Introvertit myynnissä ja markkinoinnissa
Ulenius, Anni (2019)
Ulenius, Anni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211347
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimus introverteista myynnin ja markkinoinnin alalla. Työelämässä suositaan ulospäinsuuntautunutta persoonallisuutta ja myynti ja markkinointi mielletään ekstroverteille sopiviksi aloiksi. Työn tavoitteena oli selvittää tällä alalla olevien introverttien toimintatapoja, sekä haasteita ja vahvuuksia. Toisena tavoitteena oli myös selvittää, miten introvertit toimivat ulospäinsuuntautuneisuutta vaativissa työelämän tilanteissa.
Tietoperustassa käsitellään temperamenttia, käyden läpi tyypilliset introverttien ominaisuudet sekä ekstroverttien tyypilliset ominaisuudet. Tietoperustassa esitellään myös tarkemmin introverttien haasteita, vahvuuksia sekä ominaisuuksia. Näiden lisäksi käsitellään myös hyvän myyjän sekä hyvän markkinoijan ominaisuuksia. Tietoperustassa on käytetty lähteinä ulkomaisia sekä kotimaisia artikkeleita sekä teoksia, kuten Sylvia Löhkenin teosta Hiljaisissa on voimaa! Sekä Linus Jonkmanin Introvertit – Työpaikan hiljainen vallankumous.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka menetelmänä toimi puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastattelut toteutettiin yhteensä viidelle myynnin tai markkinoinnin alalla työskentelevälle introvertille.
Tuloksista kävi ilmi, että introverteilta löytyy aktiivisen kuuntelemisen taito, joka on myynti- ja markkinointitehtävissä eduksi, sillä asiakkaan kuunteleminen nousi eri teorialähteissä esiin. Introverttien selkeä heikkous on verkostoituminen, joka myös teorian mukaan on tärkeää myynnissä sekä markkinoinnissa.
Tutkimus toteutettiin kevään 2019 aikana.
Tietoperustassa käsitellään temperamenttia, käyden läpi tyypilliset introverttien ominaisuudet sekä ekstroverttien tyypilliset ominaisuudet. Tietoperustassa esitellään myös tarkemmin introverttien haasteita, vahvuuksia sekä ominaisuuksia. Näiden lisäksi käsitellään myös hyvän myyjän sekä hyvän markkinoijan ominaisuuksia. Tietoperustassa on käytetty lähteinä ulkomaisia sekä kotimaisia artikkeleita sekä teoksia, kuten Sylvia Löhkenin teosta Hiljaisissa on voimaa! Sekä Linus Jonkmanin Introvertit – Työpaikan hiljainen vallankumous.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka menetelmänä toimi puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastattelut toteutettiin yhteensä viidelle myynnin tai markkinoinnin alalla työskentelevälle introvertille.
Tuloksista kävi ilmi, että introverteilta löytyy aktiivisen kuuntelemisen taito, joka on myynti- ja markkinointitehtävissä eduksi, sillä asiakkaan kuunteleminen nousi eri teorialähteissä esiin. Introverttien selkeä heikkous on verkostoituminen, joka myös teorian mukaan on tärkeää myynnissä sekä markkinoinnissa.
Tutkimus toteutettiin kevään 2019 aikana.