NEWS-pisteytys : verkkokoulutusmateriaalin tuottaminen Ensihoidon ja päivystyksen liikelaitoksen henkilökunnalle
Anonen, Elena; Laakkonen, Tuuli (2019)
Anonen, Elena
Laakkonen, Tuuli
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311583
Tiivistelmä
NEWS-pisteytysjärjestelmä kehitettiin Iso-Britanniassa vuonna 2012. Se perustuu potilaan peruselintoimintojen mittauksiin mikä yhtenäistää peruselintoimintojen arviointia ja auttaa puuttumaan jo varhain kehittyviin häiriöihin. Peruselintoimintojen arvioinnin tulisi olla osa jokaisen hoitotyöntekijän valmiuksia. Sairaalassa on elvytystilanteita usein edellyttänyt tunteja kestäneet häiriöt peruselintoiminnoissa. On havaittu, että potilaiden peruselintoimintoja on arvioitu puutteellisesti, myöskään mittauksia ei ole kirjattu systemaattisesti. Kun häiriöt peruselitoiminnoissa tunnistetaan ajoissa ja tarvittavat hoidot aloitetaan viipymättä, voidaan todennäköisimmin välttää hoitovirheet. NEWS tarjoaa tavan arvioida potilaan tilaa lähes kaikilla terveydenhuollon tasoilla.
Toiminnallisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa verkko-oppimateriaali Ensihoidon ja päivystyksen liikelaitokselle. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi verkko-koulutusmateriaali EPLL:n sairaanhoitajien käyttöön. Verkkomateriaalissa perehdytään esimerkkitapauksin NEWS-pisteiden laskutapaan.
Tavoitteena oli lisätä hoitajien tietämystä News-pisteytyksestä ja lisätä sen käyttöä osana hoidontarpeen arviointia, sekä yhtenäistää käytäntöjä potilaan tilan arvioinnissa.
Opinnäytetyössä perehdyttiin laadukkaan verkko-oppimateriaalin tuottamiseen. Tämän ja toimeksiantajan toiveiden mukaisesti tehtiin PowerPoint-pohjalle NEWS-pisteytystä käsittelevä koulutus. Verkko-oppimateriaali on pidetty yksinkertaisena, ja se keskittyy NEWS-pisteiden laskemiseen, jotta se olisi käyttökelpoinen eritasoisille käyttäjille.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä voimme todeta, että NEWS tunnistaa kriittisesti sairaan potilaan muita järjestelmiä paremmin. Opinnäytetyön jatkotutkimusaiheiksi muodostui NEWS-pisteiden käytettävyys, hoitajien mielipiteet tai kokemukset NEWS-pisteytyksestä, tutkimus lisäkoulutuksen tarpeesta ja NEWS-pisteiden käytettävyydestä koko hoitoketjun ajalta. The NEWS-score was developed in Great Britain in 2012. It is based on the patient’s vital sign measurements which combines the evaluation of vital signs and helps intervene with early developing abnormalities. The evaluation of vital signs should be a part of every health care worker’s competences. In-hospital resuscitation situations are often preceded by abnormalities in the vital signs which may last for hours. It has been observed that the vital signs of patients have been evaluated inadequately and the evaluations have not been registered systematically. When abnormalities in the vital signs have been detected early and necessary procedures commenced without delay, it is more likely that malpractice can be avoided. The NEWS-score offers a way to evaluate a patient’s state in almost all levels of healthcare.
The purpose of our practice-based thesis was to produce online course material for a first aid and emergency enterprise. As a result of the thesis online course material was created for nurses in a first aid and emergency enterprise. The online material acquaints in case examples of NEWSscore calculations.
The objective was to increase nurses’ knowledge of the NEWS-score and to increase its use in the evaluation need of treatment, in addition to unifying the practice of evaluating the state of a patient.
In conclusion of the thesis we can conclude that the NEWS detects a critically ill patient better than other techniques. Further research theme topics for the thesis became the NEWS-score usability, the opinion and experiences of nurses on the NEWS-scoring, research on the need for additional training and the usefulness of the NEWS-scoring in the complete clinical care path.
Toiminnallisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa verkko-oppimateriaali Ensihoidon ja päivystyksen liikelaitokselle. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi verkko-koulutusmateriaali EPLL:n sairaanhoitajien käyttöön. Verkkomateriaalissa perehdytään esimerkkitapauksin NEWS-pisteiden laskutapaan.
Tavoitteena oli lisätä hoitajien tietämystä News-pisteytyksestä ja lisätä sen käyttöä osana hoidontarpeen arviointia, sekä yhtenäistää käytäntöjä potilaan tilan arvioinnissa.
Opinnäytetyössä perehdyttiin laadukkaan verkko-oppimateriaalin tuottamiseen. Tämän ja toimeksiantajan toiveiden mukaisesti tehtiin PowerPoint-pohjalle NEWS-pisteytystä käsittelevä koulutus. Verkko-oppimateriaali on pidetty yksinkertaisena, ja se keskittyy NEWS-pisteiden laskemiseen, jotta se olisi käyttökelpoinen eritasoisille käyttäjille.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä voimme todeta, että NEWS tunnistaa kriittisesti sairaan potilaan muita järjestelmiä paremmin. Opinnäytetyön jatkotutkimusaiheiksi muodostui NEWS-pisteiden käytettävyys, hoitajien mielipiteet tai kokemukset NEWS-pisteytyksestä, tutkimus lisäkoulutuksen tarpeesta ja NEWS-pisteiden käytettävyydestä koko hoitoketjun ajalta.
The purpose of our practice-based thesis was to produce online course material for a first aid and emergency enterprise. As a result of the thesis online course material was created for nurses in a first aid and emergency enterprise. The online material acquaints in case examples of NEWSscore calculations.
The objective was to increase nurses’ knowledge of the NEWS-score and to increase its use in the evaluation need of treatment, in addition to unifying the practice of evaluating the state of a patient.
In conclusion of the thesis we can conclude that the NEWS detects a critically ill patient better than other techniques. Further research theme topics for the thesis became the NEWS-score usability, the opinion and experiences of nurses on the NEWS-scoring, research on the need for additional training and the usefulness of the NEWS-scoring in the complete clinical care path.