Ikäihmisen osastolta kotiutuminen − kokemuksia asiakasohjauksen ja osastojen henkilöstön yhteistyöstä Valkeakoskella
Koskela, Kati (2019)
Koskela, Kati
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311438
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, miten asiakasohjaajan käyttöönottaminen on näkynyt kotiuttamisprosessissa hoitohenkilökunnan näkökulmasta geriatrisella ja akuutilla vuodeosastolla Valkeakosken kaupunginsairaalassa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Valkeakosken kaupungin vanhuspalvelut.
Asiakasohjaus on tullut uutena toimintamallina sairaalasta kotiuttamisprosessiin Ikäneuvo-hankkeen myötä. Asiakasohjaajan tehtävänä on kartoittaa tukea tarvitsevan kotiutuvan asiakkaan palvelutarpeet moniammatillisessa yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.
Opinnäytetyön tulokset on kerätty teemahaastattelun pohjalta. Haastatteluun valikoitui Valkeakosken kaupunginsairaalan geriatrinen- ja akuuttivuodeosasto. Molemmilta osastoilta haastateltavina oli kaksi hoitohenkilökuntaan kuuluvaa henkilöä.
Johtopäätöksenä ryhmähaastattelun jälkeen voidaan todeta asiakasohjaajan käyttöönottamisen olleen erittäin hyvä uudistus. Asiakasohjaajan koettiin helpottavan kotiuttamista. Näin hoitohenkilökunnalle jäi enemmän
aikaa varsinaiseen hoitotyöhön potilaiden kanssa. Parannusehdotuksia tuli
yksi ja se liittyi tiedonkulkuun; asiakasohjaajalta toivottiin jonkinlaista varmistusta siitä, että hän on saanut hoitajien viestin asiakasohjaajan tarpeessa olevasta potilaasta.
Asiakasohjaus on tullut uutena toimintamallina sairaalasta kotiuttamisprosessiin Ikäneuvo-hankkeen myötä. Asiakasohjaajan tehtävänä on kartoittaa tukea tarvitsevan kotiutuvan asiakkaan palvelutarpeet moniammatillisessa yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.
Opinnäytetyön tulokset on kerätty teemahaastattelun pohjalta. Haastatteluun valikoitui Valkeakosken kaupunginsairaalan geriatrinen- ja akuuttivuodeosasto. Molemmilta osastoilta haastateltavina oli kaksi hoitohenkilökuntaan kuuluvaa henkilöä.
Johtopäätöksenä ryhmähaastattelun jälkeen voidaan todeta asiakasohjaajan käyttöönottamisen olleen erittäin hyvä uudistus. Asiakasohjaajan koettiin helpottavan kotiuttamista. Näin hoitohenkilökunnalle jäi enemmän
aikaa varsinaiseen hoitotyöhön potilaiden kanssa. Parannusehdotuksia tuli
yksi ja se liittyi tiedonkulkuun; asiakasohjaajalta toivottiin jonkinlaista varmistusta siitä, että hän on saanut hoitajien viestin asiakasohjaajan tarpeessa olevasta potilaasta.