Moottorin painotiedon merkitys vientiprosessin eri vaiheissa.
Halmeenpää, Eveliina (2019)
Halmeenpää, Eveliina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211368
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona ABB Oy Vaasan Motors and Generators -yksikölle. Toimeksiantajalla oli ollut käsitys, että moottoreiden painotiedot saattavat sisältää painoheittoja, mutta syytä miksi ja kuinka paljon näitä esiintyy, ei tiedetty. Tämän opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää painotietoprosessin nykytila, sekä kuinka vientidokumenteille ja moottorin arvokilvelle saataisiin oikeellinen paino, mikäli painoheittoja esiintyy.
Teoriaosuudessa käydään läpi vientiprosessi, lähetysasiakirjat, painotieto sekä moottorin painon muodostuminen. Näistä koostuu työn teoreettinen viitekehys, joka käsittelee painotiedon merkitystä vientiprosessissa, sekä syitä jotka määrittävät painotietoa ja toleransseja. Teoriaosiossa on avattu myös arvokilpiprosessia, joka vaikuttaa moottorin nettopainon muodostumiseen ja sitä kautta lähetyspainon muodostumiseen. Moottorin painon muodostumisosiossa on käyty läpi, kuinka moottorin paino muodostuu nykyisessä prosessissa. Empiirisessä tutkimuksessa on käytetty triangulaatiota eli moni-menetelmäistä tutkimusmenetelmää. Tutkimusmenetelminä on käytetty kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää.
Tutkimuksen otannan perusteella selvisi, että moottoreiden todellinen paino poikkesi arvokilvellä ja dokumenteilla esitettävästä painosta. Huolintaliikkeet ja muut sidosryhmät odottavat, että dokumenteilla ja arvokilvellä on esitetty tarkka painotieto. Investoimalla vaa’at valmistuslinjojen päähän, saadaan korjattua tarkka nettopaino moottorille ja tarkka lähetyspaino dokumenteille. Toimeksiantajan tulevat kehityssuunnitelmat vaativat parannusta myös painon muodostumisprosessiin. Muutosehdotusten avulla parannetaan mm. laatua, toimitusvarmuutta, asiakaskokemusta sekä vähennetään ylimääräistä työtä ja sen myötä myös kustannuksia.
Teoriaosuudessa käydään läpi vientiprosessi, lähetysasiakirjat, painotieto sekä moottorin painon muodostuminen. Näistä koostuu työn teoreettinen viitekehys, joka käsittelee painotiedon merkitystä vientiprosessissa, sekä syitä jotka määrittävät painotietoa ja toleransseja. Teoriaosiossa on avattu myös arvokilpiprosessia, joka vaikuttaa moottorin nettopainon muodostumiseen ja sitä kautta lähetyspainon muodostumiseen. Moottorin painon muodostumisosiossa on käyty läpi, kuinka moottorin paino muodostuu nykyisessä prosessissa. Empiirisessä tutkimuksessa on käytetty triangulaatiota eli moni-menetelmäistä tutkimusmenetelmää. Tutkimusmenetelminä on käytetty kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää.
Tutkimuksen otannan perusteella selvisi, että moottoreiden todellinen paino poikkesi arvokilvellä ja dokumenteilla esitettävästä painosta. Huolintaliikkeet ja muut sidosryhmät odottavat, että dokumenteilla ja arvokilvellä on esitetty tarkka painotieto. Investoimalla vaa’at valmistuslinjojen päähän, saadaan korjattua tarkka nettopaino moottorille ja tarkka lähetyspaino dokumenteille. Toimeksiantajan tulevat kehityssuunnitelmat vaativat parannusta myös painon muodostumisprosessiin. Muutosehdotusten avulla parannetaan mm. laatua, toimitusvarmuutta, asiakaskokemusta sekä vähennetään ylimääräistä työtä ja sen myötä myös kustannuksia.