Billnäsin Ruukkiturismin kehittämissuunnitelma
Lantta, Ria-Liina (2019)
Lantta, Ria-Liina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311605
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311605
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kehittämissuunnitelma työn toimeksiantajalle, Billnäsin Ruukkiturismille. Yritys tuottaa elämys- ja seikkailupalveluja, kokouspalveluja sekä ryhmämatkoja Länsi-Uudellamaalla. Billnäsin Ruukkiturismi on Billnäsin Ratsastuskeskus Oy:n aputoiminimi, joten myös hevosmatkailu kuuluu yrityksen toimenkuvaan. Yrityksen toimintaympäristöä on Billnäsin ruukin historiallinen ympäristö sekä Riilahden luomutila Bromarvin kylässä.
Työn tavoitteena oli kartoittaa yrityksen palveluja, kehittää yrityksen markkinointia, sekä tutustua alueella toimivien yritysten välisen yhteistyön kehittämiseen. Teoriaosuudessa käsitellään Suomen matkailun tilaa yleisesti, ja tarkastellaan, millaiset tekijät vaikuttavat yrityksen onnistuneiden matkailupalvelujen luomiseen. Teoriaosuudessa perehdytään kestävän kehityksen mukaan toimimiseen, asiakaskokemuksen luomiseen, elämyksellisyyteen sekä markkinointiin.
Yrityksen toimintaa tarkasteltiin SWOT-analyysin avulla, sekä omien havaintojen pohjalta. Tarkastelusta nousi selvästi esille, että markkinointi ja tuotteiden rajaaminen olivat haasteita yritystoiminnassa. Tuotteiden rajaaminen ja tuotekorttien luominen tapahtui SWOT-analyysin sekä teoriaosuuden havaintojen perusteella. Lisäksi esitettiin kehitysehdotuksia markkinoinnin kehittämiseksi.
Tulevaisuudessa yrityksellä olisi hyvät mahdollisuudet kehittää toimintaansa. Työn tuloksien perusteella melko pienillä toimenpiteillä voisi kehittää sekä markkinointia että alueen yrittäjien välistä yhteistyötä.
Työn tavoitteena oli kartoittaa yrityksen palveluja, kehittää yrityksen markkinointia, sekä tutustua alueella toimivien yritysten välisen yhteistyön kehittämiseen. Teoriaosuudessa käsitellään Suomen matkailun tilaa yleisesti, ja tarkastellaan, millaiset tekijät vaikuttavat yrityksen onnistuneiden matkailupalvelujen luomiseen. Teoriaosuudessa perehdytään kestävän kehityksen mukaan toimimiseen, asiakaskokemuksen luomiseen, elämyksellisyyteen sekä markkinointiin.
Yrityksen toimintaa tarkasteltiin SWOT-analyysin avulla, sekä omien havaintojen pohjalta. Tarkastelusta nousi selvästi esille, että markkinointi ja tuotteiden rajaaminen olivat haasteita yritystoiminnassa. Tuotteiden rajaaminen ja tuotekorttien luominen tapahtui SWOT-analyysin sekä teoriaosuuden havaintojen perusteella. Lisäksi esitettiin kehitysehdotuksia markkinoinnin kehittämiseksi.
Tulevaisuudessa yrityksellä olisi hyvät mahdollisuudet kehittää toimintaansa. Työn tuloksien perusteella melko pienillä toimenpiteillä voisi kehittää sekä markkinointia että alueen yrittäjien välistä yhteistyötä.