Perehdyttämisen kehittäminen Panimoravintola Plevnassa
Lepistö, Elina (2019)
Lepistö, Elina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311597
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311597
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli toimeksianto Panimoravintola Plevnalta. Työssä tutkittiin, millaisilla toimilla kohdeyrityksen perehdyttämiskäytäntöä voidaan parantaa ja millainen on hyvä uudelle työntekijälle annettava perehdytysmateriaali. Tutkimus rajattiin koskemaan ravintolan salin puolen uusia työntekijöitä. Työn tavoitteena oli kehittää Panimoravintola Plevnan perehdyttämiskäytänteitä paremmiksi ja helpottaa uuden työntekijän sopeutumista yritykseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laadullisen tutkimuksen avulla löytää yritykselle uusia perehdyttämiskäytäntöjä ja laatia tutkimustulosten pohjalta uutta perehdytysmateriaalia. Laadullinen tutkimusmenetelmä soveltui työntekijöiden näkemysten ja kokemusten tutkimiseen. Tutkimusaineisto kerättiin uusimmille ravintolan salin puolen työntekijöille toteutetuilla teemahaastatteluilla. Haastattelun teemat ja kysymykset perustuivat työn teoriaviitekehykseen, jossa perehdyttämiseen tutustuttiin käsitteenä. Tutkimustuloksia analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimus osoitti, että yrityksellä on hyviä perehdyttämisen käytänteitä, mutta niitä ei läheskään aina noudateta. Panostamalla perehdytykseen käytettyyn aikaan ja perehdytyksen tasalaatuisuuteen sekä noudattamalla olemassa olevia hyviä käytänteitä yritys voi parantaa perehdytyksen laatua merkittävästi ja auttaa uusia työntekijöitä sopeutumaan helpommin.
Tutkimuksen ja teorian pohjalta laadittiin Perehdyttäjän muistilista ja Tervetuloa Plevnaan! -opas yrityksen uusiksi perehdytysmateriaaleiksi. Materiaalien tarkoituksena on helpottaa perehdyttäjän työtä ja auttaa perehdyttämiseen liittyvien asioiden muistamisessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laadullisen tutkimuksen avulla löytää yritykselle uusia perehdyttämiskäytäntöjä ja laatia tutkimustulosten pohjalta uutta perehdytysmateriaalia. Laadullinen tutkimusmenetelmä soveltui työntekijöiden näkemysten ja kokemusten tutkimiseen. Tutkimusaineisto kerättiin uusimmille ravintolan salin puolen työntekijöille toteutetuilla teemahaastatteluilla. Haastattelun teemat ja kysymykset perustuivat työn teoriaviitekehykseen, jossa perehdyttämiseen tutustuttiin käsitteenä. Tutkimustuloksia analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimus osoitti, että yrityksellä on hyviä perehdyttämisen käytänteitä, mutta niitä ei läheskään aina noudateta. Panostamalla perehdytykseen käytettyyn aikaan ja perehdytyksen tasalaatuisuuteen sekä noudattamalla olemassa olevia hyviä käytänteitä yritys voi parantaa perehdytyksen laatua merkittävästi ja auttaa uusia työntekijöitä sopeutumaan helpommin.
Tutkimuksen ja teorian pohjalta laadittiin Perehdyttäjän muistilista ja Tervetuloa Plevnaan! -opas yrityksen uusiksi perehdytysmateriaaleiksi. Materiaalien tarkoituksena on helpottaa perehdyttäjän työtä ja auttaa perehdyttämiseen liittyvien asioiden muistamisessa.