilin valmistajalle.
Opinnäytetyön tavoitteena on saada tietoon parantaako Boliflash Fertil hedelmällisyyttä. Tieto saatiin esille kyselytutkimuksen avulla. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Marjut Suontausta Fabalta. Tuote on ollut myynnissä Faballa alkuvuodesta 2018 lähtien, joten kyselytutkimus käyttökokemuksista oli hyödyllinen. Tuotteen käyttäjiä on kertynyt jo paljon. Kyselytutkimus rajattiin kuitenkin niin, että kysely lähetettiin tiloille, jotka ovat ostaneet tuotetta kaksi tai useamman paketin. Kyselytutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tilojen käyttökokemuksia tuotteesta. Kyselyn avulla selvitettiin myös onko tuote parantanut hedelmällisyyttä.
Kysely toteutettiin Webropol-ohjelmalla. Kyselyssä oli 19 kysymystä, ja siitä oli tarkoitus tehdä helppo. Kysely lähetettiin 113 tilalliselle, jotka ovat ostaneet tuotetta. Kyselystä tehtiin anonyymi, jotta vastauksista tulisi rehellisiä. Kyselyn lähettämisestä viikon päästä tiloille laitettiin muistutuskirje, jotta vastauksia tulisi riittävästi. Kun vastauksia ei ollut tarpeeksi, piti vielä puhelinhaastattelun avulla kerätä vastauksia kyselyyn.
Tavoitteena oli saada 30 vastausta. Tavoitteeseen ei aivan päästy, sillä vastauksia tuli 28 kappaletta. Niukka vastausmäärä ei anna realistista kuvaa todellisuudesta. Vastaukset vaihtelivat suuresti eri tilojen välillä. Suurin osa vastaajista kuitenkin koki tuotteen parantavan hedelmällisyyttä. Lisäksi vastaajat olivat tyytyväisiä tuotteeseen. Koska käyttökokemukset vaihtelivat suuresti, ei voida tarkkaan sanoa, parantaako Boliflash Fertil hedelmällisyyttä kaikilla tiloilla. Osalla tiloista se parantaa hedelmällisyyttä ja toisilla tiloilla taas ei. Tuotetta oli kyselyn perusteella käytetty eniten lehmillä, ja niillä olikin paras tiineysprosentti. Opinnäytetyön kyselyyn vastanneiden mielestä paras hyöty tuotteesta on huomattu lehmillä. Vastaajista suurin osa halusi tuotteen avulla vahvistaa kiiman näkymistä lehmillä. Joillakin tiloilla on kivennäis- tai hivenainepuutteita ja osalla niistä tuote on parantanut nautojen hedelmällisyyttä.
Tuotteelle tuli paljon hyvää palautetta, mutta myös kehittämisideoita. Kolme oli kirjoittanut, että annostelija ei ole hyvä ja sitä voisi parantaa. Nämä olivat erittäin hyviä kommentteja, jotta kehitystä tuotteessa voisi tapahtua. Osa vastaajista on kokenut tuotteen myös hintavaksi.
Toimeksiantaja voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia tuotteen markkinointiin. Toimeksiantaja saa tiedon, onko Boliflash Fertil parantanut hedelmällisyyttä. Asiakkaiden käyttökokemukset tuotteesta on myös tärkeä tieto, jotta tuotetta voidaan kehittää. Toimeksiantaja voi kertoa palautteita tuotteesta eteenpäin Boliflash Fertilin valmistajalle.