Ensihoitolääketieteen videoluentojen palaute ja kehittäminen ensihoidon opetuksessa
Jakonen, Antti (2019)
Jakonen, Antti
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211302
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tutkimusosion tarkoituksena oli kerätä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk) tuottamien ensihoitolääketieteen videoluentojen palaute niiden käyttäjiltä. Kehittämisosion tarkoituksena oli jatkokehittää Xamkin ensihoitolääketieteen videoluentoja tutkimusosion tulosten osoittamalla tavalla. Kehittämistyön kokonaistavoitteena oli luoda Xamkin ensihoitolääketieteen videoluennoista kokonaisuus, joka vastaisi mahdollisimman hyvin opiskelijoiden tarpeisiin ja toiveisiin sekä edesauttaisi optimaalisella tavalla ensihoitotyössä vaadittavan ensihoitolääketieteen eri osa-alueiden omaksumista.
Aineisto kerättiin Webropol-ohjelmalla tehdyllä strukturoidulla kyselylomakkeella, jolla selvitetettiin ensihoitolääketieteen videoluentojen teknillistä toteutusta, sisällön kattavuutta ja kehittämiskohtia. Kyselyyn vastasi 148 käyttäjää (n = 148) ja saadut vastaukset analysoitiin induktiivista sisällönanalyysia ja tilastollisia menetelmiä käyttäen.
Tulosten perusteella erityisesti ensihoitolääketieteen videoluentojen äänenlaatuun tulisi kiinnittää huomiota. Esitys- ja toteutustapaa pidettiin pääsääntöisesti hyvänä tai kohtalaisena. Kerätyn aineiston analysointi myös osoitti, että ensihoitolääketieteen videoluentojen materiaalin tulee näkyä selkeästi videoluennoilla toteutustavasta riippumatta. Tulosten perusteella ensihoitolääketieteen videoluentojen sisällön kattavuutta pidettiin pääasiassa hyvänä, mutta joidenkin aihealueiden sisältöä tulisi täsmentää tai laajentaa.
Kehittämistyön perusteella voidaan esittää ehdotuksia ensihoitolääketieteen videoluentojen kehittämiselle. Kehittämisosiossa tulosten pohjalta muodostettiin simulaatioharjoitteet videoluentojen tueksi. Keskeisenä jatkotutkimusaiheena voisi olla kyselyn ja tutkimuksen toistaminen tulosten varmistamiseksi.
Aineisto kerättiin Webropol-ohjelmalla tehdyllä strukturoidulla kyselylomakkeella, jolla selvitetettiin ensihoitolääketieteen videoluentojen teknillistä toteutusta, sisällön kattavuutta ja kehittämiskohtia. Kyselyyn vastasi 148 käyttäjää (n = 148) ja saadut vastaukset analysoitiin induktiivista sisällönanalyysia ja tilastollisia menetelmiä käyttäen.
Tulosten perusteella erityisesti ensihoitolääketieteen videoluentojen äänenlaatuun tulisi kiinnittää huomiota. Esitys- ja toteutustapaa pidettiin pääsääntöisesti hyvänä tai kohtalaisena. Kerätyn aineiston analysointi myös osoitti, että ensihoitolääketieteen videoluentojen materiaalin tulee näkyä selkeästi videoluennoilla toteutustavasta riippumatta. Tulosten perusteella ensihoitolääketieteen videoluentojen sisällön kattavuutta pidettiin pääasiassa hyvänä, mutta joidenkin aihealueiden sisältöä tulisi täsmentää tai laajentaa.
Kehittämistyön perusteella voidaan esittää ehdotuksia ensihoitolääketieteen videoluentojen kehittämiselle. Kehittämisosiossa tulosten pohjalta muodostettiin simulaatioharjoitteet videoluentojen tueksi. Keskeisenä jatkotutkimusaiheena voisi olla kyselyn ja tutkimuksen toistaminen tulosten varmistamiseksi.