Autokaupan osamaksurahoituksen valintaan vaikuttavat tekijät henkilöasiakkailla
Sivula, Janina (2019)
Sivula, Janina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311591
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää autokaupan osamaksurahoituksen valintaan vaikuttavia tekijöitä henkilöasiakkailla. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä alalla toimivan rahoitusyhtiön kanssa, ja tutkimus toteutettiin heidän asiakkailleen. Tarkoituksena oli saada selville keskeisimpiä tekijöitä siitä, miksi kuluttaja on päätynyt valitsemaan osamaksurahoituksen omalle autohankinnalleen muiden rahoitusmuotojen sijasta. Tavoitteena oli saada tulokseksi sellaisia vastauksia, joista toimeksiantaja hyötyisi esimerkiksi omassa tuotekehityksessään.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu asiakaspalvelun, myyntityön, palveluiden laadun sekä markkinoinnin teorioihin. Tietoperustaa rakennettaessa otettiin huomioon toimeksiantaja, ja tutkittavaa aihetta pyritään lähestymään myös heidän näkökulmastaan, esimerkiksi myyntityön ja asiakaspalvelun teorioiden kautta. Tutkimuksen tietoperustan avulla selvitetään osamaksurahoituksen valinnan prosessia yleiseltä kannalta, ja esitellään yleisesti asiakassuhteeseen vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä ja tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä joulukuussa 2018 toimeksiantajan sellaisille henkilöasiakkaille, joilla oli voimassa oleva osamaksurahoitus. Kysely toteutettiin Questbackin avulla ja vastaajille lähetettiin linkki kyselyyn sähköpostitse. Kysely lähetettiin 306 autorahoituksen henkilöasiakkaalle, joista 75 vastasi kyselyyn. Näin ollen vastausprosentiksi muodostui 24,5%.
Tutkimustuloksista selviää, että henkilöasiakkaat vertailevat eri rahoitusmuotoja yhä enemmissä määrin, vastaajat osoittivat kiinnostusta esimerkiksi yksityisleasing rahoitusmuotoon. Osamaksurahoitus pitää kuitenkin pintansa suosittuna rahoitusmuotona helppouden, vaivattomuuden ja joustavuuden takia. Näitä tekijöitä voidaan pitää sellaisina, joiden perusteella henkilöasiakkaat ovat osamaksurahoituksen valinneet. Näistä havainnoista saatiin arvokasta tietoa toimeksiantajalle. Tutkimustulosten esittelyn yhteydessä toimeksiantajalle ehdotettiin vaihtoehtoisia keinoja tehostaa osamaksurahoituksen sekä yksityisleasingin markkinointia oikealle kohderyhmälle.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu asiakaspalvelun, myyntityön, palveluiden laadun sekä markkinoinnin teorioihin. Tietoperustaa rakennettaessa otettiin huomioon toimeksiantaja, ja tutkittavaa aihetta pyritään lähestymään myös heidän näkökulmastaan, esimerkiksi myyntityön ja asiakaspalvelun teorioiden kautta. Tutkimuksen tietoperustan avulla selvitetään osamaksurahoituksen valinnan prosessia yleiseltä kannalta, ja esitellään yleisesti asiakassuhteeseen vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä ja tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä joulukuussa 2018 toimeksiantajan sellaisille henkilöasiakkaille, joilla oli voimassa oleva osamaksurahoitus. Kysely toteutettiin Questbackin avulla ja vastaajille lähetettiin linkki kyselyyn sähköpostitse. Kysely lähetettiin 306 autorahoituksen henkilöasiakkaalle, joista 75 vastasi kyselyyn. Näin ollen vastausprosentiksi muodostui 24,5%.
Tutkimustuloksista selviää, että henkilöasiakkaat vertailevat eri rahoitusmuotoja yhä enemmissä määrin, vastaajat osoittivat kiinnostusta esimerkiksi yksityisleasing rahoitusmuotoon. Osamaksurahoitus pitää kuitenkin pintansa suosittuna rahoitusmuotona helppouden, vaivattomuuden ja joustavuuden takia. Näitä tekijöitä voidaan pitää sellaisina, joiden perusteella henkilöasiakkaat ovat osamaksurahoituksen valinneet. Näistä havainnoista saatiin arvokasta tietoa toimeksiantajalle. Tutkimustulosten esittelyn yhteydessä toimeksiantajalle ehdotettiin vaihtoehtoisia keinoja tehostaa osamaksurahoituksen sekä yksityisleasingin markkinointia oikealle kohderyhmälle.