Virtuaalisen tilan optimointi : Case: Virtuaalinen pankkisali
Johansson, Sami (2019)
Johansson, Sami
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311526
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa virtuaalitodellisuuslaseilla katseltava virtuaalinen tila Lahdessa sijaitsevasta, Aleksi10 -liikekiinteistön tyhjillään olevasta pankkisalista. Opinnäytetyön case-osuus toteutettiin osana työharjoittelua Revulon Oy:ssä ja työn tilaajana toimi Aleksi10 -liikekiinteistön hallinnoija Torikapitaali Oy. Luodussa virtuaalisessa ympäristössä pystyttiin liikkumaan VR-ohjaimeen ohjelmoidun toiminnollisuuden avulla.
Rakennuksesta ennestään olemassa olevan 3D-mallin muokkaamiseen ja uusien objektien luomiseen käytettiin 3Ds Max -mallinnusohjelmistoa. Virtuaalitodellisuuden sovellus luotiin käyttämällä Unity-pelimoottoria. Laitealustana käytettiin HTC Vive -virtuaalitodellisuuslaseja. Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrotaan VR-sovelluskehittämisen optimoinnin toimintaperiaatteista, 3D-mallien käsittelystä, virtuaalitodellisuudessa ilmenevistä visuaalisista haitoista ja liikepahoinvoinnista sekä Unity-pelimoottorissa luodun virtuaalisen tilan koostavista objekteista. Opinnäytetyön case-osiossa käsitellään suunnitteluprosessi ja kaksivaiheinen työtoteutus. Ensimmäisessä työosuudessa luotiin virtuaalitodellisuudelle optimoitu tyhjä tila, jossa pystyi katselemaan ympärille virtuaalitodellisuuden laseilla sekä liikkumaan VR-ohjaimen avulla. Toisessa työosuudessa tilalle luotiin ja järjesteltiin toimistosisustusratkaisu.
Opinnäytetyön tavoite saavutettiin osittain. Case-osiossa käsiteltävää toista työosuutta ei ehditty toteuttaa loppuun ennen opinnäytetyön viimeistelyä, jonka seurauksena toisen työosuuden dokumentointi jäi keskeneräiseksi. Toinen työosuus suoritetaan loppuun toukokuun 2019 aikana.
Rakennuksesta ennestään olemassa olevan 3D-mallin muokkaamiseen ja uusien objektien luomiseen käytettiin 3Ds Max -mallinnusohjelmistoa. Virtuaalitodellisuuden sovellus luotiin käyttämällä Unity-pelimoottoria. Laitealustana käytettiin HTC Vive -virtuaalitodellisuuslaseja. Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrotaan VR-sovelluskehittämisen optimoinnin toimintaperiaatteista, 3D-mallien käsittelystä, virtuaalitodellisuudessa ilmenevistä visuaalisista haitoista ja liikepahoinvoinnista sekä Unity-pelimoottorissa luodun virtuaalisen tilan koostavista objekteista. Opinnäytetyön case-osiossa käsitellään suunnitteluprosessi ja kaksivaiheinen työtoteutus. Ensimmäisessä työosuudessa luotiin virtuaalitodellisuudelle optimoitu tyhjä tila, jossa pystyi katselemaan ympärille virtuaalitodellisuuden laseilla sekä liikkumaan VR-ohjaimen avulla. Toisessa työosuudessa tilalle luotiin ja järjesteltiin toimistosisustusratkaisu.
Opinnäytetyön tavoite saavutettiin osittain. Case-osiossa käsiteltävää toista työosuutta ei ehditty toteuttaa loppuun ennen opinnäytetyön viimeistelyä, jonka seurauksena toisen työosuuden dokumentointi jäi keskeneräiseksi. Toinen työosuus suoritetaan loppuun toukokuun 2019 aikana.