Sisäinen laillisuusvalvonta osana Rajavartiolaitoksen hallintoyksikön johtamista
Raassina, Antti (2019)
Raassina, Antti
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311606
Tiivistelmä
Opinnäytetyö perustuu kirjoittajan työnantajan antamaan työtehtävään, jossa tehtävänä oli laatia Rajavartiolaitoksen hallintoyksikön sisäisen laillisuusvalvonnan raportti. Edelleen raportin pohjalta tuli suunnitella ja toimeenpanna hallintoyksikön seuraavan vuoden sisäisen lailli-suusvalvonnan kohteet. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten Rajavartiolaitoksen hallintoyksikön sisäistä laillisuusvalvontaa on johdettava, jotta hallintoyksikön toiminnan kehittäminen on mahdollista.
Opinnäytetyö on turvallisuusjohtamisen oppiaineen alaan kuuluva, oikeudellista lähestymistapaa hyödyntävä, oikeusdogmaattisella menetelmällä toteutettu opinnäytetyö. Johtamiseen liittyvä tutkimus on usein soveltavaa tutkimusta. Maanpuolustuskorkeakoulussa käytettävän jaottelun mukaisesti johtamisen osa-alueet voidaan ryhmittää ihmisten johtamisen, asioiden johtamisen, organisaatiorakenteen ja organisaatiokulttuurin mukaisesti. Edellä mainittujen osa-alueiden tarkastelukulmaksi voidaan tuolloin ottaa kuinka oikeussäännöt rajaavat, val-tuuttavat, oikeuttavat ja velvoittavat johtamistoimintaa Oikeudellista lähestymistapaa hyödyntävässä opinnäytetyössä tutkimus ei varsinaisesti tapahdu mainittujen johtamisen osa-alueiden kautta, vaan se läpäisee osa-alueiden yhdessä muodostaman kokonaisrakenteen määrittäen liikkumavaran, jonka sisällä toiminta tai johtajuus voi tapahtua.
Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että sisäistä laillisuusvalvontaa on toteutettu hallintoyksikössä voimassa olevan lainsäädännön ja Rajavartiolaitoksen pysyväisasiakirjojen edellyttämällä tavalla. Hallintoyksikön toimialakohtaisessa sisäisessä laillisuusvalvontatoiminnassa voitiin kuitenkin todeta olevan kehitettävää. Keskeisin kehittämiskohde toimialakohtaisessa sisäisessä valvontatoiminnassa voitiin todeta olevan dokumentointi, raportointi sekä syy- ja seuraussuhteiden selvittäminen. Kehittämiskohteiden voitiin todeta johtuvan hallintoyksikön sisäisen laillisuusvalvontasuunnitelman kokonaiskoordinaation puuttumisesta. Hallintoyksikön sisäisen laillisuusvalvontaportin laatimisen jälkeen ja opinnäytetyön lopputuotteena hallintoyksikön käyttöön on laadittu kokonaiskoordinaation mahdollistava sisäisen laillisuusvalvonnan suunnitelma.
Opinnäytetyö on turvallisuusjohtamisen oppiaineen alaan kuuluva, oikeudellista lähestymistapaa hyödyntävä, oikeusdogmaattisella menetelmällä toteutettu opinnäytetyö. Johtamiseen liittyvä tutkimus on usein soveltavaa tutkimusta. Maanpuolustuskorkeakoulussa käytettävän jaottelun mukaisesti johtamisen osa-alueet voidaan ryhmittää ihmisten johtamisen, asioiden johtamisen, organisaatiorakenteen ja organisaatiokulttuurin mukaisesti. Edellä mainittujen osa-alueiden tarkastelukulmaksi voidaan tuolloin ottaa kuinka oikeussäännöt rajaavat, val-tuuttavat, oikeuttavat ja velvoittavat johtamistoimintaa Oikeudellista lähestymistapaa hyödyntävässä opinnäytetyössä tutkimus ei varsinaisesti tapahdu mainittujen johtamisen osa-alueiden kautta, vaan se läpäisee osa-alueiden yhdessä muodostaman kokonaisrakenteen määrittäen liikkumavaran, jonka sisällä toiminta tai johtajuus voi tapahtua.
Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että sisäistä laillisuusvalvontaa on toteutettu hallintoyksikössä voimassa olevan lainsäädännön ja Rajavartiolaitoksen pysyväisasiakirjojen edellyttämällä tavalla. Hallintoyksikön toimialakohtaisessa sisäisessä laillisuusvalvontatoiminnassa voitiin kuitenkin todeta olevan kehitettävää. Keskeisin kehittämiskohde toimialakohtaisessa sisäisessä valvontatoiminnassa voitiin todeta olevan dokumentointi, raportointi sekä syy- ja seuraussuhteiden selvittäminen. Kehittämiskohteiden voitiin todeta johtuvan hallintoyksikön sisäisen laillisuusvalvontasuunnitelman kokonaiskoordinaation puuttumisesta. Hallintoyksikön sisäisen laillisuusvalvontaportin laatimisen jälkeen ja opinnäytetyön lopputuotteena hallintoyksikön käyttöön on laadittu kokonaiskoordinaation mahdollistava sisäisen laillisuusvalvonnan suunnitelma.