Verkkoportfolio asiantuntijan henkilöbrändäyksen tukena
Stiller, Samuel (2019)
Lataukset:
Stiller, Samuel
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311519
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee asiantuntijan henkilöbrändäystä ja kuinka verkkoportfoliota voidaan käyttää sen apuna. Opinnäytetyö on toiminnallinen eli se sisältää produktin. Produkti on opinnäytetyön tekijän verkkosivuilla oleva portfolio, jonka ensimmäistä versiota kehitetään tietoperustaa ja mainosalan ammattilaisten näkemyksiä hyödyntäen. Verkkoportfolion tavoitteena on tehdä näkyväksi opinnäytetyön tekijän osaaminen visuaalisena suunnittelijana ja täten edesauttaa tekijän urakehitystä mainosalalla.
Opinnäytetyön ensimmäisessä osassa eli tietoperustassa tarkastellaan henkilöbrändiä ja syvennytään erityisesti henkilöbrändin rakentamiseen verkossa sekä asiantuntijan henkilöbrändäykseen. Lähteinä toimivat aiheeseen liittyvät artikkelit ja kirjallisuus. Tietoperustan tukena toimivat mainosalan ammattilaisten haastattelut.
Opinnäytetyön toisessa osassa kuvataan verkkoportfolion suunnitteluprosessi ja toteutus, joita ohjaavat opinnäytetyön tekijän omat taustatekijät ja uratavoitteet. Suunnittelun avuksi tarkastellaan verkkoportfolion kohderyhmää ja työnantajan odotuksia mainosalalla.
Verkkoportfolion toteutus käydään läpi yksityiskohtaisesti ja ratkaisuille esitetään kattavat perustelut. Lisäksi produktin kehityskaari havainnollistetaan kuvin. Lopputuotos on verkkoportfolio, joka esittelee opinnäytetyön tekijän osaamista, kokemusta ja persoonaa. Tekijä voi hyödyntää verkkoportfoliota oman asiantuntijabrändinsä rakentamisessa ja uratavoitteidensa saavuttamisessa.
Kolmannessa osassa eli pohdinnassa arvioidaan kriittisesti verkkoportfolion onnistuminen ja tarkastellaan sen kehittämiskohteita. Lisäksi opinnäytetyön tekijä pohtii opinnäytetyöprosessia kokonaisuutena ja omaa oppimistaan sen aikana.
Opinnäytetyön ensimmäisessä osassa eli tietoperustassa tarkastellaan henkilöbrändiä ja syvennytään erityisesti henkilöbrändin rakentamiseen verkossa sekä asiantuntijan henkilöbrändäykseen. Lähteinä toimivat aiheeseen liittyvät artikkelit ja kirjallisuus. Tietoperustan tukena toimivat mainosalan ammattilaisten haastattelut.
Opinnäytetyön toisessa osassa kuvataan verkkoportfolion suunnitteluprosessi ja toteutus, joita ohjaavat opinnäytetyön tekijän omat taustatekijät ja uratavoitteet. Suunnittelun avuksi tarkastellaan verkkoportfolion kohderyhmää ja työnantajan odotuksia mainosalalla.
Verkkoportfolion toteutus käydään läpi yksityiskohtaisesti ja ratkaisuille esitetään kattavat perustelut. Lisäksi produktin kehityskaari havainnollistetaan kuvin. Lopputuotos on verkkoportfolio, joka esittelee opinnäytetyön tekijän osaamista, kokemusta ja persoonaa. Tekijä voi hyödyntää verkkoportfoliota oman asiantuntijabrändinsä rakentamisessa ja uratavoitteidensa saavuttamisessa.
Kolmannessa osassa eli pohdinnassa arvioidaan kriittisesti verkkoportfolion onnistuminen ja tarkastellaan sen kehittämiskohteita. Lisäksi opinnäytetyön tekijä pohtii opinnäytetyöprosessia kokonaisuutena ja omaa oppimistaan sen aikana.