Från affärsidé till Business Model Canvas
Lindell, Amanda (2019)
Lindell, Amanda
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211340
Tiivistelmä
I detta arbete utvecklas ett värdeerbjudande och kundsegment för den egna affärsidén. Idén kommer att användas som grund för detta arbete. Syftet är att få fram ett värdeerbjudande och även att få veta vilken målgrupp verksamheten skulle rikta sig till.
I den teoretiska referensramen framkommer det hur man skapar ett värdeerbjudande, hur man väljer målgrupp samt Business Model Canvas som affärsmodell. I den empiriska delen används en kvantitativ metod. Metoden går ut på att testa idén på de potentiella kunderna.
I undersökningen framkom det vad kundernas problem är, vilka behov de har och vad de värderar. Det framkom även verksamhetens olika segment och deras storlek. Resultatet visade även vilka som hörde till verksamhetens målgrupp. This thesis will be developing a value proposition and also find out which the customer segments are for my own business idea. The business idea will function as a basis in this thesis. The goal is to get a value proposition and also to find out which customer segment the business will focus on. The theoretical part will deal with how to create a value proposition, how you choose your customers and also Business Model Canvas as a business model. A quantitative method has been used in the empirical part and the method tests ideas against the potential customers. The survey showed what the customers' problems are, what needs they have and what they value. It also showed the company’s’ customer segments and their size. The results also showed who belonged to the business target group.
I den teoretiska referensramen framkommer det hur man skapar ett värdeerbjudande, hur man väljer målgrupp samt Business Model Canvas som affärsmodell. I den empiriska delen används en kvantitativ metod. Metoden går ut på att testa idén på de potentiella kunderna.
I undersökningen framkom det vad kundernas problem är, vilka behov de har och vad de värderar. Det framkom även verksamhetens olika segment och deras storlek. Resultatet visade även vilka som hörde till verksamhetens målgrupp.