Yritysten ja sosiaalisen median vaikuttajien välinen yhteistyö
Turakainen, Laura (2019)
Turakainen, Laura
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311543
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311543
Tiivistelmä
Opinnäytetyö sai alkunsa kirjoittajan mielenkiinnosta vaikuttajamarkkinointia ja sosiaalista mediaa kohtaan. Työn tavoitteena oli tehdä tutkimus, jolla selvitetään miksi ja miten yritykset tekevät yhteistyötä sosiaalisen median vaikuttajien kanssa ja kuinka niitä voidaan hyödyntää yrityksen markkinointiviestinnässä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään ensin markkinointiviestintää yleisesti, lapsille markkinointia (heidän ollessa iso osa esimerkiksi tubettajien tilaajista) sekä sisältö-, vaikuttaja- ja viraalimarkkinointia. Tietoperustassa on lisäksi tutustuttu tarkemmin sosiaaliseen mediaan ja sen kanaviin. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin ainoastaan blogeja kirjoittaviin bloggaajiin ja YouTube-kanavaa päivittäviin vloggaajiin, joten nuo kaksi kanavaa otettiin tarkempaan tarkasteluun. Lopuksi tietoperustassa tarkastellaan yhteistyötä yritysten ja sosiaalisen median vaikuttajien välillä sekä oikeanlaisia yhteistyön merkitsemistapoja.
Tämän jälkeen tutustutaan valittuihin tutkimusmenetelmiin, avataan niiden toimintaa sekä käydään läpi kahden laaditun tutkimuslomakkeen avulla kerättyjä tuloksia. Opinnäytetyön lopuksi on analysoitu saatuja tuloksia ja tutkimusmenetelmien toimivuutta sekä pohdittu opinnäytetyöprosessia sekä kirjoittajan omaa oppimista.
Opinnäytetyön tutkimus on toteutettu määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena syksyllä 2018. Opinnäytetyötä varten laadittiin kaksi kyselylomaketta, toinen yrityksille ja toinen sosiaalisen median vaikuttajille. Tutkimuslomakkeiden avulla haluttiin selvittää kummankin vastaajaosapuolen näkemyksiä ja asenteita yhteistyötä kohtaan.
Tutkimustuloksista voidaan todeta, että sekä yritykset, että sosiaalisen median vaikuttajat ovat halukkaita tekemään yhteistyötä keskenään. Jonkin verran näkemyseroja näiden kahden välillä on tutkimustulosten mukaan esimerkiksi yhteistyön etenemisessä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään ensin markkinointiviestintää yleisesti, lapsille markkinointia (heidän ollessa iso osa esimerkiksi tubettajien tilaajista) sekä sisältö-, vaikuttaja- ja viraalimarkkinointia. Tietoperustassa on lisäksi tutustuttu tarkemmin sosiaaliseen mediaan ja sen kanaviin. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin ainoastaan blogeja kirjoittaviin bloggaajiin ja YouTube-kanavaa päivittäviin vloggaajiin, joten nuo kaksi kanavaa otettiin tarkempaan tarkasteluun. Lopuksi tietoperustassa tarkastellaan yhteistyötä yritysten ja sosiaalisen median vaikuttajien välillä sekä oikeanlaisia yhteistyön merkitsemistapoja.
Tämän jälkeen tutustutaan valittuihin tutkimusmenetelmiin, avataan niiden toimintaa sekä käydään läpi kahden laaditun tutkimuslomakkeen avulla kerättyjä tuloksia. Opinnäytetyön lopuksi on analysoitu saatuja tuloksia ja tutkimusmenetelmien toimivuutta sekä pohdittu opinnäytetyöprosessia sekä kirjoittajan omaa oppimista.
Opinnäytetyön tutkimus on toteutettu määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena syksyllä 2018. Opinnäytetyötä varten laadittiin kaksi kyselylomaketta, toinen yrityksille ja toinen sosiaalisen median vaikuttajille. Tutkimuslomakkeiden avulla haluttiin selvittää kummankin vastaajaosapuolen näkemyksiä ja asenteita yhteistyötä kohtaan.
Tutkimustuloksista voidaan todeta, että sekä yritykset, että sosiaalisen median vaikuttajat ovat halukkaita tekemään yhteistyötä keskenään. Jonkin verran näkemyseroja näiden kahden välillä on tutkimustulosten mukaan esimerkiksi yhteistyön etenemisessä.