Liiketoimintaverkoston viestinnän kehittäminen johtamisen näkökulmasta
Saastamoinen, Jussi (2019)
Saastamoinen, Jussi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211361
Tiivistelmä
Tavoitteena oli selvittää, millaisessa liiketoimintaverkostossa tuuliturbiinivaihteita valmistava Moventas toimii ja löytää kehitysehdotuksia verkoston viestinnässä havaittuihin ongelmiin. Lisäksi tavoitteeksi otettiin tutkimuksen yleistettävyys muihin organisaatioihin ja verkostoihin.
Tutkimusprosessi oli kaksivaiheinen. Ensin selvitettiin teoriaan pohjautuen liiketoimintaverkoston rakenne, sen tärkeimmät toimijat Moventaksen näkökulmasta sekä sen hallintaperiaatteet. Samalla kartoitettiin liiketoimintaverkostossa havaittuja viestinnän ongelmia. Toinen vaihe oli lähestyä ilmitulleita viestinnän ongelmia juuri niihin kohdistetulla teoriaosiolla, josta edelleen johdettiin kehitysehdotukset. Pääasiallisena aineistonkeruumenetelmänä oli henkilöhaastattelut, joita oli kuusi kappaletta. Näiden lisäksi vähemmän verkostomaisiksi katsotut toimijat kartoitettiin kevyellä kyselyllä.
Liiketoimintaverkostosta laadittiin verkostokuvaaja, jossa kuvattiin eri osa-alueiden tärkeimmät toimijat sekä näiden tärkeysjärjestykset ja yhteydet. Viestinnän ongelmateemoja löytyi neljä, jotka vaikuttivat pohjimmiltaan olevan seurausta viestinnän johtamisen puutteesta sekä epäselvän arkijohtamisen aiheuttamista ristiriitaisuuksista ja kiireestä. Ensisijaiseksi ratkaisuksi ehdotettiin viestintästrategian ja -suunnitelman luomista ja viestinnän johtamisen jalkauttamista.
Tulosten perusteella voitiin sanoa, että Moventas toimii osana laajaa liiketoimintaverkostoa ja toiminta on tärkeimpien toimijoiden kanssa varsin verkostomaista. Verkoston viestinnässä havaitut ongelmat nähtiin mahdollisina korjata. Viestinnän johtamiseen ja sen pitkän aikavälin strategiseen suunnitteluun tulee panostaa, ja luoda ammattimaiseen viestintään kannustava organisaatiokulttuuri.
Tutkimusprosessi oli kaksivaiheinen. Ensin selvitettiin teoriaan pohjautuen liiketoimintaverkoston rakenne, sen tärkeimmät toimijat Moventaksen näkökulmasta sekä sen hallintaperiaatteet. Samalla kartoitettiin liiketoimintaverkostossa havaittuja viestinnän ongelmia. Toinen vaihe oli lähestyä ilmitulleita viestinnän ongelmia juuri niihin kohdistetulla teoriaosiolla, josta edelleen johdettiin kehitysehdotukset. Pääasiallisena aineistonkeruumenetelmänä oli henkilöhaastattelut, joita oli kuusi kappaletta. Näiden lisäksi vähemmän verkostomaisiksi katsotut toimijat kartoitettiin kevyellä kyselyllä.
Liiketoimintaverkostosta laadittiin verkostokuvaaja, jossa kuvattiin eri osa-alueiden tärkeimmät toimijat sekä näiden tärkeysjärjestykset ja yhteydet. Viestinnän ongelmateemoja löytyi neljä, jotka vaikuttivat pohjimmiltaan olevan seurausta viestinnän johtamisen puutteesta sekä epäselvän arkijohtamisen aiheuttamista ristiriitaisuuksista ja kiireestä. Ensisijaiseksi ratkaisuksi ehdotettiin viestintästrategian ja -suunnitelman luomista ja viestinnän johtamisen jalkauttamista.
Tulosten perusteella voitiin sanoa, että Moventas toimii osana laajaa liiketoimintaverkostoa ja toiminta on tärkeimpien toimijoiden kanssa varsin verkostomaista. Verkoston viestinnässä havaitut ongelmat nähtiin mahdollisina korjata. Viestinnän johtamiseen ja sen pitkän aikavälin strategiseen suunnitteluun tulee panostaa, ja luoda ammattimaiseen viestintään kannustava organisaatiokulttuuri.