Vaikuttavalla terveysneuvonnalla suut kuntoon
Ahlstedt, Reija (2019)
Ahlstedt, Reija
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311548
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa Perusturvakuntayhtymä Karviaisen suun terveydenhuollon lasten ja nuorten ennaltaehkäisevän hoitotyön kehittämisprosessia. Työssä kehitetään motivoiva ja vaikuttava opetustilaisuus ala-asteikäisille lapsille. Terveys 2015 -kansanterveysohjelman yhtenä tavoitteena on lasten hyvinvoinnin lisääntyminen sekä terveydentilan paraneminen. Terveyttä edistävässä toiminnassa korostuu monitoimijaisuus sekä yhteistyö eri ammattikuntien kesken. Terveydenhuollon yhteistyö koulun kanssa tukee lasten terveyden- ja hyvinvoinnin edistämistä ja vahvistaa lapsen omia voimavaroja suun terveyden edistämisessä. Pitkäjänteisen oppimisen tavoitteena on vaikuttaa yksilön elämään ja terveyttä koskeviin arvostuksiin. Terveyttä voidaan edistää niin, että sen avulla tavoitetaan mahdollisimman suuri joukko ihmisiä. Tällöin korostuvat tietyille ryhmille tai koko väestölle suunnatut terveysneuvontaohjelmat. Terveyden edistämisen tavoitteena on suun terveyden säilyttäminen ja suun omahoitotottumusten varhainen oppiminen ja omaksuminen luonnolliseksi osaksi arkirutiinia koko elämäkaaren ajaksi. Suun terveys on tärkeä osa yleisterveyttä ja sen perusta luodaan jo lapsuudessa.
Ihmisen kehityspsykologisista vaiheista keskilapsuus on tärkeä kehityksellinen vaihe, jossa aivot kypsyvät, motoriikka ja fyysiset taidot kehittyvät. Keskilapsuuden katsotaan ajoittuvan 7-12 vuoden ikään. Keskilapsuudessa lapsen minäkuva kehittyy ja erityisen tärkeäksi nousee ympäristön vaikutus. Kehityspsykologiaan perustuen vaikuttavinta terveysneuvontaa on hyvä jakaa keskilapsuuden aikana. Opetusmenetelmäksi valikoitui Learning cafe menetelmä, jossa mahdollistuu tasavertainen vuorovaikutuksellinen opetustilaisuus. Menetelmä soveltuu hyvin yli 12 hengen ryhmille, joten sopii hyvin luokkaympäristössä toteutettavaksi. Tärkeintä Learning cafe menetelmässä on keskustelu, omien näkemysten esittäminen ja toisten näkemysten, välillä kriittinenkin, kommentoiminen. Tärkeätä kuitenkin on löytää ryhmälle yhteinen mielipide opittavasta asiasta.
Learning cafe opetustilaisuus kokeiltiin erään ala-asteen neljännessä luokassa helmikuussa 2019. Opetustilaisuuden jälkeen saamani palautteen perusteella valittu opetusmenetelmä sopii hyvin luokkaympäristössä toteutettavaksi ja kohderyhmä oli asioiden käsittelyyn sopivan ikäisiä. Opetusmenetelmä päätettiin sisällyttää Karviaisen suun terveydenhuollon toimintamalliin. Henkilökunta toimipaikka koulutetaan toteuttamaan Learning cafe opetusmenetelmää osastotunnein sekä kouluilla järjestettävin kokeilutunnein.
Ihmisen kehityspsykologisista vaiheista keskilapsuus on tärkeä kehityksellinen vaihe, jossa aivot kypsyvät, motoriikka ja fyysiset taidot kehittyvät. Keskilapsuuden katsotaan ajoittuvan 7-12 vuoden ikään. Keskilapsuudessa lapsen minäkuva kehittyy ja erityisen tärkeäksi nousee ympäristön vaikutus. Kehityspsykologiaan perustuen vaikuttavinta terveysneuvontaa on hyvä jakaa keskilapsuuden aikana. Opetusmenetelmäksi valikoitui Learning cafe menetelmä, jossa mahdollistuu tasavertainen vuorovaikutuksellinen opetustilaisuus. Menetelmä soveltuu hyvin yli 12 hengen ryhmille, joten sopii hyvin luokkaympäristössä toteutettavaksi. Tärkeintä Learning cafe menetelmässä on keskustelu, omien näkemysten esittäminen ja toisten näkemysten, välillä kriittinenkin, kommentoiminen. Tärkeätä kuitenkin on löytää ryhmälle yhteinen mielipide opittavasta asiasta.
Learning cafe opetustilaisuus kokeiltiin erään ala-asteen neljännessä luokassa helmikuussa 2019. Opetustilaisuuden jälkeen saamani palautteen perusteella valittu opetusmenetelmä sopii hyvin luokkaympäristössä toteutettavaksi ja kohderyhmä oli asioiden käsittelyyn sopivan ikäisiä. Opetusmenetelmä päätettiin sisällyttää Karviaisen suun terveydenhuollon toimintamalliin. Henkilökunta toimipaikka koulutetaan toteuttamaan Learning cafe opetusmenetelmää osastotunnein sekä kouluilla järjestettävin kokeilutunnein.