Y-sukupolvelle markkinointi Instagramissa
Raappana, Laura (2019)
Raappana, Laura
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311424
Tiivistelmä
Kiinnostus aiheeseen syntyi oman pienyrityksen perustamisesta. Yritys käyttää Instagramia ensi-sijaisena markkinointikanavana ja kohderyhmä on keskittynyt Y-sukupolveen. Tutkielman päämääränä on tunnistaa, mitkä ominaisuudet lisäävät Y-sukupolven kuluttajille hyötyä yrityksen seuraamisesta Instagramissa ja minkälaisella toiminnalla yritys voi minimoida kustannuksia ja uhrauksia kulutuskokemuksessa Instagramin avulla. Kun tunnetaan paremmin, mitä kuluttajasegmentti arvostaa, on helpompaa parantaa ja suunnitella yrityksen toimintaa ja sisältöä Instagramissa kulutuskokemukseen liittyvänä osa-alueena niin, että kuluttajan kokemat hyödyt on maksimoitu ja kustannukset sekä uhraukset minimoitu.
Tietoperustassa käsitellään Y-sukupolven ominaispiirteitä, Y-sukupolvea kuluttajina, Instagramia markkinoinnin välineenä ja kuluttajan kokeman arvon käsitettä. Aineisto koostuu lähinnä tieteellisistä artikkeleista ja kahdesta kuluttajan kokemaa arvoa käsittelevästä kirjasta. Tutkielmaan kuuluu internetin kautta toteutettu kyselytutkimus. Kyselytutkimuksen suunnittelussa ja tulosten arvioinnissa käytän apuna Smithin ja Colgaten (2007) kuluttajan arvon typologiaa. Kyselytutkimuksesta saadut tulokset ovat vain suuntaa antavia pienen osanottajamäärän vuoksi.
Kyselystä saadut tulokset kertovat, että yrityksen julkaiseman tiedon ajankohtaisuus on pääsyy yrityksen seuraamiseen Instagramissa. Tuloksista sain selville myös, että suurelle osalle on tärkeää, että yritys löytyy Instagramista ja huolellisesti toteutettu sisältö Instagramissa luo tunnetta luotettavuudesta. Tuloksissa näkyi toiveita yrityksen tarjoamasta monipuolisesta sisällöstä, joka on toteutettu laadukkaasti. Pelkkä tuotteisiin ja palveluihin keskittynyt julkaiseminen ei ollut haluttavaa toimintaa: seuraajat haluavat nähdä myös kurkistuksia kulissien taakse ja asiakaskokemuksia sekä löytää inspiraatiota omiin projekteihin yrityksen julkaisuista.
Kaiken kaikkiaan tutkielmasta saadut tulokset ovat vahvistaneet käsitystäni siitä, että Instagramissa läsnäolo on nykypäivänä tärkeä osa yrityksen markkinointia. Sitä kautta kuluttaja voi helposti käydä luomassa yleiskatsauksen yritykseen, inspiroitua ja saada vinkkejä hyödynnettäväksi omassa elämässä. Jos yritys haluaa valjastaa Instagramin apuvälineeksi markkinoinnissa mahdollisimman hyvin, niin sanoisin kyselytutkimuksesta saatujen tulosten perusteella, että pelkkä maksettu mainonta tai perinteiseen markkinointiin rinnastettava sisältö julkaisuissa ei riitä. Y-sukupolven seuraajilla on halu nähdä Instagramissa elämää mainoksien takana sekä löytää sitä kautta yrityksestä samoja arvoja, kuin heillä itsellään on.
Tietoperustassa käsitellään Y-sukupolven ominaispiirteitä, Y-sukupolvea kuluttajina, Instagramia markkinoinnin välineenä ja kuluttajan kokeman arvon käsitettä. Aineisto koostuu lähinnä tieteellisistä artikkeleista ja kahdesta kuluttajan kokemaa arvoa käsittelevästä kirjasta. Tutkielmaan kuuluu internetin kautta toteutettu kyselytutkimus. Kyselytutkimuksen suunnittelussa ja tulosten arvioinnissa käytän apuna Smithin ja Colgaten (2007) kuluttajan arvon typologiaa. Kyselytutkimuksesta saadut tulokset ovat vain suuntaa antavia pienen osanottajamäärän vuoksi.
Kyselystä saadut tulokset kertovat, että yrityksen julkaiseman tiedon ajankohtaisuus on pääsyy yrityksen seuraamiseen Instagramissa. Tuloksista sain selville myös, että suurelle osalle on tärkeää, että yritys löytyy Instagramista ja huolellisesti toteutettu sisältö Instagramissa luo tunnetta luotettavuudesta. Tuloksissa näkyi toiveita yrityksen tarjoamasta monipuolisesta sisällöstä, joka on toteutettu laadukkaasti. Pelkkä tuotteisiin ja palveluihin keskittynyt julkaiseminen ei ollut haluttavaa toimintaa: seuraajat haluavat nähdä myös kurkistuksia kulissien taakse ja asiakaskokemuksia sekä löytää inspiraatiota omiin projekteihin yrityksen julkaisuista.
Kaiken kaikkiaan tutkielmasta saadut tulokset ovat vahvistaneet käsitystäni siitä, että Instagramissa läsnäolo on nykypäivänä tärkeä osa yrityksen markkinointia. Sitä kautta kuluttaja voi helposti käydä luomassa yleiskatsauksen yritykseen, inspiroitua ja saada vinkkejä hyödynnettäväksi omassa elämässä. Jos yritys haluaa valjastaa Instagramin apuvälineeksi markkinoinnissa mahdollisimman hyvin, niin sanoisin kyselytutkimuksesta saatujen tulosten perusteella, että pelkkä maksettu mainonta tai perinteiseen markkinointiin rinnastettava sisältö julkaisuissa ei riitä. Y-sukupolven seuraajilla on halu nähdä Instagramissa elämää mainoksien takana sekä löytää sitä kautta yrityksestä samoja arvoja, kuin heillä itsellään on.