Videopeleissä käytettävän pikseligrafiikan jatkuva suosio
Moisio, Annika (2019)
Moisio, Annika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211255
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan pikseligrafiikan suosiota videopeleissä sekä pelialan työntekijöiden että pelaajien näkökulmasta. Tarkastelen videopelien alkuaikojen ja tämän päivän peligrafiikoiden välisiä eroja ja käsittelen näitä eri aikakausien asettamia ehtoja käsittelemäni tyylisuuntauksen toteuttamiselle. Valmiilla tuotoksella ei ole toimeksiantajaa, ja se on tehty omasta mielenkiinnosta aihetta kohtaan. Keskustelua aiheesta on vähän, joten tästä materiaalista toivotaan olevan hyötyä pikselitaiteen harrastajille sekä pelialan ammattilaisille.
Aiheesta kerätään aineistoa ja ajatuksia sekä kuluttajilta että pelien tekijöiltä verkkokyselyn, henkilöhaastattelujen ja tutkimuksen muodossa. Näitä analysoimalla pyritään vastaamaan asetettuihin kysymyksiin, miksi pikselipelit ovat edelleen suosittuja ja miksi niitä tehdään ja pelataan edelleen teknologisista harppauksista huolimatta.
Opinnäytetyön lopuksi vertaillaan verkkokyselyn tuloksia haastatteluissa annettuihin vastauksiin sekä olemassa olevaan tietopohjaan. Videopelit ovat kasvaneet käsi kädessä sitä hyödyntävän teknologian kanssa, ja opinnäytetyössä esitellään tätä suhdetta menneisyydessä ja nykypäivänä pikseligrafiikan käytön näkökulmasta.
Aiheesta kerätään aineistoa ja ajatuksia sekä kuluttajilta että pelien tekijöiltä verkkokyselyn, henkilöhaastattelujen ja tutkimuksen muodossa. Näitä analysoimalla pyritään vastaamaan asetettuihin kysymyksiin, miksi pikselipelit ovat edelleen suosittuja ja miksi niitä tehdään ja pelataan edelleen teknologisista harppauksista huolimatta.
Opinnäytetyön lopuksi vertaillaan verkkokyselyn tuloksia haastatteluissa annettuihin vastauksiin sekä olemassa olevaan tietopohjaan. Videopelit ovat kasvaneet käsi kädessä sitä hyödyntävän teknologian kanssa, ja opinnäytetyössä esitellään tätä suhdetta menneisyydessä ja nykypäivänä pikseligrafiikan käytön näkökulmasta.