Influencers på Instagram och deras påverkan på konsumenten
Tiger, Maria (2019)
Tiger, Maria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211338
Tiivistelmä
Detta arbete är en kvantitativ undersökning om hur stor påverkan influencers och varumärkesambassadörer på Instagram har på konsumenterna gällande deras intresse och köpbeslut av varumärken inom träning och fitness. Målgruppen är idrottsinstruktörstuderande vid Yrkeshögskolan Arcada, som är i åldern 18–25 år och använder Instagram. Som metod för arbetet användes en enkät via Google Forms, som bestod av 20 frågor och besvarades av 23 respondenter. Teoriramen omfattar bland annat kundens köpprocess, AIDA-modellen, varumärken, influencermarknadsföring och sociala mediers påverkan på konsumenten. Resultatet visar att influencermarknadsföring fungerar bäst till att skapa synlighet, samt att sprida kännedom och information om varumärken. Köpbeslutet påverkas inte direkt på grund av influencers, men däremot ökar intresset. Intresset ökar mest då influencers lyckas skapa en positiv bild av varumärket, och visar upp hur produkten fungerar i användning.