Ryhmäytymisharjoitteet yhteisöllisen oppilashuollon työmenetelmänä
Salomaa, Joni (2019)
Salomaa, Joni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211231
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin Vaasan erään alakoulun neljännen vuosiluokan luokassa. Työn toteutustapoja olivat ryhmäytymisharjoitteet ja kirjallisesti suoritettu kysely. Ryhmäytymisharjoitteita toteutettiin yhteensä neljän erillisen ohjauskerran aikana maalis- ja huhtikuussa 2019. Työn tarkoituksena oli selvittää ovatko ryhmäytymisharjoitteet vaikuttava yhteisöllisen opiskeluhuollon työmuoto. Lisäksi tavoitteena oli parantaa opinnäytetyön kohteena olleen luokan ryhmähenkeä.
Tutkimukseni teoreettisena viitekehyksenä on käytetty ryhmäytymisen, turvallisen ryhmän ja ryhmäyttämisen teorian lisäksi oppilas- ja opiskelijahuoltolakiin perustuvia määritelmiä, sekä erilaisten asiantuntijoiden näkemyksiä aiheesta. Tutkimukseni on toteutettu toiminnallisen opinnäytetyön keinoin, mutta lisäksi olen teettänyt kohderyhmälleni kirjallisen ryhmähengen kartoituslomakkeen, johon luokan oppilaat vastasivat ensin ennen varsinaisten ohjauskertojen aloittamista ja uudelleen niiden loputtua.
Jokaisella ohjauskerralla oli oma teemansa. Ensimmäisen harjoituskerran teemana oli ”Ryhmät muodostuvat yksilöistä” ja toisen harjoitekerran teemana ”Minuus ja minun vahvuuteni”. Kolmas ohjauskerta järjestettiin oppilaiden oman luokan sijaan koulun muissa tiloissa seikkailutunnelman luomiseksi ja sen teemana oli ”Yhteistyössä on voimaa”. Neljännen kerran teemana oli ”Eteenpäin yhdessä ja erikseen”. Opinnäytetyön ja sen tulosten arviointi tapahtui alku- ja loppukartoituslomakkeiden vastausten tuloksia vertailemalla. Työn tuloksia voi käyttää hyväksi yhteisöllisen opiskeluhuollon työtä suunnitellessa. This bachelor’s thesis was carried out in one of the primary schools in the city of Vaasa. Fourth grade students were chosen as the target group in the school. The way this bachelor’s thesis was implemented include group centric functional exercises and a written inquiry. The functional exercises were executed over a four week period of time once a week during March and April of 2019. The purpose of this thesis was to firstly find out whether or not group centric functional exercises are a viable and practical method for communal student welfare work and secondly to enhance the overall spirit and wellbeing of the fourth grade students.
The theoretical frame of this study included the theory of group centric functional exercises, theory of a safe group and the Student and Pupil Welfare Act. This bachelor’s thesis is practice-based, but it also includes an inquiry for the target group about the atmosphere in the group. The students answered the inquiry before the start of the group exercises and again after all of the exercises had been done.
The meetings were divided by themes so that in total there were four different themes. During the first meeting the theme was “Groups are made of individuals”, and during the second meeting “Selfhood/ego and my strengths”. The third meeting, which had the theme of “Power lies within co-operation”, was arranged in a different location as opposed to the other meetings being arranged in the students’ own class room. By taking the students to different locations the aim was to create an ambiance of adventure. The fourth and final theme was “Moving on together and separately”. This bachelor’s thesis and its results were analyzed comparing the responses given before and after the group exercises. The results of this thesis can be used in the planning of communal student welfare work.
Tutkimukseni teoreettisena viitekehyksenä on käytetty ryhmäytymisen, turvallisen ryhmän ja ryhmäyttämisen teorian lisäksi oppilas- ja opiskelijahuoltolakiin perustuvia määritelmiä, sekä erilaisten asiantuntijoiden näkemyksiä aiheesta. Tutkimukseni on toteutettu toiminnallisen opinnäytetyön keinoin, mutta lisäksi olen teettänyt kohderyhmälleni kirjallisen ryhmähengen kartoituslomakkeen, johon luokan oppilaat vastasivat ensin ennen varsinaisten ohjauskertojen aloittamista ja uudelleen niiden loputtua.
Jokaisella ohjauskerralla oli oma teemansa. Ensimmäisen harjoituskerran teemana oli ”Ryhmät muodostuvat yksilöistä” ja toisen harjoitekerran teemana ”Minuus ja minun vahvuuteni”. Kolmas ohjauskerta järjestettiin oppilaiden oman luokan sijaan koulun muissa tiloissa seikkailutunnelman luomiseksi ja sen teemana oli ”Yhteistyössä on voimaa”. Neljännen kerran teemana oli ”Eteenpäin yhdessä ja erikseen”. Opinnäytetyön ja sen tulosten arviointi tapahtui alku- ja loppukartoituslomakkeiden vastausten tuloksia vertailemalla. Työn tuloksia voi käyttää hyväksi yhteisöllisen opiskeluhuollon työtä suunnitellessa.
The theoretical frame of this study included the theory of group centric functional exercises, theory of a safe group and the Student and Pupil Welfare Act. This bachelor’s thesis is practice-based, but it also includes an inquiry for the target group about the atmosphere in the group. The students answered the inquiry before the start of the group exercises and again after all of the exercises had been done.
The meetings were divided by themes so that in total there were four different themes. During the first meeting the theme was “Groups are made of individuals”, and during the second meeting “Selfhood/ego and my strengths”. The third meeting, which had the theme of “Power lies within co-operation”, was arranged in a different location as opposed to the other meetings being arranged in the students’ own class room. By taking the students to different locations the aim was to create an ambiance of adventure. The fourth and final theme was “Moving on together and separately”. This bachelor’s thesis and its results were analyzed comparing the responses given before and after the group exercises. The results of this thesis can be used in the planning of communal student welfare work.