En kvalitativ studie om automatiserade nyhetsbrev – Case företagen Zalando, ShopAlike.fi och Lands´ End
Sarin, Henrietta (2019)
Sarin, Henrietta
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311572
Tiivistelmä
Detta examensarbete handlar om automatiserade nyhetsbrev från case-företagen Zalando, ShopAlike.fi och Lands´ End. Syftet med arbetet var att undersöka om nyhetsbreven från Zalando, ShopAlike.fi och Lands´ End var automatiserade. Därtill undersöktes hur prenumeranter förhåller sig till denna typ av nyhetsbrev. Arbetet behandlar inte skräppost eller andra typer av e-postmeddelanden såsom transaktions,- konfirmations,- och re-engagement e-post. Arbetet behandlar endast nyhetsbrev som sänds mellan företag och kund, d.v.s. B2C. Fokuset ligger på prenumerantens attityd till innehållet och hur personen förhåller sig till personifierade nyhetsbrev, där innehållet är skräddarsytt för en viss prenumerant. För att utreda syftet genomfördes en kvalitativ semistrukturerad intervju m.hj.a. en intervjuguide. Intervjun utfördes med tio respondenter som valdes på basen av bekvämlighetsurval. Respondenterna prenumererade under ca en månads tid på nyhetsbreven från Zalando eller ShopAlike.fi och Lands´ End. Respondenterna utförde sökningar på nätbutikerna utgående från givna direktiv och dessutom fyllde de i referenser i samband med registreringen, för att kunna få ett relevant innehåll. Dessa uppgifter gjordes för att se om innehållet i nyhetsbreven reflekterades i respondentens produktsökningar och angivna referenser. I samband med detta kunde man fastställa om nyhetsbreven var automatiserade eller inte. Vid sidan av undersökningen har teoridelen fungerat som en bas för arbetet, där olika huvudteman har behandlats. Teoridelen består av e-postmarknadsföring som innefattar automatiserad e-postmarknadsföring. Därefter följer avsnittet nyhetsbrev, som behandlar tidigare forskning av innehållet i nyhetsbrev och personlig anpassning. Den sista delen i teorin består av människans attityder och innefattar rubriken och innehållets påverkan hos mottagaren. Databaser såsom Ebook Central, EBSCOhost och Emeraldinsight har använts i informationssökningsprocessen. Utöver dessa har fakta och tidigare forskning även tagits från Internetkällor, där vetenskapliga artiklar har använts. Användningen av automatiserade system inom e-postmarknadsföring gör det möjligt för företagen att skräddarsy innehållet för en viss prenumerant, vilket resulterar i ökad kundnöjdhet och ett bra ROI värde hos företaget.